• OMX Baltic−0,08%297,03
  • OMX Riga−0,54%914,84
  • OMX Tallinn0,4%2 034,7
  • OMX Vilnius0,14%1 221,09
  • S&P 5001,52%6 466,91
  • DOW 301,89%45 631,74
  • Nasdaq 1,88%21 496,54
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,05%42 633,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%93,6
  • OMX Baltic−0,08%297,03
  • OMX Riga−0,54%914,84
  • OMX Tallinn0,4%2 034,7
  • OMX Vilnius0,14%1 221,09
  • S&P 5001,52%6 466,91
  • DOW 301,89%45 631,74
  • Nasdaq 1,88%21 496,54
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,05%42 633,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%93,6
  • 29.10.18, 17:53
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Agilist hiilib tuppa, virvatuluke käes

Tarkvaramaailmast tuntud agiilsest lähenemisest on kiiresti muutuvas maailmas nii mõnelgi juhul abi, kuid see ei ole siiski igasse konteksti sobiv taevamanna, kirjutab juhtimisnõustaja Hanno Jarvet.
Agilist hiilib tuppa, virvatuluke käes
  • Foto: Julia-Maria Linna
Agiilsus on hulk praktikaid, mis sobivad tootearenduse spetsiifilisse konteksti. Ja kuna tootearendus laieneb aina uutesse valdkondadesse, on agiilsest ehk väledast arendusest võtta nii mõndagi kasulikku ka väljaspool ITd.
Kuhu see ei sobi?
Kirvega võib küll langetada puid ja ehitada valmis terve palkmaja, kuid hambaraviks on see ebasobiv. Sarnast ühe tööriista ülekasutamise fenomeni olen viimastel aastatel näinud ka teiste moevooluterminitega nagu Lean, Six Sigma, ISO, Design thinking, TQM jpt – need on kõik protsessid ja praktikad, millel on küll teatud sobivus oma kontekstis ja mis on abiks probleemide lahendamisel, on tegelikult kasutud või isegi ohtlikud väljaspool oma määratud keskkonda või konteksti.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nii leiabki ühe suure agiilsuse vihmavarju alt mitmeid erinevaid praktikaid, raamistikke ja protsesse, mis aitavad tõenäoliselt turu-, kliendi- ja tehnoloogiariski maandada, kuid ei ütle midagi organisatsiooni ees seisvate strateegiliste valikute kohta. Vastuseta jääb muu hulgas, milliseid kliente ja millise väärtusega me peaksime toetama ning kuidas peaksime oma konkurentide tegevusega arvestama?
Kuhu see võib sobida?
Agiilsus sobib väga hästi tootearendusele sarnanevatele kontekstidele, kus on palju määramatust ning pikalt ette planeerimine ei garanteeri paremat tulemust. Samas olen aga aidanud ettevõtetel ja organisatsioonidel kiirendada oma tootearendust agiilsete põhimõtete abil aastast 2009 ning märganud, et mitmes Euroopa ja Eesti organisatsioonis üritatakse neid praktikaid sobitada igale poole, sh kohtadesse, kuhu need üldse ei sobi. Kuulen aina enam valdkondadest, kus nüüd on uusima rongiga kaasa sõites otsustatud lisada oma valdkonna ette sõna „agiilne“. Näiteks agiilne turundus, agiilne HR, agiilne müük või mis iganes muu agiilne tugiteenus.
Agiilsus kui suur õnn on saabunud meie õuele, et muuta ettevõtlus, juhtimine, strateegia ja kogu äri „agiilseks“. Mis iganes ka on küsimus, vastuseks on ikka agiilsus.
Mida selle asemel teha?
Kui strateegilised valikud on selgesti mõistetavad ja kõigile osapooltele sarnaselt arusaadavad, võib leida tuge agiilsetest tootearenduspõhimõtetest. Rõhutan – põhimõtetest, mitte praktikatest. Praktikaid kopeerides ilma põhimõtteid oma konteksti kohandamata saab heal juhul laulda halba karaoket, kuid halvemal juhul sõita vastu seina.
Mõistmaks, miks mõni retsept või praktika ei ole tööle hakanud, olgugi et kõike on tehtud täpselt nii, nagu raamatus kirjas, soovitan nõu küsida kompetentsetelt ning suure pildi nägemise võimega praktikutelt. Muidugi, kõige parem on nõu küsida ikka enne kirvega hammaste kallale asumist.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 23 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele