Tõnu Tramm • 29. september 2005 kell 22:00

Auto kahe hiigelratta vahele

Autonäituste tulevikku suunatud ideed on reeglina olnud rohkem sellised, mis ühe või teise autotootjate disainistuudio saavutusi eksponeerivad ja kui ökonomistid sellele nägemusele alla kirjutavad, siis ka lähituleviku tänavapildist ülevaate annavad. Selliseid kontseptsioonimudeleid oli tänavu Frankfurdi autonäitusel palju.

Lisaks leidus seal aga ka selliseid lahendusi, mille peale tavakodanik ei tulekski. Kas sellised sõidukid ka kunagi seeriatootmisse jõuavad, näitab tulevik. Igatahes leidlikkuse üle autodisainerid küll kurta ei saa.

Ka selline võib olla auto. Moovie kontseptsiooni puhul ei ole mõistagi tegemist vihjega ühelegi tulevasele Peugeot? seeriaautole, vaid järjekordse disainieriala tudengi kätetööga, mida Peugeot on igal suuremal näitusel esitlenud. Sedapuhku on munakujulise sõiduki autoriks Portugali disainitudeng Andre Costa.

Citroe"n jätkab oma futuristlikku disainijoont järjekordse luksuskupeega. Tegemist on C5 baasil ehitatud tulevikuauto, mille loomise puhul on saadud inspiratsiooni lennukist. Citroe"n ise kutsub seda autot 2+2 kupeeks, sest kaks vastastikku avanevat külgust võimaldavad lahedalt ligipääsu ka tagumistele istmetele. Pole veel teada, kas see auto on ka inspiratsiooniallikaks uuele C5-le, mis peaks ilmavalgust nägema umbes paari aasta pärast.

Fordi neljaukseline kupee, mis kannab endas ka neljaukselise sedaani geene. Viimane omakorda vihjab tõsiasjale, et Iosise kontseptist võib välja lugeda vihjeid järgmise põlvkonna Mondeole, mis peaks ilmavalgust nägema 2007. aastal. Seda kinnitas näitusel ka Fordi uus disainiboss Lewis Booth, kelle sõnul räägib Iosis disainikeelt, mis iseloomustab kõiki tuleviku Fordi mudeleid.

Hyundai uue pereauto visiooni Euroopa esitlus. Kui visuaalselt autot vaadata, võiks Porticost kunagi saada Trajeti järeltulija, samas on tõmmatud temaga paralleele hoopis Santa Fe uue põlvkonnaga. Kokkuvõttes saab tõenäoliselt Portico olema samalaadne pereauto, nagu on Mercedese R-klass või Chrysler Pacific.

Kia nägemus uuel mahtautost, mis baseerub praegusel Carensil, olles viimasest tervelt poole meetri jagu pikem. See võimaldab autosse mahutada seitse istekohta, kogu kontseptsioon lähtub praktilisusest ja mugavusest. Näituseauto kapoti all oli 2,7-liitrine V6 bensiinimootor, kuid sinna saab paigutada ka kaheliitrise turbodiisli.

Sassou on Mazda nägemus uuest Mazda2 mudelist. Disainitud Saksamaal Oberurselis, mis annab märku eeskätt sellest, et tegemist saab olema suuremal või vähemal määral kogu Mazda uue põlvkonna disainikontseptsiooniga. Mõistagi juhul, kui eurooplased selle sama soojalt vastu võtavad, kui oli see Mazda6 ja ülejäänud autodega.

Üks huvitavamaid kontseptsioone Frankfurdis, mis annab alust uskuda, et Mitsubishi võib õige pea teha peadpööritava tõusu. Nimelt on tegemist Mitsubishi uue disainikontseptsiooniga, mida hakkavad endas kandma kõik järgmise kolme aasta seeriaautod. Ka uue põlvkonna Lancer. Kui viimane läheb seeriatootmisse sama näoga, kui näitusel olnud kontseptsioon, saaks see olema arvestatav konkurent isegi uuele Honda Civicule.

Näitusele üllatusena välja pandud Opeli kontseptsioon tulevastest mahtautodest. Tegemist pole millegi muu kui uue Frontera kontseptiga. Uue ja jõulise välimuse ning huvitavate tehniliste lahendustega üritab GM selles segmendis end taas maksma panna, auto hinda loodetakse konkurentsivõimelisemaks muuta selle kaudu, et teda hakatakse tootma Lõuna-Koreas.

Tegemist on piltlikult öeldes Toyota vastusega Euroopas levinud Smartile, ainsa vahega, et Toyota Endo pole mitte kahe-, vaid kolmekohaline. Auto ongi mõeldud suurlinnas elavatele noortele inimestele, kes saavad sinna ka oma lapse ära mahutada. Auto uste avanemissüsteem on sarnane mullu kevadel Genfis esitletud Opel Trixxi kontseptsiooniga.

Smart keerab linnatänavalt metsa. Nii võiks öelda selle Smarti uue kontseptsiooniauto kohta, mis laias laastus on olemuselt üsna sarnane praeguse kahekohalise miniautoga, kuid millele on lisatud üksjagu maasturi geene.

Sõiduk, mida tahaks pigem robotiks kui autoks nimetada, aga tal on neli ratast ja ta sõidab. Kahtlemata on tegemist äärmiselt julge kontseptsiooniga, mis teatud piirkondades ? nagu näiteks Jaapani pealinnas Tokyos ? leiaks kindlasti kasutamist. Kas ka Euroopa konservatiivses maailmas, on iseküsimus.

Hetkel kuum