Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Venemaa karastustuli kestab

    Eesti kaudu toimunud transiit ja Eesti klientide idasuunaliste vedude maht on sanktsioonide tõttu oluliselt kahanenud.Foto: Andras Kralla, Äripäev

    Raskused Venemaa turul jagasid logistikaettevõtted kaheks - ühed mängisid tegevuse ümber ja näevad tulevikku helgena, teised ponnistavad ikka Venemaa suunal, ent midagi head ei oota.

    Venemaa suunal tegutsevad ettevõtted püüavad päevakaupa hakkama saada ning tulevikku prognoosida ei tihka, kirjutab 6. oktoobri Äripäev logistika rubriigis.
    Mõni ettevõte sai Venemaa riskist juba varem aru. Näiteks ASi Allando Trailways tegevdirektori Vahur Oja sõnul pole nende ettevõtte autod Venemaale sõitnud juba 1990. aastate lõpust. "Me ei pea seda riski õigustatuks," põhjendas ta Venemaa vältimist. Varem Venemaa vahet liikunud autod veavad nüüd kaupa Skandinaaviasse või Euroopasse. "Konkurents on väga tugev ja surve hinna langetamisele samuti," lisas ta.
    ASi Lajos juhatuse liikme Einar Vallbaumi sõnul aga polegi enam midagi Venemaale vedada. "Veohinnad on nii all ja firmad virelevad, aga me oleme siiski kuidagi toime tulnud," märkis ta. Vallbaumi sõnul oli suvel olukord mõnevõrra kergem ja see aitas ettevõtetel ellu jääda. "Kui nüüd talv saabub, eks siis ole näha, mis edasi saab ja kuidas ning milliseid ressursse tegutsemiseks leiame," lisas Vallbaum. 

    Rootsi muutus tähtsamaks 

    Jaanika Kula, ASi DPD Eesti müügi- ja turundusjuht

    Venemaa ei ole meie sihtturg ning seetõttu ei ole me tundnud sanktsioonide otsest mõju. Kaudne mõju on aga kindlasti olemas meie klientide tõttu, kellesse omanikud enam ei investeeri, sest olukord Eesti ümber on heitlik.

    Statistika näitab, et kaubavahetus Venemaaga on võrreldes möödunud aasta esimese poolaastaga langenud umbes 40% (10%-lt kogu ekspordist 6%-le). Ettevõtted on leidnud alternatiivseid eksporditurge, mis on meie vaatevinklist positiivse mõjuga. Näiteks on Rootsi osakaal kogu ekspordis jõuliselt kasvanud, moodustades 20% Eesti kaupade ekspordist. Samasse suurusjärku jääb ka meie mahtude kasv sellel suunal.

    Vene turule laienemise asjus oleme pigem ootaval seisukohal. Lõplikul otsustamisel lähtume klientide ootustest tuleviku suhtes. Praegu on fookuses peamiselt e-kaubandusega seonduvate toodete ja teenuste arendamine, selle aasta septembrist alates saab meie võrgustikus saata alustel kaupa 18 Euroopa riiki.

    Hägune tulevik
    Vallbaum ütles, et praegu elab ettevõte üks päev korraga. "Kindlasti on kõigil varem Venemaale vedanud logistikafirmadel käive langenud," lausus ta. "Praegu on tulevikuplaane teha väga keeruline, küllap mõne aja pärast paistab, mis elu toob."
    DSV Eesti juhatuse esimehe Jaan Lepa sõnul on ettevõte tegevuse Venemaa suunal kokku tõmmanud. DSV Venemaa kontori veomaht vähenes sanktsioonide kehtestamise järel ca 25% ja need ei ole siiani taastunud.
    OÜ Arco Transport Tartu juhatuse liikme Margit Põldmaa sõnul on tõsi, et eelmisel aastal kõvasti vähenenud veomaht Euroopast Venemaale pole veel taastunud. "Venemaale transporditeenuse pakkumine oli varem üks meie põhitegevus, nüüd aga moodustab see kõigest 10% ettevõtte käibest," märkis ta.
    Põldmaa sõnul töötab ettevõte selle nimel, et endised suhted ja veosed koostööpartneritega taastuksid. "Praegu veel me kahjuks huvi suurenemist ei märka," lisas Põldmaa. Tema sõnul on tugevnenud konkurentsi taustal palju muutunud ka Venemaa hinnapoliitika.

    Muutused ekspordis

    Juulis vähenes kaupade eksport 6% ja aasta esimesel seitsmel kuul oli väljavedu samuti kerges languses (-1%). Siiski on positiivne, et kaupade ekspordi vähenemine Venemaale viimastel kuudel taandub. Kui näiteks esimesel kvartalil vähenes eksport Venemaale jooksevhindades 49% ja teises kvartalis 33%, siis juuliks oli langus taandunud 14%-le.Venemaa osakaal Eesti kaupade ekspordis on sel aastal tasapisi kõrgemale tõusnud. Kui eelmisel aastal oli see keskmiselt 10%, langedes jaanuariks 4%-le, oli osakaal juuliks taas 9% peale tõusnud.Juunini aeglustas kaupade ekspordi kasvu või vähendas seda väljaveo tugev vähenemine Venemaale, aga juulis panustasid ekspordi vähenemisse enam USA, Läti ja Mehhiko.Vaatamata sellele oli Eesti eksport Venemaale aasta esimese seitsme kuuga vaid 62% eelmise aasta sama aja ekspordist. Arvestades seda, et maist alates on rubla taas tugevasti nõrgenenud ning Venemaa majandus jätkuvalt väga nõrk, on lähikuude väljavaated idaturu nõudluse paranemisest pigem negatiivsed.

    Allikas: Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina portaalile logistikauudised.ee

    Töötajad tõid kliente
    Vene turu ärakukkumisel pööras OÜ Arco Transport Tartu pilgu Lääne-Euroopasse, tuge pakub selles ka emaettevõte AS Arco Transport. "Tegevuse edukal ümbermängimisel oli kindlasti väga tähtis roll meie töötajatel, kes suunasid oma tähelepanu uutele klientidele ja koostööpartneritele," ütles Põldmaa. Tema näeb tulevikku pigem positiivses võtmes, mitte tumedates värvides.
    ASi DHL Estonia juhatuse liikme Mati Kärdi sõnul tunneb nende ettevõte Venemaa sanktsioonide mõju selgelt. "Meie kaudu läänest itta kulgenud transiit on põhimõtteliselt lõppenud ja ka Eesti klientide vedude idasuunaline maht on pea poole võrra kahanenud," nentis ta. Lisaks lääne sanktsioonidele mõjutab Venemaa-suunalisi vedusid ka vene rubla kurss, mille tõttu on lääne kaup lõpptarbijatele kalliks muutunud.
    Kärt märkis, et nende ettevõttele polnud Vene turg juba ennegi kõige tähtsam, ent siiski on juttu miljonitest eurodest. "Järgmise aasta eelarves me olukorra paranemist ei ette ei näinud ja Venemaa-suunalise kaubavooga ei arvestanud," tõdes ta.
    Kärdi sõnul mõjutab kaubavahetuse vähenemine Venemaaga kogu logistikasektorit, kuna üldine kaubamaht on vähenenud, ent tegijaid on palju. "Arvan, et Eesti logistikasektori kasumlikkus on saanud tõsise löögi ja kõigi marginaalid kannatavad," märkis Kärt.
    Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.