Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mobiilseadmeid saab täita nagu tulemasinaid

    Kütuselement (inglise keeles fuel cell) on elektrokeemiline energia muundamise seade. Kui praeguste elektritootmise tehnoloogiate kasutegur jääb vahemikku 15?30, siis kütuselemendi kasutegur ulatub elektri tootmisel 60?70 protsendini. Seega on tegemist äärmiselt efektiivse elektritootmise tehnoloogiaga. Kui kasutada ära ka kütuselemendist eralduv soojus, ulatub süsteemi kasutegur lausa üle 90.
    Kütuselemendi kasutuselevõtt suurtes statsionaarsetes süsteemides lahendab ka praegu suurt peavalu tekitava elektrienergia varustuskindluse probleemi. Teame vast kõik, et firmade arvutisüsteemid vajavad funktsioneerimiseks elektrit. Vähe sellest, arvutisüsteemide elektritoide peab olema ka pidev. Valdav osa suurettevõtetest ei looda elektri ülekandevõrkude töökindlusele ning on soetanud katkematu toite allikad ehk UPSid. Firmasse paigaldatud kütuselement kaotaks probleemi sootuks. Kütuselement toodab elektrit seni, kuni jätkub kütust. Seega on vaja süsteemi töökindluse tõstmiseks vaid teatav kogus kütust varuda. Nii on alati teada, kui kauaks ka kõige hullema stsenaariumi korral (kui kütust juurde ei ole võimalik saada) elektrivoolu jätkub ning seda aega on võimalik kütusevarude suurendamisega pikendada.
    Teine kasutusala, kuhu kütuselement varsti jõuab, on kaasaskantavad elektrit tarbivad seadmed nagu sülearvutid, pihuarvutid, mobiiltelefonid, raadiosaatjad, fotoaparaadid, videokaamerad, CD-mängijad. Kui hakata neid toitma kütuselemendi abil, lähevad nad kergemaks ja seega veel mobiilsemaks. Kui seadmed kasutavad kõik sama kütust, piisab ühest tagavaraks olevast kütuseanumast, millega saab täita just seda seadet, mida parasjagu vaja. Täna peab sülearvuteid, mobiile ja muid akutoitel seadmeid aeg-ajalt juhtmega seina ühendama, et akusid laadida. Näiteks sülearvutite kaasaskantavust pärsib see tugevasti, kui mingi aja tagant on vaja arvuti pikaks ajaks elektrivõrku ühendada. Kütuselemendi puhul piisab n-ö paagi täis valamisest, et sülearvuti saavutaks jälle täie töövõime. Võrdluseks mõelge, mida tähendaks see, kui peaksime autod iga nädal paariks päevaks tanklasse seisma viima, et need seal ennast laeks
    Tulevikus täidame oma mobiilseadmeid, nagu praegu täidetakse tulemasinaid. Kas laseme need kioskis spetsiaalsel seadmel täita või haarame poeriiulilt pudeli kütuselemendi kütust, millega seadmeid vajalikul hetkel täita.
    Kütuselemendi arendamisega on tegelenud seni kõige rohkem auto- ja sõjatööstus ning energeetikaettevõtted. On tekkinud ka mitmeid kütuselemendile spetsialiseerunud firmasid. Eestis tegeleb kütuselemenditehnoloogia arendamisega AS Elcogen, mis teeb tihedat koostööd Eesti keemia ning füüsika valdkondade tippteadlastega. Riikide lõikes on kütuselemendi arendamisel esirinnas USA, kus on tekkinud juba väga mitmeid selle tehnoloogia arendamisele spetsialiseerunud firmasid. Mobiilseadmetele mõeldud kütuselementide vallas tegeletakse praegu probleemiga, kuidas elemendi mõõtmeid vähendada, et see näiteks mobiiltelefoni sisse ära mahuks. Kuna kütuselemendi poolt toodetava elektrivoolu tugevus sõltub otseselt elektroodide ja elektrolüüdi vahelise puutepinna suurusest, otsitakse võimalusi, kuidas seda puutepinda maksimeerida. USA firma STMicroelectronics teatas hiljuti, et on teinud edusamme selle probleemi lahendamisel. Nad on oma arendustöö tulemusena jõudnud lahenduseni, kus kütuselement implementeeritakse kolmedimensioonilise struktuurina, mis koosneb tuhandetest mikrokanalitest, mis maksimeerivad gaaside, katalüsaatorite ning elektroodide vahelist kokkupuutepinda.
    Spetsialistid arvavad, et kütuselement jõuab tavakasutusse juba lähitulevikus, võib-olla isegi järgmisel aastal. Autotööstuses võtab kütuselemendi levik rohkem aega, sest muude tehniliste probleemide lahendamise hulgas on vaja ka välja ehitada vesinikutanklate võrgustik. Esimesena peaks kütuselement jõudma statsionaarsetesse süsteemidesse ning kaasaskantavatesse seadmetesse.
    Kütuselement kasutab kütusena vesinikku sisaldavaid aineid või puhast vesinikku ning toodab elektrit ja soojust. Kui kasutada puhast vesinikku, on elektri tootmise kõrvalproduktid vaid soojus ja vesi. Täna on puhta vesiniku saamine ja kasutamine veel liiga kallis, seepärast kasutatakse kütusena vesinikku sisaldavaid aineid ? maagaas, bensiin, metanool jms. Sellise kütuse kasutamine tekitab kütuselemendis erinevalt puhtast vesinikust ka teisi jääkaineid peale vee. Kuid võrreldes praegu masskasutuses olevate elektritootmise tehnoloogiatega on kütuselement siiski väga puhas ja keskkonnasõbralik elektrienergia tootmise viis. Kütuselement koosneb kolmest põhiosast: anood, katood ning nende vahele jääv elektrolüüt. Anoodist ja katoodist pääsevad nende suure poorsuse tõttu gaasid läbi. Olenevalt elemendi tüübist juhib elektrolüüt kas hapniku ioone katoodilt anoodile või prootoneid anoodilt katoodile. Et protsess tasakaalustuks, liiguvad elektronid mööda välist vooluringi anoodilt tagasi katoodile, tekitades elektrivoolu. Elektroodides toimuvate elektrokeemiliste protsesside ning elektrolüüdi takistuse mõjul tekib ka soojus.
    Kütuselemendi tööpõhimõte avastati 1839. aastal. 40 aasta eest hakati kütuselementi kasutama USA kosmoseagentuuri NASA kosmoselaevade energiavarustuses. Kütuselemendi kommertskasutusse võtmine muutus aktiivseks tegevuseks alles möödunud kümnendil. Algselt ei usutud, et see ülikallis tehnoloogia jõuaks massidesse. Aja möödudes avanesid paljud uued tehnoloogilised võimalused ning kütuselemendi tehnoloogia arendamisele avaldas survet ka olukord energeetikaturul ? aina suuremaks muutus vajadus keskkonnasõbralike ning varustuskindlate energiatehnoloogiate järele.
    Autor: Lauri Tibbo
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Caterpillar kohandab ootusi pärast USA infrastruktuuri buumi jahenemist
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolt lobistas Eesti kaudu vastuseisu Euroopa platvormide direktiivile Lisatud Bolti kommentaar
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.