Kadrin Karner • 19. märts 2015 kell 12:00

Turundus Facebookis ei ole imerohi

FC Flora kommertsdirektor Jaanus Pruuli leiab, et Facebooki lehel tasub sisu hoida mitmekesisena.  Foto: Terje Lepp

Sotsiaalmeediat võib pidada imedemaaks, kus väikese turunduseelarvega saab ära teha suuri asju. Samas ei ole seal tähelepanu saavutamine sugugi kerge ülesanne.

Facebookis konkureerimiseks tuleb välja teenida tähelepanu, mis muidu võiks minna... sa arvad, et konkurendile? Jah talle ka, aga mitte ainult. Facebookis turustades peab arvestama, et sinu postitus või reklaam konkureerib kogu sotsiaalmeedias leiduva sisuga.

Loomulikult on esmalt vaja head toodet või teenust. "Sest kui toode või teenus on väga halb, ei ole ka Facebook mingi imerohi," rõhutas Social Fly tegevjuht ja koolitaja Taavi Tammpere koolitusel "Kuidas turundada Facebookis?".

Tammpere polnud nõus väitega, et Facebook ületab teisi turunduskanaleid. Vastupidi, tema sõnul on parim turundus suust suhu leviv info ning Facebook tuleb vaid appi, aidates seda võimendada.

Kui hea toode või teenus on olemas ning plaan Facebooki abil suust suhu turundust võimendada, tasub meeles pidada, et sotsiaalmeedias silmapaistmiseks on aega vähem kui sekund. "Meie tähelepanuvõime kahaneb kogu aeg. Täna on see väiksem kui kuldkalal, kelle tähelepanuvõime on üheksa sekundit," ütles Tammpere ja lisas, et selleks, et info pälviks tähelepanu, peab see sekundiga eristuma. "Ning silma paistma lõputute Youtube'ist lingitud nunnude loomavideote, "Gangnam Style'i" ja Eviani rulluisutavate beebide kõrval."

Kujundajat pole vaja palgataBeCool with Crocsi turundaja Kaimo Laanemaa

Enne Facebooki koolitusel osalemist ei olnud ma kunagi mõelnud Facebookis reklaamimise peale. Postitusi ikka tegin. Pärast paari esimese reklaami ülespanemist nägin kohe ka tulemust - meie kodulehe külastatavus kasvas neli korda ja e-poe müügitehingud kolmekordistusid.

Selline tulemus tundus imena, aga kindlasti aitas kaasa ka reklaami tegemine õigel ajahetkel. Panime Facebooki septembri alguses üles kummikute reklaami ning just siis oli väljas päris vihmane ja sombune ilm, ehk õige aeg kummikute ostmiseks.

Facebookis reklaami tegemiseks ei ole vaja palgata kujundajat. On olemas keskkonnad, kus igaüks saab lihtsa vaevaga reklaami kujundamisega hakkama. Praegu on mul kindel suunitlus senisest veelgi rohkem turustada sotsiaalmeedias ning võtsin selleks tööle ka eraldi inimese, kellega koos ehitame ettevõttele uue kodulehe ning seome selle hiljem Facebooki ja Instagramiga ning teiste sotsiaalkanalitega.

Sisu tasub hoida mitmekesisenaFC Flora kommertsdirektor Jaanus Pruuli

Meie Facebooki sisu oli varem liialt uudistekeskne, olen seda nüüd samm-sammult muutnud mitmekesisemaks, keskendudes esindusmeeskonna kõrval ka noortesüsteemi tegemistele ja kajastades duubelmeeskonna ning naiskonna uudiseid. Kasvanud on loosikampaaniate ja auhinnamängude arv, mis on seotud kodumängudega.

Facebooki koolitusel osalemine aitas meie kommuunil tuule tiibadesse saada ning tänavu on meie lehekülg kasvanud järjepideva töö tulemusena umbes 3000 liikmelt 6300 lähedale. Tänavuse tõusu põhjusteks on klubi väga suur rõhk kodumängude süsteemsel turustamisel, mis väljendus Premium-liiga ülivõimsalt suurimas publiku arvus (hooaja keskmise vaatajate arvu kasv mulluse 336 pealt 747 peale).

Harjutamine teeb meistriks, kuid saab karistatud

Harjutamine teeb meistriks, nii öeldakse ja nii on, aga Facebookis harjutades tuleb arvestada, et selle algoritm asub usinalt karistama neid, kes järjepidevalt harjutusele pihta ei saa või liialt laisalt ja harva postitavad. Algoritm on põhjus, miks postituste ulatus Facebookis on väiksem kui iial varem. Õnneks ei langeta algoritm lõplikke otsuseid, mis tähendab, et tehtud vigu saab uute ja paremate ning populaarsemate postituste või reklaamidega tulevikus parandada. Kuid see võtab aega ning nõuab kannatust ja eelkõige säravaid postitusi.

Mõnikord on 5000 fänni palju tänuväärsem kui 50 000 fänni. Miks? Tammpere sõnul hindab Facebooki algoritm suhtarvusid, mitte fännide meeldimiste koguarvu. "Tihti võib 5000 fänniga lehe postituse ulatus Facebooki mõistes olla suurem kui 50 000 fänniga lehel."

Facebooki kaval algoritm suudab ära tabada ka selle, kui üritad oma fänne ja potentsiaalseid kliente vaid sooduspakkumistega peibutada, ning jälle ei ole sa siis heas kirjas. Seetõttu soovitab Tammpere näiteks reisifirmadel, kelle fännid üldjuhul sooduspakkumiste üle rõõmustavad, vahepeal ka muud harivat, huvitavat ja informatiivset sisu toota. Algoritmi karmim karistus neile, kes järjepidevalt igavat või ühekülgset sisu toodavad, on aina väiksem näitamiste arv, kuni lõpuks ei kuvata sõnumeid enam kellelegi.  

Iga Facebooki postituse eluiga on 3-4 tundi, mille jooksul näidatakse seda teatud hulgale inimestele - testgrupile. Kui sõnum selle aja jooksul heaks kiidetakse ning klikkide, meeldimiste ja kommentaaride tulva alla satub, kuvatakse seda üha rohkematele inimestele. Teades seda, tasub Tammpere sõnul hoolega läbi mõelda ka postitamise aeg. Näiteks reede pärastlõuna, kui inimeste töötegemise soov on saabuva nädalavahetuse ootuses vähenenud, kommenteeritakse postitusi kõige enam.

Lihtsamat sisu tarbitakse meeleldi ka õhtupoolikuti pärast kella seitset. Samas ei ole tegemist alati kehtiva reegliga, arvesse tuleb võtta ka klientide eripära - kui turustad beebidega kodus olevatele emadele, ei kehti neile näiteks kontoritöötajatele suunatud postitamise soovitatavad kellaajad.

Facebook suudab sulle igal ajahetkel näidata 1500 kuni 15 000 postitust, aga piirab seda umbes 300 peal.

Keskmine inimene jõuab ära vaadata umbes 100 postitust

Facebookil on algoritm, mis valib kasutajate jaoks välja postitused, mida näidatakse.Facebookis turundamise eelised:- täpne sihtimine- turundamise hind- kergesti mõõdetav tulemus- väike ajakulu- kiiresti muudetav

Traditsioonilise turunduse eelised:  - võimalik sihtida laiemat publikut- mõnikord otsene ja kiire müükFacebookis edukaks turundamiseks:

Inimesed otsivad Facebookist huvitavat, kasulikku, inspireerivat ja meelelahutuslikku materjali - paku neile seda.

Erguta Facebooki algoritmi palju tähelepanu saavate postitustega.

Mida tihedamini oma fännidele postitad, seda väiksem on postituste avamisprotsent.

Enne postitamist sihi korralikult - mõtle läbi sihtgrupp, arvesta postituse elueaga (3-4 tundi), vali postitamiseks sobivaim nädalapäev ja kellaaeg.

Kui postitad sõnumi sees lingi, soodustab see suure klikkide arvu tekkimist.

Ära postita ainult teksti, pilt saab rohkem tähelepanu (kui üks pilt ei toimi, vaheta see välja).

Tekst pildi peal olgu minimaalne, täiskirjutatud pildist on väikese ekraani tõttu mobiiltelefonis keeruline aru saada.

Vaata regulaarselt oma postituste statistikat ja analüüsi infot järgmiste postituste tarbeks.

Ära saada inimesi Facebooki abil oma kodulehele, kui see mobiiltelefonis ei tööta.

Ära saada inimesi Facebooki abil lugema pikki tekste ja artikleid, nad ei viitsi seda teha.

Allikas: Taavi Tammpere

Sihi hoolikalt

Tammpere tõi näitena edukast sihtimisest esile Sky Plusi raadiojaama postitused, mis läkitatakse vaid neile, kes võiksid kõige tõenäolisemalt postituse sisu vastu huvi tunda. "Niimoodi sihtides annad oma postitusele võimaluse kõige rohkem klikke ja laike saada," rõhutas koolitaja ja tõi näiteks, et kui Sky Plus tahab jagada postitust teismeliste iidoli Justin Bieberi kohta, siis kohe kindlasti ei ole mõtet sellise postitusega püüda köita ega häirida keskealisi mehi, kellest suure tõenäosusega mitte ükski ei ole Bieberist ega tema muusikast huvitatud.

Facebook lubab sihtida asukoha, linna, vanuse ja soo järgi ning neid kriteeriume ka omavahel kombineerida. USAs võimaldab Facebook suunata reklaami inimestele ka sissetuleku järgi või näiteks postitada inimestele, kes on hiljuti endale auto ostnud. Võimalikuks on see tema hinnangul saanud tänu sellele, et Facebook ostab massiliselt andmefarmidest andmeid kokku. Eestis nii kaugele veel jõutud pole.

Facebooki tulevikuplaan on uus reklaamivõimalus Local Ads, mis võimaldab reklaami kuvada neile, kes just parajasti sinu postitatava toote või asukoha lähedal paiknevad. See peaks rõõmustama eelkõige neid, kes pakuvad tooteid ja teenuseid turistidele.  

Püüdma ei pea muidugi ainult õiget sihtgruppi, vaid reklaami tehes tasub meeles pidada ka seda, et mida enam mingil perioodil Facebookis reklaami tehakse, seda kõrgemat hinda sotsiaalmeediavõrgustik küsib. Näiteks novembris ja detsembris, kui jõulud on ukse ees, on reklaam Facebookis kõige kallim.

Samuti küsib Facebook reklaami eest rohkem raha juhul, kui soovid oma reklaami kuvada ka mobiiltelefoni kaudu sotsiaalmeediat tarbivatele inimestele, sest ruum mobiiltelefonis on võrreldes arvutiekraaniga piiratum. Facebookil on reklaamide hinnastamiseks huvitav loogika, et mida parema ja populaarsema reklaami suudad teha, seda vähem pead selle eest maksma. 

Hetkel kuum