• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 20.10.13, 13:13
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

TIR süsteemi ei tohi Venemaal asendada

Endiselt on meie autovedajaid Venemaal ähvardamas TIR süsteemi asemel lisagarantiide nõudmise oht. Eesti riik peab tegema tihedat koostööd teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega, et sundida Venemaad lõpetama sellesuunalised kavatsused, kirjutab Transring Tartu OÜ omanik Jaak Kivisild. 
Venemaa on plaanitava TIR süsteemi asendamiseks lisagarantiidega viimastel kuudel välja pakkunud kaks tähtaega. Tagamaks täielikku segadust, lükati viimati muudatuste jõustumine edasi 1. detsembrile ainult päev enne selle väljakuulutatud kehtestamist 14. septembril. (Lisatagatiste nõue kehtestati vaid Siberis ja Kaug-Idas, kus TIRi praktiliselt ei kasutata.) Kellegi võimuses ei ole aga prognoosida, mis saab pärast 1. detsembrit.
Segane olukord ei puuduta ainult Eesti autovedajaid, vaid kõiki, kes tegelevad veondusega Vene suunal. Paratamatult tuleb vedudel Venemaale taoliste üllatustega pidevalt arvestada. Sealsed seadused on mahukad, võimaldades erinevaid tõlgendusi kas kõrgemalt tulnud korraldustest või ametniku isiklikust materiaalsest huvist tulenevalt. Nii ongi veohinnad Venemaal võrreldes Euroopaga kõrgemad ja kütus odavam, kuid riskid oluliselt suuremad.
Järjest sagedamini eirab Venemaa rahvusvaheliselt kehtestatud reegleid ja konventsioone ega arvesta vastavate organisatsioonide pöördumiste ja nõuetega. Planeeritud TIR konventsiooni rikkumise osas on nii IRU (Rahvusvaheline Maanteetranspordi Liit) president Janusz Lacny kui ka peasekretär Umberto de Pretto pöördunud kirjalikult nii Venemaa presidendi kui peaministri poole, kuid kahjuks tulemusteta. Sama on teinud teisedki rahvusvahelised organisatsioonid. Ametliku pöördumise on esitanud ka mitmed riigid.
On selge, et Eesti riik üksi ja otse ei suuda siin midagi saavutada. Vaja on tihedat ja aktiivset koostööd teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega, kuigi ka rahvusvaheliselt ei ole veel edu saavutatud. Väidetavalt planeerisid just Vene vedajate organisatsioonid ise süsteemi rakendumise korral ulatuslikke aktsioone (magistraalide blokeeringud jms.)
TIR süsteemi asendamisel lisagarantiidega kannatavadki eelkõige Vene tarbijad ja ettevõtted transporditeenuste kallinemise, tekkiva totaalse segaduse ja piirijärjekordade tõttu. Suurimaks kaotajaks oleksid aga Vene rahvusvahelised vedajad – ilma TIRita oleks neil praktiliselt võimatu Euroopas vedudega tegeleda. Eelnev aga ei häiri põrmugi Vene föderaalset tolliametit võitluses Vene rahvusvaheliste vedajate assotsiatsiooniga, kui eesmärgiks on lõhkuda toimiv garantiisüsteem, et asendada see endaga seotud organisatsioonide pakutava tasulise garantiiteenusega.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele