Liiklusvooge ette ennustada suutvate
sensoritega "targad autod" suudavad kütusekulult olla sama efektiivsed kui
paljukiidetud hübriidautod.
Mitut energiaallikat kasutavatel hübriidautodel on nii elektri- kui ka sisepõlemismootor, neid kasutab auto erinevates sõidufaasides, saavutamaks kütuse tarbimises suuremat ökonoomsust, kirjutas Discovery News.
Sisepõlemismootor töötab moodsamatel hübriidautodel enamasti ajal, kui kütusekulu saab hoida miinimumi lähedal. Samas peab sisepõlemismootor töötama ka siis, kui akud on teatud piirini tühjenenud ja elektrimootor ei saa seetõttu enam piisavalt elektrit.
Elektrimootorit kasutatakse eriti kiirendamisel, sõidu alustamisel ja aeglastel kiirustel, sest siis on sisepõlemismootoril suur kütusekulu ja heitgaaside hulk.
"Targad autod" seevastu on täiesti tavalised autod, mis on täiustatud telemaatiliste seadmetega - sensorid ja vastuvõtjad töötavad võrgus, vahetades infot eelseisvate liiklusolude kohta. Vastavalt sellele muudetakse auto kiirust aeglasemaks või kiirendatakse, vältimaks pidurdamisi ja paigaltvõtte, mis raiskavad kütust.
Maanteeliikluse telemaatika-tehnoloogia on juba olemas, kuid küsimused selle ohutuses on seda seni hoidnud vaid katsepartiide raames.
Austraalia Melbourne'i ülikooli insenerid võrdlesid kahe tehnoloogia efektiivsust, kasutades mõõdupuuna sedaankerega autot ning Euroopale, USAle ja Austraaliale omaseid liiklusolusid.
Hübriidauto oli kütusekulult 15-25 protsenti ökonoomsem, aga telemaatiline auto, mis suutis liiklusolusid seitse sekundit ette näha, oli sama efektiivne, selgus Austraalia oludes.
USA ja Euroopa liikluses pidi "tark auto" hübriidautoga võrdne olemiseks suutma liiklusolusid ette näha pisut vähem kui minuti.
Kui ettevaatava info hulk viidi kolme minuti peale, osutus tark auto hübriidautost kolmandiku efektiivsemaks.
Arvutustes võtsid teadlased arvesse ka seda, et teed on täis tavalisi autosid, mis vähendavad uuenduslike tehnoloogiate efekti.
Uuringu tulemused ilmuvad ajakirjas Transport Research Part C: Emerging Technologies.
Loe ka teisi
Novaator uudised.