• OMX Baltic0,18%270,33
  • OMX Riga0,49%872,14
  • OMX Tallinn−0,03%1 709,94
  • OMX Vilnius0,22%1 057,84
  • S&P 500−0,54%6 051,25
  • DOW 30−0,53%43 914,12
  • Nasdaq −0,66%19 902,84
  • FTSE 1000,12%8 311,76
  • Nikkei 225−1,14%39 394,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,83
  • OMX Baltic0,18%270,33
  • OMX Riga0,49%872,14
  • OMX Tallinn−0,03%1 709,94
  • OMX Vilnius0,22%1 057,84
  • S&P 500−0,54%6 051,25
  • DOW 30−0,53%43 914,12
  • Nasdaq −0,66%19 902,84
  • FTSE 1000,12%8 311,76
  • Nikkei 225−1,14%39 394,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,83
  • 04.02.16, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jamie Oliveri äriimpeeriumist pudeneb palakesi ka eestlastele

Suurbritanniast pärit tippkokk Jamie Oliver on aastate jooksul püsti pannud äriimpeeriumi, milles mängivad oma osa ka Eesti ettevõtted.
Suurbritanniast pärit tippkoka Jamie Oliveri äriimpeeriumist saavad tükikese ka Eesti ettevõtted.
  • Suurbritanniast pärit tippkoka Jamie Oliveri äriimpeeriumist saavad tükikese ka Eesti ettevõtted. Foto: epa
Vaevalt on kedagi, kes maailma rikkaima koka tiitlit kandvat Jamie Oliveri ei teaks või temast vähemasti kuulnud poleks. Tal on mitu telesaadet, ta on välja andnud hulga raamatuid, peab mitut restorani ning ka Eesti poelettidel võib kohata tema pildi ja kirjadega köögitarvikuid ja nõusid, rääkimata ajakirjast.
Eestis mitu maaletoojat
Selgub, et Eestis pole ühte kindlat ettevõtet, kes kuulsa Briti telekoka Jamie Oliveri nõusid ja köögitarvikuid maale tooks. Võrgustik on hoopis üsna killustunud ning Jamie nõudega on õnne proovinud näiteks nii Prisma, AVST-Kodulux kui ka Koduekstra. Kui Prisma on ostnud Jamie Oliveri tooteid sisse üksnes ühekordseteks kampaaniateks, on AVST-Kodulux AS ning Koduekstra pikemaajalise kogemusega.
Koduekstra turundusjuht Liina Kivimägi lausus, et ettevõte on Jamie Oliveri tooteid müünud alates ülemöödunud aastast. Ettevõte ostab kuulsa telekoka nime kandvat sarja oma partneri Tammer-Tukku kaudu, mis on Põhja-Euroopa üks suurematest hulgimüügifirmadest. Tooteid ostetakse eelkõige jaemüügiks oma kauplustesse.
Kes on kes
Jamie Oliver
Sündinud: 27. mail 1975. aastal Suurbritannias
Perekond: abikaasa Juliette Norton, neli last
Huvid: kokandus, tennis, lastega aja veetmine, kalastamine, suusatamine, aiandus, muusika
Varanduse väärtus: hinnanguliselt 234 miljonit eurot, mis teeb temast maailma rikkuselt teise koka. Maailma rikkaima koka tiitlit kannab jaapanlane Alan Wong, kelle varade väärtuseks hinnatakse kokku 1,1 miljardit dollarit. 
Allikad: Jamie Oliveri Facebooki lehekülg; financesonline.com
AVST-Koduluxi turundusjuht Asti Piron selgitas, et Jamie Oliveri toodete puhul on tema nimi ja nägu kindlasti usaldust tekitanud. „Ta on nii tuntud, et tekkinud on teatud kontingent, kes brändi ostavad. Seejärel on selline kontingent, kes usaldab neid tooteid ning teab, et tegu on kvaliteetsete toodetega. Nad teavad, et tooted on kvaliteetsed, kuna ta on oma nime sinna andnud. Ma arvan, et selliseid inimesi, kes ei tea, kes ta on ning tulevad tema tooteid valima, on väga vähe. Võib-olla üldse ei olegi,“ rääkis Piron.
Ta selgitas, et Eesti tarbija teadlikkus ning infoväli aina kasvavad: üha rohkem on kokandussaateid ning infot, mistõttu on ka tarbija teadlikum sellest, kelle tooteid osta ning kelle brändingut toetada. Peamine ostjate grupp on Pironi sõnul pigem 30. aastates inimesed, kellel on kindel töökoht ning kes sisustavad oma kodu ja valivad selle tarbeks tooteid.
Kivimägi lisas, et kliendid on Jamie Oliveri sarjad hästi vastu võtnud ning toodetele on välja kujunenud kindel ostjaskond. Sarja populaarsusele on aidanud kindlasti kaasa ka Oliveri kokandussaadete näitamine Eestis nähtavatel telekanalitel, tema kui tervislikku toitu propageeriva koka imago ning stiilne ja samas lihtne tootedisain.
Ärilise poole pealt nentisid nii Piron kui ka Kivimägi, et toodetel kehvasti ei lähe. Piron lausus, et kuna Eestis on turg väike ning killustatud, on raske hinnata, kui kasulik on ettevõttele Jamie Oliveri toodete müük. „Arvan, et kahjumlik kindlasti ei ole,“ lisas ta. Kivimägi sõnas, et Koduekstra jaoks on Jamie Oliveri toodete müük on ennast igati õigustanud. 
Raske aasta
Kui Eesti müüjad jäid oma kommentaarides veidi üldsõnaliseks, on Jamie Oliveri enda äride kohta saada väga palju infot. Selgub, et pealtnäha väga edukana tunduval tippkokal on ka raskemaid aegu.
Ülemöödunud aasta ei kulgenud ettevõttele Jamie Oliver Holdings just kõige soodsamas rütmis. Raamatumüügi, telesõude ja litsentsilepingute sõlmimisega tegeleva firma käive oli 37,9 miljonit naela, maksueelne tulu jäi 7,1 miljoni naela juurde, vahendab Daily Mail. Kui nii ei tundugi asi kõige hullem, on Oliveri teistel ettevõtetel palju majanduslikke probleeme, mistõttu lõppkokkuvõttes pidi Jamie Oliveri ettevõte tunnistama kokku 12,8 miljoni naela suurust kahjumit.
Näiteks pole eriti hästi käima läinud Jamie Oliver Holdingsile kuuluv Recipease Limited, mis on vastutav kokanduskoolide eest. Selgub, et mitu kooli on kinni pandud ning ettevõte võlgneb oma omanikfirmale 7,1 miljonit naela.
Üsna vilets saatus on tabanud veel teistki valdusfirmale kuuluvat ettevõtet JME Group Limited, mis peaks olema vastutav pakutava toiduvaliku eest, ent võlgneb Jamie Oliver Holdingsile üle 15 miljoni naela.
Veidi rõõmsamates toonides lõpetas aasta aga Oliveri 50protsendilise osalusega Jamie’s Italian Limited, mille käive suurenes 109 miljoni naelani ehk seitsme protsendi võrra. Ettevõttel on Suurbritannias 38 restorani. Muuseas, Jamie Oliver on ise oma restoraniäri kohta öelnud, et laua peaks broneerima kolm-neli kuud ette.
Oliveri ettevõtte majandusaasta aruandest võib näha, et möödunud aastal on ta võtnud ka 10 miljonit naela dividende ning teinud annetusi 311 266 naela väärtuses.
Lasi raha tuulde
Vürtsikate väljaütlemiste poolest tuntud Jamie Oliver on öelnud, et pole eriline ärigeenius.
Mõni kuu tagasi tunnistas ta Briti väljaandele The Guardian, et on tegelikult palju raha tuulde lasknud. Nimelt võinuks tema varandus olla 40 protsendi võrra suurem, ent ta on selle oma rumaluse tõttu korstnasse kirjutanud.
„Osa inimesi mõtleb, et ma olen suur ärimees ja strateeg. Tegin mõni päev tagasi natuke arvutusi ja vaatasin tagasi viimasele 17 aastale – mul on läinud täitsa hästi, olen müünud raamatuid ja teeninud veidi raha – samas mõistsin, et ma olen sellest kulutanud ja niisama tuulde lasknud 40 protsenti,“ avaldas ta.
Väljaanne Sunday Times on Oliveri varanduse koguväärtuseks hinnanud 180 miljonit Briti naela ehk umbes 234 miljonit eurot. Kuigi raha kaotamine ning valed otsused on tippkoka jaoks olnud valusad, peab ta olulisemaks oma vigadest õppimist.
„Ma ei tea, kas seda saab lugeda aktsepteeritavaks või ei. See 40 protsenti on ju siiski üsna palju. Samas mõtlen, et kas ma muudaks midagi? Kas need vead ei andnud mulle head õppetundi? Püüan neid vigu pöörata millekski, mida võib kutsuda R&Dks ehk uurimiseks ja arenduseks,“ jutustas Oliver.
Võitlus suhkrumaksuga
Peale raha ja numbrite on Jamie Oliver viimastel kuudel kõvasti kära ja müra põhjustanud ka Briti meediaväljaannetes ning Briti alamkojaski. Nimelt püüab ta kodumaa tipp-poliitikutele selgeks teha, et ilmtingimata oleks tarvis rakendada suhkrumaks, mis peaks tagama selle, et ülimagusad ning suhkrurikkad karastusjoogid muutuksid kallimaks.
Nelja lapse isa Oliver on alati ja igal pool rõhutanud puhta ning „hea“ toidu olulisust ning tahab võidelda laste ülekaalulisusega, mis on Suurbritannias tõsiseks probleemiks muutunud. Pealegi, nagu ta on korduvalt toonitanud, on Prantsusmaal ja Mehhikos kehtestatud suhkrumaks aidanud efektiivselt võidelda paisuva vööümbermõõduga.
„Miks valitsus neid tõendeid ignoreerib?“ päris Oliver, kui kuulis, et Briti poliitikud ei vaimusta suhkrumaksu idee. Ta süüdistas suurettevõtteid, kelle võimas lobitöö takistab üha kasvava probleemiga võitlemist, kirjutas The Guardian mullu oktoobris.
Ühe võimaliku variandina on Oliver välja pakkunud ka selgeid ning ühtselt aru saadavaid toitumisalase teabega silte, näiteks võiks seal olla kirjas, mitu teelusikat suhkrut toode sisaldab. Toitumisekspertide sõnul ei tohiks inimene tarbida päevas rohkem kui seitsme teelusika jagu suhkrut.
Mõistagi on Oliveri julged väljaütlemised saanud ka vastukaja. Mitmel puhul on viidatud sellele, et suhkrumaks tähendaks toitlustuskohtadele suurt lisakulu ning võib tuua ka pubide sulgemise.
Jamie Oliveri 10 tervisenippi
Kokka ise! Tee söök algusest peale ise, vaid nii on sul täielik kontroll selle üle, mida sa oma toidu sisse paned.
Vaata, mida sa sööd! Tasakaalustatud toitumine on väga oluline, pane rõhku sellele, et su toidus oleks kõiki toidugruppe õiges koguses.
Pane vikerkaar taldrikule! Ole mitmekülgne: su toit peaks sisaldama võimalikult laia valikut toiduaineid nagu puu- ja juurviljad, kala, kana, punane liha, pähklid, seemned, täisteratooted ja nii edasi. Kui sa valid oma toidulauale puu- ja juurvilju, siis pea meeles, et erinev värv tähistab ka erinevaid toitaineid. Ehk siis: su kehale pole hea ainult see, mis on roheline.
Mõista toitu! Selleks, et toituda tervislikult, on väga oluline aru saada, mida sa oma toidu sisse paned ning mida sa sööd.
Väldi tühje kaloreid!  On väga oluline, et sa sööksid õigeid asju, selliseid, mis su keha vitamiinide, mineraalainete, heade rasvade ning proteiinidega rikastavad. Väldi tühje kaloreid, mis ei anna su kehale tegelikult midagi.
Söö hommikusööki! Hommikusöök on väga tähtis, kuna see paneb su ainevahetuse tööle ning aitab ergas olla kogu päeva.
Loe väikest kirja! Uuri, mis on pakenditel kirjas on ning pane kindlasti tähele, kui palju rasva, suhkrut ning soola need sisaldavad. Pea meeles, et kõik E-ained pole pahad, ent kui neid on liiga palju, pole see kunagi hea märk.
Joo vett! Väldi tühje kaloreid ning kihisevate ning magusate jookide asemel joo hoopis palju vett. Kaloreid tasub süüa, mitte juua.
Ole kehaliselt aktiivne! Selleks, et terve püsida, on väga tähtis end liigutada ning trenni teha.
Maga! Uni on väga oluline, kuna see mõjutab väga palju seda, kuidas me igapäevaelus hakkama saame ning kui kiiresti oleme võimelised õppima ja arenema.
Allikas: Jamie Oliveri ametlik kodulehekülg

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 11.12.24, 15:24
Tiktokist, tapeedist ja Trumpist: kuidas luua turundusstrateegia 2025. aastaks
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele