Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    12 küsimust, mis aitavad firma edukamaks

    Bestsellerite autor ja tuntud ärinõustaja Jim Collins ütleb, et suurepärast firmat iseloomustab lisaks finansstabiilsusele ka fakt, et seda jäädakse taga igatsema.Foto: Bloomberg

    Suurepäraseid firmasid hakatakse taga igatsema, leidis juhtimisguru Jim Collins Helsingi ärifoorumil.

    Jim Collins, kelle sulest on ka eesti keeles ilmunud sellised raamatud nagu "Heast suurepäraseks" ja "Loodud kestma", vastas Helsingis eelmisel nädalal toimunud konverentsil küsimusele, mis eristab tõeliselt suurepäraseid ettevõtteid lihtsalt headest. "Hea on suurepärase vaenlane," sõnab Collins. Oludes see kinni ei ole, see sõltub valikutest, teatas ta pärast veerand sajandit tehtud uurimustööd kindlalt.
    Kas firma jääb meelde?
    Suurepärase ettevõtte tunneb ära kolme asja järgi: väga head majandustulemused, mõju (kui sa kaod, jääb sinust auk) ja kestvus (kestad kauem turutsüklist, tehnoloogiapõlvkonnast). Kes soovib seda saavutada, sel oleks tark otsida vastust 12 küsimusele. Collinsi sõnul tegelevad inimesed tema sõnul liiga palju küsimusega, kuidas edukas olla ja mis neist saab, kuigi tuleks mõelda: "Kuidas ma saaksin teistele kasulik olla?"
    Collins lohutas juhte, kel karismast või kogemustest puudu jääb, sest suurepäraseks juhiks kasvatakse. Ka Steve Jobsi edulugu seisnes tema hinnangul just tema võimes areneda. "Tõeliselt suureks juhiks kasvamine võtab kaua aega. Midagi suurepärast ei juhtu üleöö," ütles ta vastuseks Äripäeva küsimusele, millist juhtimiskultuuri kannavad endas noored idufirmad Eestis ja Soomes.
    Tosin küsimust paremaks juhiks ja firmaks arenemise teel
    Küsimused ettevõtjale, kes tahab saada heast suurepäraseks
    1) Kuidas viia juhtimine kõrgeimale tasemele? Tõeliselt suurepärase juhtimise X-faktor on alandlikkus, mis on rakendatud missiooni teenistusse. Parimad juhid ei mõtle iseendale, vaid rakendavad oma indu millegi endast suurema heaks - ja panevad teisedki inimesed samale missioonile pühenduma.
    2) Kas ettevõttes on õiged inimesed õigetel kohtadel? Keda me peaksime enda bussi peale võtma ja keda mitte? Liidri kõige olulisem oskus on suutlikkus teha inimeste kohta õigeid otsuseid.
    3) Kuidas viia ellu Stockdale'i paradoksi?Jim Stockdale oli USA mereväe admiral, kes oli aastaid Vietnamis piinajate käes vangis. Küsimusele, kuidas ta vastu pidas, vastas ta: "Ma ei kahelnud kunagi oma usus, et lõppude lõpuks saan ma välja." Kuid Stockdale õpetas mitte segi ajama usku lõpplahendusse ja tänaseid karme fakte. Nii murdusid vangis just optimistid, kes uskusid peatsesse vabanemisse.
    4) Mida teame Siilist?Termin pärineb Isaiah Berlini esseest "Siil ja rebane", kus Rebased lähtuvad ideede paljususest, Siilid aga rakendavad end ühe suure idee teenistusse. Juhtimise maailmas võidavad Siilid. Tuntuim näide on pimesi oma ideed järginud Steve Jobs. Seega tuleb endalt küsida: mis on minu tõeline kirg, milles olen ma loomu poolest parim ja mis teenib minu jaoks leiba? Vastuste ristpunkt ongi parim koht.
    5) Mis on meie "20 miili marss?"1911. aastal hakkasid Roald Amundsen ja Robert Falcon Scott üheaegselt kahest eri suunast lõunapooluse poole liikuma. Amundsen jõudis õnnelikult tagasi, Scott ja osa tema meestest aga hukkusid ekspeditsioonil. Nende vahe oli selles, et kui Scott lähtus ilmast, siis Amundsen võttis eesmärgiks läbida iga päev 20 miili ja täitis eesmärki nüri järjekindlusega, olgu ilm erakordselt halb või ka erakordselt soodne. Seega peaks iga ettevõte endalt küsima: mis on meie "20 miili marss"? Maailm tahab meid ikka kursilt kõrvale lüüa, ja just ebapüsivus räägib kõige selgemalt keskpärasusest.
    6) Millele peaks panustama suurelt? Kõigepealt on mõistlik sihik paika sättida ja tulistada väikseid padruneid. Alles siis, kui sihik paigas, tasub välja tulla suurte kahurikuulidega. Kui lõpuks on aeg suurelt tulistada, siis ei tohi verest välja lüüa. Võitjad pole mitte need, kes midagi esimesena teevad, vaid need, kes teevad seda õiges mõõtkavas - Ford ei leiutanud ise autot, vaid industrialiseeris selle tootmise.
    7) Kas meil on piisavalt paranoiat elus püsimiseks?Õppida saame vaid nendest vigadest, millest elusana väljume. Produktiivne paranoia tähendab, et tuleb energia suunata mõtlemisele selle peale, mis võib halvasti minna. Küsimus ettevõtjatele: kui suured on sinu hapnikuvarud juhuks, kui midagi valesti läheb?
    8) Kuidas olla kellameister, mitte ajatundja?Suured ettevõtjad ei taha olla need, kes ütlevad, mis kell parajasti on. Nad tahavad olla ise kellameistrid - sest ainult siis elavad nende ettevõtted neist kauem.
    9) Kas suudame kirglikult näha ka teist poolt?Parimad liidrid suudavad hoida peas korraga kaht teineteisele vastanduvat ideed. Olulisim neist on kui ettevõtte Yin ja Yang - ühelt poolt püsida truu oma tuumale ja teiselt poolt ergutada edasiminekut. Selle tegemiseks tuleb eraldada väärtused tegevustest.
    10) Mis on järgmine suur eesmärk?Teekond heast suurepäraseks pole kunagi läbitud. Suured ettevõtjad püstitavad endale alati uue suure eesmärgi, uue mäetipu, mida vallutada.
    11) Kuidas õnn enda heaks ära kasutada?Edukad inimesed omistavad tihti õnnele suurt tähtsust. Tegelikult ei ole edukatel inimestel teistest rohkem vedanud, vaid nad on pannud õnne suuremat tootlust teenima. Bill Gatesi lugu ei räägi mehest, kellel vedas, vaid mehest, kes oskas õnne ära kasutada. Õnn soosib järjekindlaid, mitte allaandjaid. Küsimus on selles, kuidas mängida kätte tulnud kaarte terve turniiri vältel?
    12) Mis peaks olema meie "Ära tee"-nimekirjas?Nii nagu "Tee ära" nimekiri, on oluline ka nimekiri "Lõpeta selle tegemine".
    Allikas: Jim Collinsi ettekanne
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.