Briti Financial Times väidab, et General Motors (GM) soovib hakata Saabi Trollhättani tehases valmistama uusi Euroopa turu jaoks mõeldud väiksemaid Cadillace. Lehe andmeil peaks tootmine algama aasta lõpu poole ja aastatoodanguks on kavandatud kuni 50 000 autot. Esimest selle auto mudelit demonstreeritakse juba märtsikuus Genfi automessil ja selle müüki tahetakse alustada aasta lõpu poole. Ameeriklaste plaanide kohaselt peab Cadillacist saama BMW, Audi ja Mercedese tõhus konkurent Euroopas.
General Motors ise seda teadet seni ei kinnita. Detroidis käival automessil ütles GM juhatuse aseesimees Robert Lutz, et niisugust otsust ei ole seni tehtud.
Veebruaris on General Motors lubanud teatavaks teha, kummas tehases, kas Rootsi Trollhättanis või Saksa Rüsselsheimis, jätkatakse tulevikus kesksuurte autode valmistamist, mis asendavad praegust Saab 9-3 ja Opel Vectrat. Rootsi allikad oletavad, et kui Cadillaci teade peaks siiski paika pidama, siis tähendab see tõenäoliselt, et ameeriklased eelistavad Saksa tehast ning Rootsile jäetakse tehase sulgemise asemel ja Saabi tootmisest loobumise eest lohutuseks Cadillac.
Rootsis, kus autotööstusel on väga suur tähtsus ja Saab on maailmas üks selle kvaliteedimärke, oleks kuue tuhande töötajaga autotehase sulgemine väga valus löök. Ega asjata sekkunud Rootsi valitsus eelmise aasta lõpul Trollhättani kaitseks ja tegi teatavaks mitmeid sealset tootmist kaudselt toetavaid riiklikke investeerimisprojekte, kui peaminister Göran Persson külastas Zürichis General Motorsi peakorterit Euroopas.
Cadillacide tootmise käivitamine Trollhättanis ei nõua suuri kulusid ja ümberkorraldusi, sest uus Cadillac baseerub Saab 9-3 mudelil. Kuid plaanitav toomismaht ? 50 000 autot ? on tehasele, mille tootmisvõimsus on 190 000 autot aastas ja kus praegu valmistatakse 110 000 Saabi aastas, muidugi vähe, eriti kui Saabide tootmine peaks lõpetatama.
Lisaks peavad mitmed autoasjatundjad Cadillaci Euroopa turul perspektiivituks ettevõtmiseks.
?Cadillacist Euroopas BMW konkurendi tegemine nõuab miljardilisi investeeringuid. Eelmisel aastal müüdi kogu Euroopas ainult 1500 Cadillaci. Järelikult on see automark siin turul suhteliselt tundmatu ja tal on vähe edasimüüjaid,? oli Saksa autouuringute keskuse CARi professori Ferdinand Dudenhöfferi arvamus.
Stockholmi kaubandusülikooli professor Christer Karlsson on optimistlikum ja peab seda plaani üsna reaalseks. Ta on juba varem oletanud, et GM peaks eelistama Trollhättanis suurte Saabi ja Opelite sarjade asemel väiksemaid eksklusiivsete autode tootmist. ?See on just see, mida ma varem olen soovitanud,? ütleb ta Cadillaci teate kohta.
Väidetavalt tahab General Motors teha Cadillacist ülemaailmset brändi ja käivitada selle tootmise ka Hiinas, kust seda saaks eksportida Austraalia ja Lõuna-Aafrika turule.
Samas pole teada, mis saab Saabi enda mudelitest. Hiljuti välja tulnud väikeauto Saab 9-2X pole pälvinud USAs loodetud müügiedu. Viimase kümne aasta jooksul on Saab suutnud kahjumita olla ainult ühel aastal ning GM on pidevalt selle iseseisvust kärpinud.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.