• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlase jaoks on toit kulukas

    Balti perede eelarvest kulub esmavajadustele – toidule ja eluasemele rohkem kui Euroopa Liidus keskmiselt.

    Leedus kulutatakse toidule keskmiselt 25 protsenti, eluasemele 16 protsenti pere sissetulekust, Eestis ja Lätis jagunevad toidu- ja eluasemekulud ühtlasemalt: Eestis vastavalt 19 ja 20 protsenti, Lätis 19 ja 23 protsenti pere-eelarvest. Euroopa Liidus kulutatakse toidule keskmiselt vaid 13 protsenti, eluasemele aga 24 protsenti  kõigist kuludest.
    2000. aastate alguses vähenes oluliselt toidu osakaal pere-eelarves – majanduskasvu perioodil jäi muudeks kuludeks üha rohkem raha. Majanduslanguse ajal toidukulude osa uuesti kasvas, kuna vähenenud sissetulekust tuli suhteliselt suurem osa kulutada esmavajadustele. Aastatel 2007-2009 kasvas Eestis kõige rohkem ehk kolme protsendi võrra toidu osakaal, Lätis kasvasid sel perioodil enim (neli protsendipunkti) eluasemekulud.
    Eesti pere keskmisest eelarvest moodustavad täna toit ja eluase 39 protsenti, Lätis 42 ja Leedus 41 protsenti. Keskmine Euroopa Liidu elanik kulutab oma eelarvest esmavajadustele 37 protsenti.
    Võrreldud eluasemekulude alla kuuluvad eluaseme hooldus ja remont, vesi, elekter, gaas (või muu kütus), samuti üür. Kodulaenu maksed kulutuste alla ei lähe, vaid on sisuliselt majapidamise investeeringud eluasemesse. Samas on siiski iga leibkonna puhul arvestatud hüpoteetilist kulu eluruumi kasutamisele (n-ö arvestuslikku üürikulu). Kulu toidule sisaldab toiduaineid ja mittealkohoolseid jooke, kuid ei sisalda näiteks restoranides einestamist.
    “Esmavajalike kulude osakaal pere eelarves iseloomustab pere heaolu – mida vähem peab kulutama esmavajadustele, seda vabam on pere oma majandusotsustes. Eestis on nn kohustuslike kulude osakaal Läti ja Leeduga võrreldes madalam, kuid esmavajalike kulude osakaalu kasv on Eestis pärast majanduslangust olnud kõige märgatavam,” kommenteeris SEB eraisikute suuna arendusjuht Triin Messimas.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andi Pleskovski: laopindade turul valitsevad uued trendid
Neil, kel on kiirelt sobivat laopinda tarvis, tasub kärme olla, kirjutab RE Kinnisvara partner Andi Pleskovski.
Neil, kel on kiirelt sobivat laopinda tarvis, tasub kärme olla, kirjutab RE Kinnisvara partner Andi Pleskovski.
Kohvi hind tõusis kümne aasta kõrgeima tasemeni
Kohvi hind on tõusnud kümne aasta kõrgeima tasemeni, ettevõtted ja kauplejad püüavad turult kätte saada kõike, mis võimalik. Aasta lõpus on nõudlus kasvanud ning tarneahelaga seotud probleemid piiravad pakkumist, vahendab Financial Times.
Kohvi hind on tõusnud kümne aasta kõrgeima tasemeni, ettevõtted ja kauplejad püüavad turult kätte saada kõike, mis võimalik. Aasta lõpus on nõudlus kasvanud ning tarneahelaga seotud probleemid piiravad pakkumist, vahendab Financial Times.
Trükitööstuse TOPi võitja: tooraine hind tõuseb iga kuu, kasvav tööhulk siiski rõõmustab
Eesti juhtiv etiketitootja Data Print OÜ ei kurda eelmise ega tänavuse aasta mahtude kasvu üle, kuid ettevõtte tegevjuht Triin Anette Kaasik nentis, et selle aasta märksõnad trüki­tööstuses on kahtlemata toorainega seonduv: korduvad hinnatõusud ning jätkuv defitsiit.
Eesti juhtiv etiketitootja Data Print OÜ ei kurda eelmise ega tänavuse aasta mahtude kasvu üle, kuid ettevõtte tegevjuht Triin Anette Kaasik nentis, et selle aasta märksõnad trüki­tööstuses on kahtlemata toorainega seonduv: korduvad hinnatõusud ning jätkuv defitsiit.
November tõi 13 aasta suurima hinnatõusu
Tarbijahinnaindeks tõusis novembris võrreldes oktoobriga 1,8% ning võrreldes eelmise aasta novembriga 8,8%, teatas statistikaamet. Mulluse novembriga võrreldes olid kaubad 7,6% ja teenused 11,2% kallimad.
Tarbijahinnaindeks tõusis novembris võrreldes oktoobriga 1,8% ning võrreldes eelmise aasta novembriga 8,8%, teatas statistikaamet. Mulluse novembriga võrreldes olid kaubad 7,6% ja teenused 11,2% kallimad.