• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 15.12.13, 16:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

TIRi muutnud Venemaa jääb ikka meie võimaluseks

Naabreid enamasti valida ei saa ning Venemaa oli, on ja jääb meie võimaluseks. Ühelt poolt prognoositav riik, teisalt võimeline ikka ja jälle üllatama, tõdeb Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp. Näiteks autovedajaid, kui teatas, et ei tunnista enam TIR märkmiku kasutamisega kaasnevat garantiid ja vajalikud on lisagarantiid.
Rahvusvaheline TIR tollikonventsioon on eksisteerinud probleemideta ja aeg-ajalt tehtavate muudatustega üle poole sajandi. Sellega on ühinenud 67 riiki. Konventsioon on aidanud edendada rahvusvahelist kaubandust ja hoidnud kokku eksportijate-importijate ning transpordiettevõtjate raha ja aega. Rahvusvaheline Maanteetranspordi Liit (IRU) väljastab aastas üle kolme miljoni TIR märkmiku (CARNET TIR), millest koguni pooled lõpetatakse Venemaal. Näiteks Eesti vedajad on lõpetanud aastas seal umbes 42 000 TIR märkmikku.
Tollirikkumiste ja vastavalt ka maksenõuete arv on IRU ja veondusettevõtjate ühenduste, aga ka Venemaa Föderaalse Tolliameti (FTS) rakendatavate ennetusmeetmete tõttu vähenenud kümneid, kui mitte sadu kordi. Statistika järgi on Venemaal iga 46 000 TIRi lõpetamise kohta ainult üks rikkumine, mis on kaasa toonud maksunõude. Kokku on lahendamata FTSi nõudeid paarisaja tuhande dollari ulatuses, mis on kaduvväike summa võrreldes igapäevaselt tagatavate väliskaubanduslike operatsioonidega.
Venemaa tolliameti tänavused otsused de facto sisuliselt ühepoolselt denonsseerida Venemaa territooriumil TIR tollikonventsioon, on mõjunud ebameeldiva üllatusena, sh Venemaaga tolliliidus olevatele Valgevenele ja Kasahstanile. Tolliliidu teiste liikmetega mittearvestamine torpedeerib muu hulgas Venemaa presidendi integratsioonipoliitikat, mille eesmärk on tolliliidust arendada majandusliit. Valgevene president on öelnud avalikult, et Venemaa on Valgevenet tolliliiduga alt tõmmanud. Kui ei arvestata isegi oma liitlastega, mida siis teistest rääkida! Ning lõppkokkuvõttes peavad ametnike rumalused kinni maksma Venemaa ettevõtjad ja tarbijad.
Õigus on meie peaministril, kes hoiatas, et ei maksa sinisilmselt Venemaa osakaalu oma tegemistes ülemäära kasvatada. Eelkirjeldatud ei tähenda siiski seda, et peaks Venemaa suunas vihaseid pilke saatma ja käed rüpes istuma.
Tervikuna on Venemaa sümpaatne ja sõbralik ning äriliselt, kultuuriliselt, kulinaarselt ja üldse igatepidi väga atraktiivne. Vaatamata kõigele on riik üldjoontes ka rahvusvahelistest konventsioonidest kinni pidanud. Venemaaga tasub igal juhul tegeleda ning häid suhteid hoida ja arendada, nii palju kui see on võimalik ja ettevõtjatel jätkub riskijulgust.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele