Kaubandus-Tööstuskoja ja tolliameti koostöökokkuleppe tulemusel loodi 1. aprillil tolli konsultatiivnõukogu (TKN). See on soovitusliku iseloomuga kogu, kuhu kuuluvad esindajad rahandusministeeriumist ja tolliametist, kaubandus-tööstuskojast, ettevõtjad. Kaubanduskoja eesmärk on anda võimalusi nii ettevõtjatele kui ka riigi esindajatele jõuda lahendusteni tollipraktikas tekkinud probleemides. Kuna ettevõtjad on need, kellelt oleme seni saanud enim tagasisidet, siis leidsime, et TKN on hetkel ettevõtjatele hädavajalik. Nii rahandusministeeriumi kui ka tolliameti spetsialistid tegelevad teoreetiliste küsimustega tollivaldkonnas, töötades välja uusi õigusakte ja rakendades neid praktikas. Tolliametnikud ning ettevõtjad on need, kes puutuvad igapäevaselt kokku tollipraktikaga ja seisavad vastakuti probleemidega. Kõrgema astme ametnikud ei tea alati, kuidas toimub rakendusaktide täitmine ja kas õigusaktides ette nähtud tingimusi on üldse võimalik ettevõtjatel ellu viia. Teisalt ei tunne ettevõtted piisavalt ala õigusakte ja õigusrikkumine võib toimuda ettevõtte teadmata. See oli põhjus, miks lõime TKNi. TKN on kogu, kus ettevõtjad informeerivad probleemidest rahandusministeeriumi ja tolliameti esindajaid. Igal TKNi koosolekul on arutamiseks tavaliselt üks konkreetne teema ja osapooltel on piisavalt aega aruteluks eelnevalt valmistuda. TKNi töö tulemuseks on otsus või konsensus, milles osapooled vastava tollitemaatika piires kokkuleppele jõuavad. Positiivne on see, et riigi esindajad saavad enam teada praktikas toimuvast, ettevõtjad aga seda, miks ei saa avalik sektor taganeda tehtud otsustest ja seisukohtadest. TKNi otsus on soovituslik, millest informeeritakse edaspidi rahandusministrit, tolliameti peadirektorit, kaubandus-tööstuskoja juhatust ja avalikkust meedia vahendusel. Loodame, et taolise initsiatiivi ja tegevusega suudame pakkuda abi nii ettevõtjatele kui ka riigile.
Ainar Nurk
TKNi juhataja, kaubanduskoja väliskaubandusosakonna nõunik