Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teemaks lähtugu sisust, mitte nimest

    Leisi lapikoja omanik Maire Forsel.Foto: Erakogu

    Kui tahame võrdluseks tuua mujal kehtestatud teemaksud, siis peaksime lähtuma nende maksude tegelikust sisust, mitte sellest, kuidas neid makse vastavates maades nimetatakse, leiab Leisi lapikoja omanik Maire Forsel.

    Kui lähtuda näiteks Rootsis kehtestatud teemaksu (rootsi keeles vägavgift) sisust, siis ilmneb, et see on Eestis ammu olemas – meil nimetatakse seda lihtsalt raskeveokimaksuks, aga tähendus on täpselt sama. Maksu tuleb maksta riiklikus autoregistris registreeritud üle 12tonnise registri- või täismassiga veoauto või veoautost ja haagisest koostatud autorongi eest. Eestis kehtib see maks alates 2004. aasta 1. jaanuarist.
    Viimasel ajal räägitakse palju Eestis teemaksu kehtestamise vajadusest ja kõrvu on jäänud väide, et ainult Eestis ja Soomes ei ole veel sellist maksu. See oleks justkui kaalukas põhjendus teemaksu kehtestamisele, et peaksime sisse seadma teiste Euroopa Liidu maadega sarnase süsteemi.
    Teeme teiste järgi
    Kõigist senistest teemaksuteemalistest artiklitest on jäänud mulje, et Eestis tahetakse kehtestada maks kõikidele autodele, kuna teistes maades on nii, aga tegelikult on palju Euroopa Liidu maid, kus ei maksta sõiduautode eest mingit teemaksu.
    Rootsi kehtestas teemaksu (meie mõistes raskeveokimaksu) 1998. aastal ja vaid veokitele, mille kogukaal algab 12 tonnist. Rootsi on liitunud teemaksulepinguga, kuhu kuuluvad veel Taani, Belgia, Luksemburg ja Madalmaad – kui veoki eest on Rootsis aastane teemaks makstud, siis kehtib see ka kõigis teistes teemaksulepinguga liitunud maades. Maks on samas üsna krõbe (aastas 8729 – 11 366 Rootsi krooni ehk 937 – 1220 eurot) ja see sõltub auto telgede arvust. Võrdluseks, Eestis kehtestatud raskeveokimaksu maksimummäär on 930,40 eurot aastas (ca 8700 Rootsi krooni).
    Samas Eestis makstakse raskeveokimaksu vaid siin registreeritud autode eest ja see seab Eesti transpordifirmad teistega võrreldes ebavõrdsesse seisu: Eesti firmad peavad Rootsi teedel sõites teemaksu maksma, Rootsis registreeritud veokite eest siin aga maksu ei võeta. Rootsis saavad välismaalased teemaksu maksta nii ühe päeva, nädala, kuu kui ka aasta kaupa. Oleks õiglane, kui Eestis maksustataks välismaal registreeritud veokeid samamoodi.
    Uus maks uuele teele
    Rootslastele on ebameeldiv hiljutine muudatus, et kui ehitatakse uus tee, siis selle eest võib ka sõiduautodelt teemaksu koguda. Kui tee on juba varem ehitatud maksumaksja rahaga, siis tagantjärgi ei ole Rootsis lubatud nendel teedel sõidu eest maksu kehtestada. Uutelt teedelt lubatakse seda korjama hakata ja see on tekitanud suure vastuseisu. Nimelt väidavad autoomanikud, et nende asi ei ole valla teedesse investeerida, see olgu valla mure ja tehtagu maksudest laekunud rahaga.
    Peale selle on nii Göteborgis kui ka Stockholmis sisse seatud nn ülekoormatusmaks (trängselskatt), mis on üsna uus (Stockholmis alates aastast 2007 ja Göteborgis alates 2013) – selleks, et vähendada tööpäevadel neis linnades autode arvu. Ka sõiduautode eest makstakse seda maksu, mida tuleb maksta kell 06.00–18.29. Alates 2015. aasta jaanuarist võetakse seda maksu ka välismaal registreeritud autode eest. Maksta tuleb sõltuvalt kellaajast – kõige kallim on hommikusel ja õhtusel tipptunnil ja maksu makstakse vaid kesklinna piirkonda sissesõidul.
    Sõiduautodele kehtib Rootsis automaks, millest teatud tingimustele vastavad uued keskkonnasõbralikud autod on esimesel viiel aastal vabastatud.
    Rääkigem asjadest nende õigete nimedega – kui tahame teemaksu kehtestamisel eeskujuks võtta teised Euroopa Liidu maad, siis vaadakem enne, kas võrreldavad maksud on need, millest me räägime – üllatuseks võib selguda, et meil on analoogne maks ammu kehtestatud.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.