Täna on Euroopa turgudel üles võetud tugeva euro teema, mis teeb muret Euroopa firmadele.
Euroopa börse jälgivad indeksid Dow Jones Stoxx 50, Stoxx 600 ja Euro Stoxx 50 on tõusnud alates märtsist alates vähemalt 33%, lootuses et kiirenev majanduskasv USAs aitab üles kaaluda dollari nõrkust euro vastu.
Tugev euro pole aga kasulik Euroopa ettevõtetele. Deutsche Bank AG hinnangul langevad vana mandri kompaniide kasumid aastases perspektiivis 3-4% iga USA dollari 10 protsendise kukkumise peale.
?Dollari nõrkus on olnud Euroopa ettevõtete jaoks murelapseks ning seda võib hakata nägema neljanda kvartali majandustulemustes,? ütles M.M. Warburg Co investeerimisstrateeg Carsten Klude uudisteagentuurile Bloomberg. ?See probleem on üleval rohkem kui kvartal või kaks, kuna USA püüab nõrga dollariga toetada oma majandust õige pea algaval valmisaastal,? lisas ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
?Me oleme staadiumis kus head uudised on aktsiahindadesse sisse arvestatud ja seda eriti Euroopas, kus on nõrgim majandus ja tugevaim valuuta,? ütles E*Trade Securities globaalstrateeg Rupert Thompson. ?Kompaniide käibed ja nõudlus kaupade järele küll kasvab, kuid see on valuutamõjutuste tõttu siiski ebaühtlane,? lisas ta.
Euroopa Keskpanga nõukogu liige Matti Vanhala sõnul tuleb euro tugevnemisega dollari vastu hakkama saada, kuid valuutavahetuskurss pole majanduse taastumisel peamine risk.
Ühe euro eest sai täna keskpäeval 1,1694 dollarit ehk valuuta oma odavnenud Euroopa ühisraha vastu sel aastal üle 10 protsendi.
Euroopa suuruselt teine pooljuhtide tootja Infineon, kelle müügist läheb dollaritsooni 23%, oli keskpäevaks odavnenud 1,4%, tasemeni 12,44 eurot. Regiooni suuruselt kolmas kindlustusfirma Aegon, mis saab oma tuludest dollarites 60% oli samaks ajaks kukkunud 1,5%, liikudes 12,42 eurol. Põhja-Ameerika turule 31% oma toodangust müüv ravimikompanii Bayer oli taandunud 19,48 euroni ehk 0,9%.
Hästi on arenenud Renault aktsia, mis oli keskpäevaks 55,80 eurol ehk 2,5% plussis. Prantsuse autotootja teatas eile õhtul ligi 9% suurusest käibekasvust, mille taga oli uuendused Megane mudeli osas Lääne-Euroopas. Samuti kordas ta 2003. aasta 3,5-4% tegevuskasumi marginaali.