Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida internetiteenuse pakkujalt oodata ja nõuda

    Katkestusega ligilähedaselt samaväärsena mõjub sidekvaliteedi ajutine halvenemine. Kuna sideteenuste toimivusega seotud riskid on jõudnud arvestatavate ettevõtlusriskide hulka, tuleb ka ettevõtetel selle küsimusega tõsiselt tegelda ning teadvustada, et sideteenuste valik ei olegi nii lihtne, kui esmapilgul tunduda võib.
    Internetiühendusi ei saa piisavalt iseloomustada vaid kahe numbri ? kiiruse ja hinna võrdlemisel. See meetod on küll lihtne, kuid ligikaudne, vahel võib aga olla koguni eksitav. Sideteenuse nimikiirus iseloomustab nimelt vaid juurdepääsuühendust teenusepakkuja magistraalvõrgu ja kliendi kohtvõrgu vahel. Selle lõigu suur läbilaskevõime ei tähenda kaugeltki seda, et tegelikus kasutuses oleks kindlustatud samasugune kiirus igale sideseansile.
    Sõltuvalt teenusepakkujast võib täheldada suuri erinevusi Eesti-sisese ja rahvusvahelise side kiiruses. Rahvusvahelise side osas võib tulemus omakorda olla erinev erinevate maade või operaatorite võrkude klientidega suhtlemisel. Samuti avaldab sidekiirustele sageli mõju sideseansi kellaaeg, seda klientide tekitatava koormuse kaudu. Lisaks tehnilistele parameetritele on teenuste võrdlemisel väga suur tähtsus ka klienditeeninduse sujuvusel ja võimalike rikete kõrvaldamise kiirusel.
    Sideteenuste adekvaatse võrdluse jaoks tuleks seega lisaks hinnale võrrelda nii teenuste tehnilisi parameetreid, keskmist töökindlust kui ka klienditeenindust. Kahjuks on korralike testide läbiviimine enne püsiühenduse hankimise või vahetamisotsuse tegemist väga tülikas, kuna eeldab ühesuguse metoodika rakendamist ja erinevate operaatorite pakutavate sideteenuste üheaegse kasutuse võimalust. Praktikas tuginetaksegi lisaks elementaarsele (ja sageli eksitavale) hinnavõrdlusele veel vaid oma tutvusringkonna soovitustele, mis võivad erineda aga tulenevalt erinevatest vajadustest. Sel moel saadud teave sisaldab kõige väärtuslikuma osana klienditeeninduse iseloomustust, mida muul moel olekski väga raske koguda.
    Selge on see, et odavaim teenus ei saa kuidagi olla parim. Reeglina viitab odav hind kokkuhoiule, mida saab saavutada nii sideressursside ülemüügiga kui ka teenindava personali arvelt. Ülemüük tähendab samade sidekanalite ühiskasutust paljude klientide jaoks sel moel, et kanali maht on oluliselt väiksem klientidele lubatud sidekiiruste summast. Sellist ?trikki? saab kasutada seetõttu, et klientide tekitatavad koormused ei lange ajas kokku, teiseks ei pane kliendid väiksemaid kõikumisi side kvaliteedis reeglina tähele. Ülemüük on alati suurem kallimate ressursside, näiteks rahvusvaheliste kanalite osas. Ligikaudselt saaks rahvusvaheliste sidekanalite ülemüügi ulatust eri operaatorite puhul võrrelda väliskanalite mahtu ja klientuuri suhteid võrreldes. Suurem number viitab paremale potentsiaalile rahvusvahelise side osas. Paraku on taolise võrdluse jaoks vajalik info raskesti kättesaadav ja enamasti vaid ligikaudselt hinnatav. Lisaks sobib selline meetod vaid odavamate teenuste võrdlemiseks, kus lepingutes tehnilistest parameetritest ega nendest kinnipidamise garantiidest ei räägita.
    Kui internetiühendust vajatakse vaid episoodiliseks veebilehtede külastamiseks ja elektronposti kasutamiseks POP3-protokolli vahendusel, ei ole tippkvaliteediga side ilmtingimata vajalik. Nii tõmmatakse näiteks POP3 kasutamisel elektronkirjad serverist töökoha arvutisse aeglasema side korral lihtsalt pikema aja jooksul. Saabunud kirju lugeda ja saatmiseks uusi ette valmistada saab aga rahulikult ka sel ajal, kui sideühendus ajutiselt ei toimi. Ka juba ette saadud staatiline veebilehekülg püsib ekraanil side puudumiselgi. Olukord muutub, kui on vaja pidevat infovahetust tööjaama ja väljaspool kohtvõrku paikneva serveri vahel. Elektronposti näitel eeldab serveriühenduse pidevat toimimist protokolli IMAP4 kasutamine, kus kogu kirjavahetus asubki püsivalt serveris. Serverikeskse veebirakenduse lihtsaks näiteks on internetipank. Keskse serveri kasutamisele ja teatud parameetritele vastava katkematu ühenduse olemasolule tuginevad ka kõikvõimalikud müügi- ja raamatupidamissüsteemid, samuti internetikõne VoIP telefoniside rakendused. Mida olulisem on side püsivus ja selle stabiilselt head parameetrid, seda enam peame olema valmis vastava teenuse eest ka maksma.
    Kui võimaliku katkestuse tekitatavad kahjud on rahas väljendatavad, saab kontrollida dubleeriva ühenduse sisseseadmise majanduslikku mõttekust. Üksikud nõudlikumale klientuurile orienteerunud teenusepakkujad võimaldavad nimelt ka selliseid sidelahendusi, kus kiirem kaablipõhine ühendus dubleeritakse aeglasema raadioühendusega. Isegi juhul, kui kaabel läbi kaevatakse, jääb raadioühendus ikkagi tööle ning side puudumisest sündida võiv kahju jääb olemata. Loomulikult tekitab lisaühendus lisakulu, sõltuvalt olukorrast võib dubleeriva lingi lisamine ja põhiühendusega sidumine tõsta sideteenuse kuutasu kuni kahekordseks. Töökindlus paraneb aga palju enam ? jämedalt võib dubleeritud side puhul arvestada sidekatkestuse tõenäosuse vähenemisega suurusjärgu võrra ehk kümme korda.
    Side ootamatul kadumisel tehke esmalt kindlaks, kas probleem avaldub ka teistel samas kohtvõrgus paiknevatel arvutitel. Kui see on nii, tasub pikema viivituseta oma teenusepakkujaga telefoni teel ühendust võtta. Nimelt on suurema probleemi korral oht, et aina enam hädasolijaid üritab operaatori teenindusnumbrile helistada ? tulemuseks kinnine toon või lõputuna tunduv kõnejärjekord. Kiiret kontaktivõttu tuleb soovitada ka juhul, kui operaator ei suuda tegelda kõigi oma kliendiühenduste jälgimisega. Sel juhul võib veateade olla talle väärtuslik info tema võrgus toimuva kohta, kuid fikseerib ka katkestuse alguse võimaliku kompensatsiooni nõudmiseks kestvamate katkestuste puhul.
    Kõigepealt saab nõuda seda, mis on teil lepingus kirjas. Juhtudel, kui leping või selle juurde kuuluv dokumentatsioon sisaldab tehnilisi parameetreid või töökindlusnäitajaid ning sanktsioone nende rikkumisel, on asi suhteliselt lihtne. Odavamate teenuste puhul on aga tavaline, et kvaliteediküsimustest minnakse lepingus mööda. Sellisel juhul saab klient lähtuda võlaõigusseadusest (VÕS). Internetiteenuste ostja seisukohalt olulisemana võiks esile tuua mõningaid selle seaduse sätteid.
    VÕSi paragrahvi 77 alusel peab juhtudel, kui lepingulise kohustuse täitmise kvaliteet ei tulene lepingust või seadusest, teenusepakkuja oma kohustuse täitma asjaolusid arvestades vähemalt keskmise kvaliteediga. Kuna keskmise kvaliteedi hindamine on internetiteenuste puhul keeruline ja vaieldav, ei ole siiski suurt lootust lepingus fikseerimata tehniliste näitajate osas nõudmiste esitamiseks. Mõjuvaimaks stiimuliks operaatorile on oht, et rahulolematu klient siirdub konkurendi juurde.
    Sidekatkestuste korral annab VÕSi paragrahv 112 kliendile võimaluse alandada teenuse hinda proportsionaalselt katkestuse kestusega. Kui teenusepakkuja ise kompensatsiooni ei paku, tuleb teha teenusepakkujale sellekohane avaldus. Hinda alandava kompensatsiooni teenuseperioodil toimunud katkestuste eest saab lihtsalt arvesse võtta järgmise kuu arves.
    On huvitav teada, et VÕSi paragrahv 102 paneb võlgnikule, kelleks sidekatkestuse korral on teenusepakkuja, kohustuse klienti teenuse katkestusest teavitada viivitamata pärast seda, kui ta sai takistavast asjaolust teada. Suurema rikke korral on kindlasti asjakohane paigutada rikketeade kiiresti operaatori veebilehele. q
    Autor: Neeme Takis
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.