Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    350 miljonit 12 miljoni vastu

    Tiina KangroFoto: Postimees

    350 miljonit maksev töövõimereform suudab 2020. aastal genereerida tulu parimal juhul 15-17 miljonit eurot, reformi summaarne tulu võiks olla ligikaudu 12 miljonit eurot, kirjutab Linnalehe peatoimetaja Tiina Kangro.

    Aeg-ajalt tahetakse juhtida Eestit kui äriettevõtet. Et meie juhtpoliitikute seas domineerivad aga omaaegsed funktsionäärid, keda täiendab nende oma käe ja pilgu all pealekasvanud broilerite põlvkond, on väga vähe ärijuhtimise kogemust ja arusaamu sel teemal. Nii lõhnab riigijuhtimise tulemus, vähemalt paljusid üksikprojekte vaadates, pankroti järele. Seda aga ei saabu, sest poliitikute mängumaa ei asetse tegelikul turuväljal, vaid riigieelarvesse voolava maksurahaga puhverdatud liivakastis, kus valimistel saadud mandaat annab justkui õiguse teha ükskõik mida. Sisuliselt tegeldakse Vene ruletiga, aga püstolit hoitakse kellegi teise meelekohal. Niisuguse tegutsemise hiilgavaks näiteks on töövõimereform.
    Iga sedalaadi suure ettevõtmise juures on hulk erinevaid, kuid olulisi tegureid. Töövõimereformi sotsiaalset külge ja reformijate suutmatust seal tooni andvaid olulisi seoseid ja faktoreid näha ning rakendada on juba palju kirjeldatud. Vähem on räägitud reformi kulude ja tulude poolest.
    Alustame kuludest. Reformi eelarve on kuueks aastaks 350 miljonit eurot, millest pool tuleb Brüsselist ja teine pool töötukassa tegevuskuludest. Brüsseli raha tuleb kulutada inimesteni jõudvate teenuste jaoks, töötukassa raha kulub administreerimissüsteemi ehitamiseks ja haldamiseks.
    Esialgu plaaniti viiendik reformi eelarvest – 72 miljonit eurot – kasutada inimeste töövõime hindamiseks. See raha pidi liikuma töötukassa süsteemist välja, hankega valitava teenuseosutaja kätte. Kui allakirjutanul õnnestus üüratu number kella külge panna, tõmmati summa 20 miljoni peale. Hindamisest üleöö vabanenud 52 miljonit leidis aga endale sama kiirelt sooja ja läbipaistmatu positsiooni reformi administreerimiskulude teistel ridadel: palga-, haldus- ja IT-kulutuste äkilise tõusu näol. Viiesaja uue klienditeenindaja jaoks jagus nüüd palgaraha juba 2400 eurot kuus inimese kohta. Vabanenud poolesaja miljoniga oleks võinud tõsta puuetega inimeste rehabilitatsiooniraha neljakordseks – kui hindamine jätta tänasele tasemele, siis lausa viiekordseks. Milline saab üldse olema uue hindamissüsteemi kasutegur, ei tea keegi – just see on ka riigikontrolli üks kolmest põhilisest küsimusest reformiplaani kohta, mis aga ei peata meid reformi käivitamast.
    Küsitavaks jäävad ka mitmed kulud, mis on juurde võetud eelnõude menetlemise käigus. Näiteks hakatakse reformi eelarvest katma sõidukulusid, et avalike teenusteta valdades elavad puudega inimesed saaksid käia töötukassas oma aktiivsust raporteerimas. Mis see maksma läheb, pole kellelgi aimugi. Töötukassa hakkab omavalitsuste eest katma inimestele ka transpordi- ja tugiisiku palgakulusid esimesel kaheteistkümnel töökuul. Omavalitsused saab nii rahule jätta, kuigi töötamine paljude jaoks sellesama aastaga ka lõpeb.
    Vaatame nüüd reformi tulude poolt. Rahandusministeeriumi valvsa pilgu all on sotsiaalministeerium kirjutanud töövõimereformi eelarvesse 2020. aastaks juba 54,6 miljoni euro suuruse positiivse tulemi. See peaks moodustuma tööle läinud inimeste palkadelt laekuvatest maksudest, kui neile tehtavad soodustused (sotsiaalmaksu miinimumi katmine, maksuvaba tulu, riigi tasustatud lisapuhkusepäevad) maha arvata. Kogu 6aastase reformi bilanss on sama tabeli andmeil 40 miljoni euroga plussis. Edaspidi peaks kõik minema juba isemajandavalt.
    Kahjuks selgub tabeleid läbi arvutades kiirelt, et tegemist on mulliga – reformijad on ilmselt läinud nii hoogu, et on reformi tuludesse kirjutanud ka nende 40 000 töövõimetusega inimese tööjõumaksude  tulu, kes juba praegugi töötavad. See summa on aastas 35 miljoni euro kandis – töövõimetuspensionäride keskmine teenistus on olnud 350 eurot kuus. Kui tahta, et 54 miljonit koguneks vaid uute tööle upitatute maksudest, peaksid kõik 10 000–15 000 seni mitteaktiivset tervisehädadega inimest hakkama teenima ligi 900eurost kuupalka. See on ulmeline. 
    Tegelikkuse juurde naastes oleme seega seisus, kus 350 miljonit maksva reformiga suudetakse 2020. aastal genereerida tulu parimal juhul 15-17 miljonit eurot, kogu reformi summaarne tulu (arvestades käivitusaastate miinust) võiks olla ligikaudu 12 miljonit eurot. Sedagi siis, kui lubatud 15 protsenti sihtgrupist ikka tõesti tööd leiab, kui senised tööl käijad reformi läbimõtlematuste tõttu hõivest välja ei lange ja kui juhtub ime, et saatuse tahtel (st ilma meetmeid võtmata) töövõimetuks jäänute juurdevool ise peatub.
    Seega käivitame reformi, millega vahetame 350 miljonit Euroopa maksumaksjate ja Eesti kindlustusvõtjate raha käputäie punaste krosside vastu, kuigi võiksime sama rahaga astuda targemaid samme, et saavutada eesmärke, millest räägiti siis, kui reformi planeerima hakati. Ühe asja siiski saavutame – legaalse sissemurdmise töötukassasse.
     
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.