Palk peab olema õiglane, vastavuses ettevõtte palgasüsteemiga ja piisav palgaturul ning sektoris, ütleb sakslasest juhikoolitaja Rainer Hussmann.
Hussmann, kes aitab Saksa ettevõtete juhtidel ennast ja oma meeskondi ehitada, kinnitab, et väljastpoolt firmat tellitud koolitus parandab majandustulemusi kiiresti just väike- ja keskmise suurusega ettevõtetes, sest nemad võtavad muutused kähku omaks.
Te räägite Eestis juhtide ja meeskondade arendamisest ning heade inimeste hoidmisest ettevõttes. Mis on kõige olulisem, et head inimesed firmas püsiksid?Kõige olulisemad on juhtimist puudutavad suhted – töötajate valikuvabadus, võimalus otsuste tegemisel kaasa rääkida, asjakohane väljaõpe, rahulolu juhtkonna otsustega, töö-eraelu tasakaal. Samuti on oluline, et inimesele on pandud selged ootused ja eesmärgid, tema oskused vastavad tema tööle. Ja lõpuks – mis pole sugugi vähetähtis – ka juhi siiras tänu ja huvi töötaja vastu.
Kui palju määrab palk?Palk on hügieenifaktor. See peab olema õiglane, vastavuses ettevõtte üldise palgasüsteemiga ja piisav konkreetsel palgaturul ning sektoris. Kui need tingimused on täidetud, siis palk inimeste otsust ei määra.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kes on hea juht?Hea juht pole mitte ühe inimese isikuomadus, vaid miski, mis tekib vastastikuses suhtlemises. Hea juht seisab selle eest, et tema töötajad oleksid edukad. Samas on tõsi, et juht ei saa olla hea, kui tema alluvad teda takistavad. Siin ongi küsimus juhtide ja töötatajate suhte kvaliteedis, mis sünnib läbirääkimiste käigus. Eks me koolitusega ettevõttesse minnes defineerime ka esimese asjana juhtide rolli, nende ootused ja vajadused, et dialoogi suunata.
Kas palgaline tegevjuht ja omanik-juht käituvad inimeste motiveerimisel erinevalt?Omanikel on pikemaajalisem vaade. Palgalised tegevjuhid vaatavad rohkem seda, mis toimub kolme kuu lõikes, omanikud mõtlevad põlvkondadele.
Kas see vaade sõltub ka ettevõtte suurusest?Ei ütleks. Ka väikeste ettevõtete omanikud mõtlevad, et on midagi üles ehitanud oma perele või elutöö vanematelt üle võtnud.
Kui palju on väiksematel ettevõtetel suurte kogemusest õppida? Koolitajatel on kombeks tuua heade näidetena tuntud suurfirmasid, aga palju sest abi on?Suurettevõtetel on muidugi lihtsam, sest neil on imidž, karjäärivõimalused, atraktiivsed projektid. Samas saab väiksema ettevõtte töötaja kiiresti ära õppida äri sellle kõikides aspektides. Ka konsultatsioon ja koolitus parandab majandustulemusi kiiresti just väiksemates ja keskmise suurusega ettevõtetes. Tegelen ise Saksamaal aina enam tüüpiliselt 300-500 töötajaga firmadega, kes on mingis spetsiifilises sektoris turuliidrid, kuid asuvad maakohas ja näevad kurja vaeva haritud tööjõu leidmisel ja hoidmisel. Kui ma töötan 20-30 inimesega, siis on minu mõju palju tuntavam.
Kas te oskate öelda, mitu protsenti teie töö tulemusel ettevõtte tulud tõusevad?Väga harva. Et ettevõtet ümber korraldada, peavad ettevõtte juht ja koolitaja koos tegema palju erinevaid samme pika aja jooksul. Kahe-kolme päevaga saab haruharva midagi ära teha. Seejuures on oluline, et koolitaja töötaks firmaga koos, aga mitte firma sees. Siis on tal perspektiivi, infot ja võimalus inimesi veenda.
Tuntud saksa ettevõtluskoolitaja Rainer Hussmann esineb 29. oktoobril Äripäeva juhtimis- ja arengukonverentsil Arengukompass ning annab 30. oktoobril koolituse heade töötajate hoidmisest.
Rainer Hussmann on Leadership Performance Consultingu asutaja ja juht. Ettevõte on keskendunud juhtimiskultuuri parandamisele, meeskondade arendamisele ja juhtide coaching’ule.