Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
"Näljased" inimesed muudavad organisatsiooni "näljaseks"
Alati energiat ja ideid tulvil ettevõtja Karoli Hindriks näitas Pärnu üht toredat pilti. Joonistatud oli kaks ringi, üks suur, teine väike. Suure ringi tekst teatas, et siin sünnivad imed, väiksem tähistas isiklikku mugavustsooni. Need ringid ei kattunud, nagu arvata võibki.
Mugavustsooni temaatika on lihtsalt laiendatav ettevõtetele. Nokia maitseb praegu selle nähtuse vilju – 90. aastatel mägesid liigutanud firma muutus kiiresti arenevas segmendis kohmakas mammutiks. See on klassika: just siis, kui ettevõttel läheb kõige paremini, tuleb valmistuda halvimaks. Inimlikust seisukohast ei kõla see loogiliselt, sest kui läheb hästi, siis tahaks ju heaolu nautida, panna kohvi sisse kolm tükki suhkrut ja maitsta peenemaid napse. Aga tuhkagi, kusagil on keegi näljane, kes ihaldab enesele sinu suhkrutükki.Sarnast kujundit – näljane organisatsioon – kasutasid ühe rahvusvahelise suurettevõtte esindajad, kellega juhtusin rääkima. Nad laienevad hästi agressiivselt, aga teevad seda efektiivselt, mitte uutes sihtkohtades rahalõkkeid süüdates. Tundsin huvi, kuidas nad suudavad seda kõike globaalselt juhtida. Retsept oli lihtne – nad palkavad „näljaseid“ inimesi, kes muudavad ka organisatsiooni „näljaseks“. Loomulikult ei tähenda see, et inimestel oleks söögipoolisega kitsas käes. Rahvusvahelised mehed pidasid silmas, et nad nad otsivad inimesi, kelle jaoks ei ole ükski sein liialt paks, et sellest läbi minna. Või veelgi parem, nad leiavad ukse, kustkaudu liigub kiiremini.Daniel Vaarik kirjeldas „Praktikaaruandes“ 90. aastate algusest ajakirjanduses, aga ka ühiskonnas laiemalt levinud suhtumist, et meie jaoks ei ole miski võimatu. Me peame lihtsalt püstitama eesmärgi ja selle saavutama. Eks järgnevad aastad on meile oluliselt mitmetahulisemat lähenemist õpetanud, noa ja kahvliga söömise kõrval oleme õppinud lugema kehakeelt ja ärikultuure. Kuid paras annus idealismi tuleb äris alati kasuks.Kui globaalse äri juurest Eestis tegutsevate ettevõtete juurde tulla, siis varem või hiljem nendib igaüks, et meie turg on nii paganama väike. Tuttav reklaami- ja meelelahutusärimees on enda jaoks probleemi lahendanud nõnda, et laiendanud äri veidigi kattuvate tegevusvaldkondade kaudu. Ta ise nendib ka, et suuremal turul ta seda ehk ei teeks, aga väike turg sunnib olema kreatiivne.Kui inimene oma väikesest ringist ei välju, siis imesid ei sünni. Loomulikult võib ka oma väikeses ringis elu ära elada, kuid paljud asjad jäävad siis lihtsalt teada saamata, see on kindel.