Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Crash, boom, bang

    Ei, tegu polnud juhuslikult pealt nähtud avariiga linnatänaval või maanteel, vaid planeeritud kokkupõrkega, mis toimus kahe Renault sõiduauto vahel firma arenduskeskuses Pariisi lähedal Lardys. Üritust oli kutsutud vaatama ajakirjanikke üle Euroopa, teiste hulgas ka Eestist.
    Tegelikult on autotootjate tehnika- ja arenduskeskused sellised kohad, kuhu ajakirjanike sattumine, veelgi enam fotoaparaat käes, kuulub turvateenistuse poolt täie rangusega hallatavate sündmuste hulka. Seekord oli aga erand: ajakirjanikke oli Renault? arenduskeskusesse Pariisi lähedases Lardys kogunenud üle saja ja suurem osa neist olid varustatud foto- või videokaameraga.
    Üritusel oli üks eesmärk: veenda ajakirjanikke ja seeläbi ka lehelugejaid faktis, et uus kolmanda põlvkonna Clio on turvaline sõiduauto. Euro NCAPi testidelt saadud viis tärni ohutuse eest näitab seda niigi, kuid oma silm on alati kuningas.
    Enne, kui saabub kulminatsioon ehk kahe auto kokkupõrge, tutvustavad Renault? töötajad sõiduautode turvalisusega seotud valdkondi. Väike videofilm teeb selgeks, miks on korraliku lapseistme olemasolu autos hea. Miks siis? Vastasel juhul paneb ka väiksemgi kõks maimukese linnukesena pea ees esiklaasi poole lendama.
    Kohustuslik kõnede osa lõpeb aga õige varsti. Ratastel lava lükatakse varjulisemasse nurka, seejärel veerevad tulevase kokkupõrke ohvrid, Renault Scenicu mahtuniversaal ja väike Clio, inimjõul tagaruumist välja. Hulk fotograafe ja kaameramehi otsib paremat võttepaika. Ülejäänud ajakirjanike armee niheleb ootusärevalt oma istekohtadel halli servas oleval tribüünil.
    Ootevalmis pole mitte ainult ajakirjanikud, vaid ka testikeskuse insenerid. Toimuv kokkupõrge fikseeritakse kümnete andurite ja kümnekonna ülikiireid võtteid võimaldava kaameraga. Kaamerad on kõikjal: laes, põranda all ning otse loomulikult testiraja külgedel.
    Kõlab helisignaal ning kostab vaikset surinat, kui elektrimootorid tirivad trosside otsa kinnitatud Scenicut ja väikest Cliot 50kilomeetrise tunnikiirusega teineteise poole. Eeldatavasse kokkupõrkekohta fokuseeritud kaamera vaatevälja ilmub kõigepealt Clio, seejärel Scenic.
    Kokkupõrke hetkel kõlava paugu ja pea sama valju fotoaparaatide plõgina järel võtab hallis maad vaikus. Suisa surmavaikus. Kümmekond sekundit ei kosta muud kui kokkupõrganud masinatest pudenevate plast- ja klaasdetailide klõbinat.
    Autode ümber hajub õhku valge pilveke, mis annab märku sellest, et turvapadjad avanesid nii, nagu peab. Lahtisest aknast paistab välja mannekeeni käsi. Põrandapinda kahe sõiduki vahel katab purunenud kaitseraudade ja esitulede puru. Ühest autost tilgub vaikselt mingit vedelikku.
    Kümme sekundit saab täis. Fotoaparaate ja märkmikke hoidvad ajakirjanikud hakkavad elavalt sumisema. Võimalust näha sellist kokkupõrget reaalajas, oma silmade ees, ei tule ka autoajakirjanikel just eriti tihti ette. Nüüd vajab nähtu naabritega kiiret ja põhjalikku läbirääkimist.
    Lisaks hakkavad kümnete anduritega varustatud autode vahel sebima Renault? asjamehed. Üks pildistab digikaameraga kokkupõrganud autosid, teine üritab dünamomeetriga tõmmates määrata, kui palju jõudu kulub, et deformeerunud keredega autode uksi väljastpoolt avada. Uksed tulevad suuremate tõrgeteta lahti, dünamomeetri näidud kantakse paberile hilisemaks analüüsiks. Kokkupõrge võib ju olla ajakirjanike jaoks tehtud show, kuid ka seal saadud andmed aitavad tulevasi sõidukeid turvalisemaks teha.
    Viimased killud pühitakse kokku ja ­autode esiosasid seatakse piirama lindid, vältimaks uudishimulike ajakirjanike liigset aktiivsust. Vaevalt lõpetavad spetsialistid nähtu kommenteerimise, kui ajakirjanike meri tulvab platsile. Autod ja mannekeenid vajavad pildistamist.
    Tõenäoliselt pole rakurssi, millest ­autosid tollel pärastlõunal ei oleks pildistatud. Fotod eest, tagant, küljelt, ülevalt, alt: kõik need peavad rahuldama ajakirjanike ja ka hilisemate lehelugejate uudishimu. Lisaks veel pidev muljete vahetamine kolleegidega: ?Mis detail see on? Ei tea, tundub, et midagi stangest. Näe, vaata, aku lekib. Huvitav, mis mikroskeem see siin vedeleb? Äkki midagi tulede kõrguse reguleerimisega seotud.? Nii mitmedki kilod purunenud plastmassi ja klaasi rändavad trofeedena taskutesse. Huvitav, mida arvavad teravate servadega plastmassikildudest lennuvälja turvakontrolli töötajad?
    Arenduskeskusest lahkudes hoitakse fotoaparaate valmis. On ju lähiajal oodata Renault Clio Sporti ja uue Twingo rahvale ilmutamist. Mis sest, et nende müügile­tuleku aeg on veel ees, arenduskeskuse seinte vahel on nad juba kindlasti olemas.
    Eksklusiivse foto tegemine jääb aga vaid unistuseks, sest ajakirjanikke täis bussi liikumistee kõrval seisavad vaid teada-tuntud mudelid, midagi uut ja üllatavat silma ei paista. Ka kokkupõrketesti läbinud sõidukite hoidlat ümbritsev tihe roheline hekk ei jäta pildistamiseks vähimatki võimalust. Lõbusat elevust bussis tekitab vaid Jaguari klassikaline E-type, mis liiklusvoolus silmi köidab. Tõelisi saladusi hoitakse mitme luku taga.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Elektriautotootja rahamure pani suured aktsiapakid liikuma
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.