• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • 19.07.07, 18:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Auto heitgaasidest saab toota biokütust

Samal ajal, kui maailma kõige helgemad pead ja rikkamad firmad kulutavad miljardeid, et vähendada atmosfääri paisatava süsinikdioksiidi koguseid, leidsid kolm Põhja Walesist pärit sõpra lahenduse.
Nad mõtlesid välja kasti, mille saab kinnitada auto summuti asemele - kast püüaks auto poolt õhku paisatud kasvuhoonegaasid kinni. Nii süsinikdioksiidi kui lämmastikoksiidi. Ainus, mis õhku paiskuks oleks veeaur.
Kinnipüütud gaasidest saab toota biokütust, kasutades selleks geneetiliselt muundatud vetikaid, teatas Reuters.
Leiutist kutsuvad orgaanilise keemiaga tegelev Derek Palmer ning insenerid Ian Houston ja John Holes Greenbox ehk roheline kast. Meeste arvates võiks see kasutust leida nii autodel, bussidel, veomasinatel ning isegi korstnatel. Elumajadest elektrijaamadeni. Ainsana pole nad kindlad, kas kast suudaks hakkama saada lennukitelt eralduvate gaasidega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Suutsime kinni püüda enamuse gaasidest, mida tootis kõige tahmasem mootor," ütles Palmer.
Nad komistasid idee otsa, kui püüdsid kalakasvanduste tarbeks kiirendada vetikakasvu. Praegune demoeksemplar on umbes baaripuki suurune, aga mehed väidavad, et seadme mõõte on võimalik vähendada nii palju, et sellega saab asendada auto summuti ning mahuti suudab koguda ühe paagitäiega sõitmise ajal kogunenud gaasi.
Kuivõrd gaasid kogutakse kokku, saab neid edaspidi lasta vetikatel põhinevatesse biokütuse tootmiskeskustesse ning gaasikoguste transport pole eriti energiamahukas.
Kahe aasta jooksul on seadet testitud rohkem kui 130 erinevas testis mitmetes katsekeskustes ning seade suudab kinni püüda 85 kuni 95 protsenti heitgaasidest.
Hetkel otsivad leidurid Briti poliitikute hulgast toetust, et viia seade nii kaugele, et seda võiks hakata tootma. Samuti väidavad leidurid, et neil on kontakt nii Toyota kui General Motorsiga, kumbki autotootjatest seda Reutersile ei kommenteerinud.
Edaspidi näeks autosõit välja selline - autot tankides vahetatakse ära ka gaaside kogumiskast, mille sisu läheb bioreaktorisse tühjendamisele. Vetikad toituksid heitgaasidest ning seejärel pressitaks vetikamassist bioõli, millest saaks toota biodiislit. Ring algaks tanklast sisuliselt uuesti.
Protsessi käigus tekiks ka metaani ning väetist, mida mõlemat saaks eraldi kinni püüda. Selleks, et Suurbritannia teedel liikleva 30 miljoni auto heitgaasid ümber töödelda läheks tarvis kümmet bioreaktorit, mille suurus oleks neli ruutkilomeetrit.
Seni ei näita kolm meest isegi oma abikaasadele, mis on nende salapäraste kastide sees. Pärast igat demonstratsiooni võtab igaüks kaasa mõned osad seadmest ning tervikpilt on olemas kolme peas.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 25 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele