Nele Peil • 17. august 2017 • 2 min
Jaga lugu:

Lidl hoiab meeled pinevil

Lidl
Lidl  Foto: epa

Kõik jaekaubandusturu osalised ootavad Lidli saabumist, kirjutab kaupmeeste liidu tegevjuht Nele Peil.

Toidu-ja esmatarbekaupade segmendis kasvasid müügitulud eelmisel aasta keskmiselt 3,5%, ehitusmaterjalide sektoris 7%, rõivaste ja jalatsite müügis 8%. Juba mitmendat aastat järjest edestas tarbimise kasv üldist majanduskasvu ning kaubandus oli olulisemaid majanduskasvu mootoreid. Sisetarbimise tõus on omakorda loonud kaubandussektorile vahendeid investeerida ja töötasusid suurendada.

Üldiselt liigub jaekaubandus innovatsiooniga kiiresti edasi. Kaupluste keskkonnad muutuvad tänapäevasemaks, e-poode arendatakse ja laiendatakse, rohkem tarbijaid on valmis tasuma viipemaksega, kasutama nutikassat. Peagi on oodata mobiilimakseid. Kaupmehed teevad pingutusi, et tarbijad oleksid rahul, ostukogemus oleks võimalikult mugav ja nende juurde tuldaks tagasi.

Palju on panustatud logistikasse ja IT-sse. Suured ketid on viimase paari aastaga ehitanud muljetavaldavad logistikakeskused Tallinna lähistele, millega taotletakse efektiivsuse kasvu ja kulude kokkuhoidu.

Palgasurve ja konkurents

Oluline märksõna on palgasurve. Kaubandussektoris on töötasud, sh müüjate omad kasvanud aastaga keskmiselt 8% juba paari aasta jooksul. Samal ajal on kaubandussektor Eesti suurim tööandja. Üle 80 000 inimese töötab kaubanduses, neist üle 20 000 poemüüjana. Samal ajal n kaubandus töötleva tööstuse järel suurima tööjõupuudusega sektor Eestis ning see sunnib kaupmehi automatiseerima, tööd efektiivistama, palku tõstma ning leidlikult ja paindlikult värbama. Abi oleks kindlasti ka võõrtööjõu enama kasutamise võimalusest.

Avaldatud majandusaasta aruannete numbrid räägivad, et suured jaeketid hoiavad positsioone ning veidi on õnnestunud kasvada peaaegu kõigil. Viimastel aastatel on toidu-ja esmatarbekaupade sektoris olnud müügitulu kasv keskmiselt 3% aastas. Sellest rohkem kasvas 2016. aastal turuliider Coop, kes sisenes hiljuti ka finantsteenuste valdkonda. Samuti Selver ja suurtest kettidest suurima käibekasvu teinud Rimi.

Juba aastaid iseloomustab jaeturgu väga tihe konkurents: kette on rohkelt ja uusi kliente püütakse võita nii uute kaupluste avamise kui seniste renoveerimisega. Suurem konkurents tähendab tarbijatele soodsaid hindu ja laia tootevalikut.

Kuna paar järgnevat aastat ilmselt veel sisetarbimine kasvab, ei ole jaeturul oodata suuri struktuurseid muudatusi. Aga kõik turuosalised ootavad Lidli saabumist ja seda, kui palju ja kelle tarbijaid Lidl endale suudab meelitada.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt