General Motorsil on käes halvad ajad.
Läinud nädalal üllatas maailma suurim autotootja kasumihoiatusega. Kas aeg on hingata kergendatult, kuna hullem on möödas? Kahjuks mitte. General Motors (GM) kujutab suuremat ohtu võlakirjaturule, kuid sealt võib ka ettevõtet tabada löök.
Võlakirjaturu võib jaotada laias laastus kaheks. On investeerimistaseme võlakirjad, kuhu kannatab raha paigutada, kuna rahast ilmajäämise risk on väike. GM on veel investeerimisjärgu võlakirjade kõige madalamal astmel. Järgmine tase allapoole kuulub juba rämpsvõlakirjade kategooriasse. Miks kutsutakse spekulatiivseid võlakirju rämpsvõlakirjadeks? Nendesse raha paigutamine on seotud juba väga reaalse ettevõtte pankrotistumisohu kasvuga. Paljudel fondidel, aga teistelgi investoritel on seatud investeerimispiirangud rämpsvõlakirjade omamisele. Korralike võlakirja- ja rahaturufondidel pole kindlasti lubatud paigutada raha rämpspaberitesse.
Panku kõrvale jättes on GM koos oma finantseerimisüksuse GMACiga maailmas suuruselt teine ettevõtetest võlakirjade emitent. GMil ja GMACil on emiteeritud võlgu ja sündikaatlaene üleval 300 mld dollari ulatuses (ettevõtte omakapital on 16 mld dollarit). Kui krediidireitingu langus teeb ettevõtte võlakirjadest rämpsu, peavad fondijuhid hakkama paberit müüma ja potentsiaalseteks ostjateks on rämpsvõlakirjafondid. Eriti koledaks teeks situatsiooni see, et rämpsvõlakirjade turg on palju väiksem kui korralike võlakirjade turg. Väiksem turg tähendaks nii suure emitendi puhul tõsist hinnalanguse riski ja tootluse kasvu.
Ettevõtte finantseerimise struktuur on selline, et tänavu ja tuleval aastal lõpeb palju võlakirju. Ettevõte on end rahastanud lühiajalise rahaga. Aga need võlakirjad tuleb refinantseerida, lastes nende lunastamiseks välja uusi võlakirju. Uute võlakirjade väljalase oleneb turusituatsioonist. Kui GMi ja GMACi võlakirjade tootlus on siis kõrge, tähendab see, et uut laenu sama soodsalt ei saa.
Üheks firmavõlakirjade tootluse mõjutajaks on ka valitsuse võlakirjade tootlus. Karta on, et USA keskpank jätkab ägedamalt intressitõstmist ja see muudab kõigile raha kallimaks. Isegi kui GM tabaks ime finantsseisu osas, ei pruugiks see üldise intressi tõusu maastikul ettevõtet säästa.
Miks ma nii pikalt peatun võlakirjade teemal? Põhjus on lihtne. GM on autotootja vaid nime poolest, kasum teenitakse hoopis laenu võttes ja seda kallimalt välja andes. Sellega tegeleb üksus GMAC. Ja intressi tõus lööks sissevõetava raha hinda. Väljaantava raha hind seevastu ei tõuseks, kuna ettevõte laenab osa raha välja intressiga 0% osana müügitoetusest. See aga lööb ettevõtte kasumiteenijat. Autotootmine ja müük põletab sõna otseses mõttes raha. Raha õnneks General Motorsil jagub ? ettevõttel on 36 mld dollarit ette näidata. Seda on rohkem, kui ettevõttel on turuväärtust.
GMi suhtarvud võivad tekitada kiusatuse aktsiat osta. Pigem soovitaks vastupidist. Aktsia ajalooliseks P/E suhteks on vaid 5, ja dividenditootlus 7%. Prognoositud kasumi põhjal on P/E suhtarv juba 26 ehk väga kallis. Vaadates aktsia graafikut ja krediidikõlbulikkuse muutust (krediidireiting), võib näha, et aktsiaga kaubeldakse pea samal tasemel, kui siis, mil GMil oli kõrgeim võimalik krediidireiting (AAA). Raha kallinemine võiks aktsiat oluliselt kukutada.
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.