"Kui me ei ole majandusaruandes öelnud, et lähemas või kaugemas tulevikus võiksid kütusehinnad probleemiks saada, siis me seda öelnud ei ole," rõhutas Tallinki finantsdirektor Janek Stalmeister. Samas tõdes Stalmeister, et laevade kütusehinnad nii kõrgel veel olnud ei ole.
"Eks ta kulude poole pealt keerulisem on, aga püüame hakkama saada," möönis ta. "Ettevõtte strateegia on investeerida laevastikku selle kvaliteeti parandades, et paremini müüa ja pakkuda kvaliteetsemat teenust," selgitas Stalmeister lähemalt.
"Kütusekulud on Viking Line'i personalikulude järel teisel kohal, moodustades kuludest ligi 10%," rääkis Viking Line Eesti OÜ tegevjuht Inno Borodenko samuti kasumit rõhuvatest näitajatest. Borodenko hinnangul tagab Viking Line uue laeva Viking XPRSi ökonoomse kiirusega, mis sõidab Tallinnast Helsingisse 2,5 tunniga, kütusekulude kokkuhoiu.
Artikkel jätkub pärast reklaami
"Oluline on nii konkurentsieelis kui ka võimalikult väike mõju loodusele," kinnitas ta. Rääkides veel konkurentsieelisest, mainis Borodenko, et 2008. aastal 27 aasta vanuse Rosella väljavahetamine uue laeva Viking XPRS vastu tõstab reisijate arvu lisaks juba olemasolevale 1,1 miljonile.
Borodenko selgitas, et uue laevaga tõuseb reisijatele pakutava teeninduse kvaliteet, mis tagatakse teenindusega nii soome kui ka eesti keeles. "Suurt tähelepanu pöörab Viking Line ka kütuse kokkuhoiule. Teenuseid ostetakse sisse nii Eestist kui ka teistest Balti riikidest," kõneles Borodenko. Palju ootab Viking Line inimeste reisimise hõlbustamisel ka Schengeni-kokkuleppega liitumisest.
"Konkurentsieeliseks on meie korralikud laevad ja head tooted. On see siis ükskõik milline liin või mis tahes väljumisajad - ühesõnaga, tooted igale maitsele," tõi Tallinki finantsdirektor välja firma eelised konkurendi ees. Samuti kiitis ta laevade seisu, kvaliteeti ja puhtust ning tugiteenuseid nagu hotellindus ja taksondus. "Meie praegune eesmärk on ikkagi meritsi reisijate vedu, kõik muud teenused on toetavad teenused, mis aitavad meil põhitoodet müüa," rääkis Stalmeister.
Kõrgete intressimäärade kohta ütles Stalmeister, et hea on täheldada, et suurem intressimäärade tõus on lõppenud. Ta ei usu intressimäärade edaspidist suurt tõusu.
Analüütikud usuvad, et Tallinki laienemine uutele liinidele, ettevõttesisesed muudatused ja laevastikku investeerimine tasub end tulevikus ära.
"Me oleme küllaltki rahul 4. kvartali tulemustega, osutades sellele, et ettevõtte strateegia kiirest laienemisest ja laevastiku uuendamisest on hästi töötanud," kommenteeris Hansabank Marketsi analüütik Sander Danil. Kuigi Danil arvab, et laevaliiklusmahud vähenevad mõningal määral, siis enam on ta optimistlik selles osas, et tulevastel aastatel kasumi- ja käibemarginaalid kasvavad. Hansabank Marketsi hinnasiht on 1,5 eurot (23 krooni) aktsia kohta ja aktsiasoovitus "osta".
"Positiivne Tallinki tegevuses on see, et nad suudavad aktsionäridele luua väärtust, kasvatades teatud liinide võimsust ja ostes üles konkurente, märkis Citigroupi analüütik Dmitry Vinogradov. Riskidena nägi Vinogradov seda, et vaba aja nõudlusega soetud reisijate vedu ja sellega kaasnevad teenused on väga tundlikud tegevusharud, mida võib mõjutada muutus inimeste sissetulekutes ja vaba aja maitse-eelistustes.
"Tallinki tegevust võivad mõjutada ka madalad lennuliikluse hinnad," avaldas Vinogradov veel kahtlust. "Laevafirma on alati sõltuv ilmastikutingimustest, mistõttu võivad ka reisid ära jääda ja suureneda kulud. Viimati avaldatud majandustulemused olid Citigroupi ootustele alla. Tulemusi mõjutas Vinogradovi hinnangul ennekõike vähenenud liiklusmahud, mistõttu tarbiti laeval ka vähem. Samas ei näe ta, et tegemist oleks süstemaatilise veaga ärimudelis. Citigroup on prognoose vähendanud - hinnasihiks on 1,9 eurot (30 krooni). Aktsiat soovitatakse osta, kuigi on väga riskantne.
"Kütuse- kui intressikulud on Tallinki kasumi kujunemisel väga olulise tähtsusega, kõikumised nendes kanduvad kiiresti üle kasumi reale. Tallinki kahjuks on viimasel ajal olnud surve pigem üles poole," möönis LHV analüütik Erki Kert.
Autor: Virge Lahe