Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mida oodata transporditurult järgmisel aastal?
Sel aastal on Eesti turule tulnud mitu uut lennukompaniid, ka järgmisel aastal on tõenäoliselt oodata uute teenusepakkujate lisandumist. Seeläbi suureneb konkurents turul veelgi. Konkurents tiheneb ka ekspedeerimisfir-made vahel.
Konkurentsi suurenemise tõttu lennutranspordi hinnad järgmisel aastal tõenäoliselt langevad. Tallinnasse lendavate lennukitüüpide väiksuse tõttu kasutatakse sageli lennuautosid, mis mõjutab omakorda transpordi hinda. Kindlasti ei toimu hinnamuutused aga üleöö, konkureerivate lennufirmade lisandumine mõjutab hinda teatud aja jooksul.
Hinda mõjutab eelkõige konkurents turul, ka dollari kurss ning kütuse hind maailmaturul. Kindlasti ka teatud sihtkohta lendavate lennufirmade arv ning lennukite koormatus sellel suunal. Viimane tegur võib mõnikord hinda hoopiski tõsta, näiteks võiks tuua importveod Aasiast, kus talveperioodil on lennukid väga koormatud ning lennukompaniid enamasti tõstavad selleks perioodiks transpordihindu.
Suurim muudatus tuleb euroliiduga, millega liitumine paneb laevaliinid Baltikumi sadamatesse sõitma. Kui varem kasutati transiitsadamatena vaid Soome sadamaid, siis nüüd on laevaliinide pilgud ka Baltikumi poole suunanud. 10 aastat pole laevaliinid transiidiäris Läänemerel kuigi aktiivsed olnud, nüüd näitavad nad aga huvi.
Hindades muutusi ette ei näe. Küll võib oodata, et nõudlus ületab taas pakkumist, sest laevad, mis praeguseks tellitud, on juba kaupa täis. Kui lastiruumi lisandub järgmisel aastal 10%, siis kaubakoguste suurenemine jääb 12% kanti.
Ootan väikest hinnatõusu, mis jääb nii 5?10% kanti. Seda Saksamaa ja Austria teemaksude tõttu.
Lisaks saame seoses liitumisega Euroopa Liiduga arvatavasti lubada kliendile kiiremaid tarneid ning vedajad saavad Euroopas vabamalt liigelda.
Autor: ÄP