• OMX Baltic−0,49%299,81
  • OMX Riga−0,19%891,79
  • OMX Tallinn−0,23%2 063,95
  • OMX Vilnius0,32%1 203,4
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,37%8 807,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • OMX Baltic−0,49%299,81
  • OMX Riga−0,19%891,79
  • OMX Tallinn−0,23%2 063,95
  • OMX Vilnius0,32%1 203,4
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,37%8 807,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • 16.11.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Autotöösturid käisid muret kurtmas

Nn Detroidi kolmiku juhid (lisaks Fordile ning General Motorsile kohtus Bushiga DaimlerChrysleri tütarettevõtte Chrysler Groupi juht) loodavad administratsiooni abi üha paisuvate tervisekindlustuskulude leevendamiseks. Esimesed kommentaarid pärast General Motorsi juhi Rick Wagoneri, Fordi uue juhi Alan Mulally ning Chrysleri grupi juhi Tom LaSorda lahkumist Ovaalsaalist olid rahulolevad, kuid hiljem joonistusid välja erimeelsused.
"Ausalt öeldes on mõned teemad, mida me näeme erinevalt, eriti puudutab see valuutakursside poliitikat," vahendas Rick Wagoneri sõnu telekanal CNN.
Autokompaniide juhid toonitasid, et vaatamata viimastel kvartalitel suurtele kahjumitele, mida nad viimastel kvartalitel on saanud, ei otsi ettevõtted ei laenugarantiisid ega föderaalabi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

5. septembril Fordi tegevjuhiks saanud Alan Mulally sõnul sai Bush täielikult aru autotööstuse tähtsusest USA majandusele.
USA tööstuse kunagised ikoonid General Motors ning Ford jäävad Jaapani konkurentidele alla ning kihlveokontorites panustatakse juba selle peale, kas ettevõtted lähevad pankrotti lähimas tulevikus või tuleb veel mõni aasta oodata.
Küsimus pole ainult selles, et mõlemad ettevõtted kaotavad Jaapani tootjatele turuosa koduturul Põhja-Ameerikas. Kõige suurem probleem on selles, et üha suurenevate pensioni- ja tervisekindlustuste tõttu on kompaniide bilansid tugeva surve alla, mistõttu alandas reitinguagentuur Standard & Poor's mõlema ettevõtte võlakirjareitingu rämpsvõlakirja staatusesse. See aga tähendab, et laenud muutuvad neile üha kallimaks ning laenude tagatisteks tuleb panna üha rohkem vara.
Nii oli möödunud aastal 10,6 miljardit dollarit (130 miljardit krooni) kahjumit saanud General Motors sunnitud 4,6 miljardi dollari suuruse laenu tagama Põhja-Ameerikas asuva tehaste, inventari ja muu varaga. Sama teed läheb ajalehe The Wall Street Journal teatel Ford. Finantsjuhi Don Lelair' sõnul paneb kontsern kokku laenulepingut, mille tagatiseks on "olulisel määral ettevõtte varasid". Fordi kahjum on esimese kolme kvartaliga kokku juba 7 miljardit dollarit ning ettevõtte liigub General Motorsi möödunud aasta kahjumi ületamise graafikus. Ajalehe sõnul ei olnud ettevõte nõus avaldama laenusumma suurust ning kas varade all mõeldakse ka perekond Fordile kuuluvaid varasid, kellele kuulub umbes 3 protsenti ettevõttest aga 40% hääleõiguslikest aktsiatest.
Aasia juhtidega kohtumisele sõitev Bush lubas neile autotootjate mured edastada. "Meie turud on avatud teie toodangule ning me eeldame, et ka teie turud on avatud meile," lausus ta.
Hansabank Marketsi maakleri Raido Lillemetsa sõnul on mõneti üllatuslikult viimase kahe ja poole kuu jooksul autotootjate aktsiatega tavapärasest rohkem tehinguid tehtud - mõned tehingud nädalas.
"Natuke hilja on küll ärgatud, sest autotootjate aktsiad on juba päris palju tõusnud," sõnas Lillemets, kes eestlaste autoettevõtete lemmikaktsiateks nimetas eelkõige DaimlerChryslerit, aga ka BMWd.
Ka LHV kliendid on sealse maakleri assistendi Ragnar Pleesi sõnul kaubelnud eelkõige Euroopa autotootjate aktsiatega, temagi nimetas Saksamaal noteeritud BMWd ja DaimlerChryslerit. Nii Hansabank Marketsi kui ka LHV vahendusel on ostetud ka USA autokontserni Fordi aktsiat.
"Autotootjate aktsiad on iseenesest kaubeldavad küll," ütles Plees.
SEB Eesti Ühispanga maakler Karoli Kirber märkis, et nende kliendid erilised autoaktsiate ostjad ei ole, kuid umbes 10 tehingut aastas siiski tehakse.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 22 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele