Pole oluline, milliste kuluartiklite najal firma oma raha kätte saab, sest summa ei sõltu liidetavate järjekorrast. Ja maksame me 3,5 korda rohkem.
Tõsi, tänane tegelik tariif on madalam ? võit tulenes jäätmekäitlusturu jõulisest avamisest Keilas Cleanaway poolt. Ent kauaks?
Väidan, et suurima hinnatõusu põhjustas kohaliku prügila sulgemine ja veo pikenemine üle 100 kilomeetri, kui arvestada edasi-tagasi sõitu. Veomaa lühendamiseks oleks kindlasti vaja rajada uus Loode-Eesti prügila. Kuid 18. jaanuari Äripäevas küsib Argo Luude, ASi Cleanaway tegevdirektor ja ASi Tallinna Prügila nõukogu liige: ?Kellele on vaja veel üht prügilat?? Näiteks Keilale oleks väga vaja. Elanikke, kel pole võimalust loobuda prügiveoteenusest, ei huvita kahe suure jäätmekäitleja Cleanaway ja Ragn-Sellsi omavaheline kemplemine, vaid taskukohasem teenus, mis sõltub otseselt veomaa pikkusest.
Argo Luude vastab oma küsimusele aga nii: ?Tundub, et ainult ühele ettevõttele ? Ragn-Sellsile. [?] Rahateenimiseks keskkonna arvel.?
Ent kas prügiringi pikenemine ligi 100 kilomeetri võrra ei saastagi keskkonda? Argo Luude arvates nähtavasti mitte. Lisan oma rikutuse tasemelt, et niikaua, kuni tarbija prügiautode ekskursioonid mööda Eestimaad kinni maksab, on keskkonnaga kõik korras. Absoluuti jõudes võiks ju terve Eesti prügi vedada Jõelähtmele.
Ratsionaalselt võttes tuleb kaaluda, mis saastab keskkonda rohkem: kas 100 hektari kaasaegseks prügimäeks muutmine Loode-Eestis (samasuguseks, kui senine prügila Jõelähtmel) või 40 aasta jooksul prügiveokite auringid Jõelähtmele. Sest 40 aastat suudaks Jõelähtme prügi vastu võtta, parema sorteerimise ja suurema taaskasutuse korral kauemgi. Loodusseadused tasuta lõunaid ei võimalda ehk saastast vabanemiseks (prügiveoks) tuleb ise paratamatult saastata (põletada diislikütust, mis pärineb mittetaastuvast fossiilsest maavarast). Tõsi, ka uue prügila rajamine ja ekspluateerimine saastab keskkonda, kuid ma eeldan, et mitte rohkem kui Jõelähtme prügila. Seega jääb domineerivaks faktoriks ikkagi veokaugus.
Kõrgetel prügitariifidel on veel see keskkonnavaenulik tagajärg, et meie teeääred ? näiteks Tallinna ringteel ja Paldiski maanteel, mida mööda sõidan ? on täis autodest mahapoetatud prügikotte. Seal nad vedelevad kuni mõne heakorrakampaaniani.
Uuseramute omanikud hiilivad kõrvale prügiveo lepingu sõlmimisest ja sokutavad saasta, kuhu juhtub. Hea veel, kui paljud prügikotid rändavad nagu käomunad korruselamute prügikonteineritesse, millega ühed maksavad kinni teiste jäätmed.