Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbijate ebakindlus süvenes kolmandat kuud järjest
Tarbijate kindlustunde indikaator oli novembris -7, võrreldes möödunud kuuga langes indikaator 1 punkti võrra.
Novembris halvenesid riigi majandusolukorra muutumise prognoos ja hinnang tööturu arengutele järgneva 12 kuu jooksul.
Kõige rohkem halvenes tööturu prognoos, mille saldo oli oktoobris -5, novembris 4. Elanike hinnangul võib töötus lähema 12 kuu jooksul ka ajutiselt kasvada, kuid olukord on oluliselt parem kui möödunud aasta samal ajal.
Ka perede rahaline olukord novembris halvenes natuke võrreldes eelneva kuuga. Novembris prognoosis 38% elanikest, et suudab järgneva 12 kuu jooksul säästa, 50% tuleb ots otsaga välja ja 11% elab vanadest säästudest või on krooniliselt võlgu.
Püsikaupade ostuprognoos viimase kuuga paranes ja siin võivad mõjutajaks olla nii planeeritavad aastalõpuostud kui ka osa tarbijate plaan enne eurole üleminekut veel kroonide eest oste sooritada. Lisaks paranes oma pere majandusprognoos ja samaks jäi säästuprognoos.
Tarbija hinnatõusukartus järgnevaks 12 kuuks jäi novembris võrreldes oktoobriga samale tasemele.
Tallinna kaubanduskeskuste juhtide sõnul on viimaste kuude jooksul märgata sisetarbimise kasvu, hoolimata sellest, et tarbijate kindlustunne iga kuuga aina väheneb.
"Tegelikult oli ostjate aktiivsuse väike tõus märgata juba alates augustist-septembrist," rääkis Viru Keskuse juht Ants Vasar, kelle sõnul on küll oktoobrit-novembrit raske hinnata just Kristiine keskuse laienemise avamise tõttu.
"See muutis veidi stabiilset seisu, kuid siiski võib öelda, et inimesed on hakanud keskusi rohkem külastama ja nii meil kui ka teistel on võrreldes eelmise aastaga käibed paranenud," ütles Vasar.
Kokkuvõttes on tema kinnitusel tarbijate ostuaktiivsus kasvanud ja nad käivad ka rohkem raha välja.
Kristiine Kaubanduskeskuse juhi Allan Remmelkoore sõnul mõjutas oktoobri tulemusi keskuse laienemine. "Loomulikult oli meie jaoks oktoober väga tugev, aga see ei pruugi tuleneda ainult muutustest turul, vaid meie uute poodide avamisest," selgitas ta.
Siiski oli oktoober hea kuu ka teistele kaubakeskustele Tallinnas ning võib öelda, et sisetarbimine tugevnes ja turul on juba positiivseid märke, möönis Remmelkoor.
Kuigi mitmed uuringud ennustavad aasta lõpus tarbimise olulist suurenemist, ei saa Vasara sõnul milleski kunagi päris kindel olla. "Viimastel kuudel on räägitud ka kiirenevast hinnatõusust ja seega ei oska prognoosida, kuidas see tarbijate käitumisele mõju avaldab," ütles ta.