Varem tulusal autoturul valitseb nüüd kibe konkurents ja Hiina elektrisõidukite globaalne võidukäik ahendab siinsete tootjate läbimüüki veelgi.
- Pildilolevate Hiina elektriautodega võistlemiseks teevad Euroopa autotöötjad järjest rohkem koostööd Hiina tarnijatega Foto: Liis Treimann
Oma 87aastase ajaloo jooksul pole Volkswagen seni sulgenud ainsatki Saksamaal asuvat tehast. Nüüd kaalub see autotootja aga kolme tehase sulgemist ja tööliste palga 10protsendilist kärpimist.
Need plaanid tegi ühel töötajate koosolekul avalikuks VW mõjuvõimsa töönõukogu esimees, ettevõte ise – mis avaldas oma kolmanda kvartali tulemused kolmapäeval – pole neid aga veel kinnitanud.
VW, suuruselt teine autotootja maailmas, millele kuuluvad ka Audi, Škoda ja Seat, on tänavu andud juba kaks kasumihoiatust ning vihjanud mõne Saksamaal asuva tehase sulgemise võimalusele, mis varem oleks tundunud mõeldamatu.
Tegemist pole ainsa Euroopa autotootjaga, mis kaalub suuri ja ebapopulaarseid kärpeid. Stellantis – Opeli, Fiati ja Peugeot' omanik Euroopas – on Itaalia poliitikute ja ametiühingute poolt tugeva surve all hoida oma vanim Fiati tehas Torinos langevatele müügimahtudele vaatamata töös.
Euroopa lajatas Hiina elektrisõidukitele tollide kolmekordistamisega, Hiina kaebab selle peale maailma kaubandusorganisatsiooni ning valmistub tolle pooldanud riikides
autotööstuse investeeringuid peatama.
Prantsusmaal asuvaid koosteliine viiakse juba üle odavamatesse asukohtadesse, nagu Maroko ja Türgi. Oktoobri keskel avaldasid Pariisi autonäituse väravate ees meelt sajad Prantsuse töölised, nende seas Boschi ja muude tarnijate töötajad.
Euroopa autotööstus, mis annab tööd ligi 14 miljonile inimesele ja moodustab 7 protsenti ELi SKPst, seisab silmitsi täiusliku tormiga. Nõudlus autode järele langeb nii kodus kui võõrsil, samal ajal on autotootjatel aga käsil riskantne ja kulukas aastatepikkune üleminek sisepõlemismootoritelt elektrilistele jõuseadmetele.
Seotud lood
Praegu valmistavad Hiina autod nii Euroopale kui USA-le kõvasti muret, ent esimesed eestlastelegi näidatud tulemused mõjusid amüsantselt.
Kaubandussõda maailma suurmajanduste vahel jätkub, sest reedel kehtestas Euroopa Liit Saksamaa vastuseisust hoolimata Hiina elektriautodele uued ja kõrgemad imporditollid.
Ilma stiimuliteta elektrilised kaubikud suurt ja jõudsat võidukäiku ei tee, selgub Renault’ väikeste tarbesõidukite äri juhi Heinz-Jürgen Löw jutust.
Saksamaa autotööstus Volkswagen võib sulgeda Audisid tootva tehase Brüsselis, kuna kontsern näeb kõrge kvaliteediga elektriautode nõudluse järsku vähenemist.
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.