• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 13.11.13, 07:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riik, kuula ikka ettevõtjate nõu

Eesti on paljuski „õhuke riik“, mis nõuab efektiivset toimimist ning oma kodanike kaasamist meid kõiki puudutavate otsuste tegemisel. Paraku kippus riigieelarvega seotud seadusemuudatuste väljatöötamisel ja esitlemisel riik käituma läbi rahandusministeeriumi risti vastupidi, kirjutab Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat.
Riigieelarve tasakaal on oluline, kuid sõiduautode puhul kavandatud käibemaksumuudatuste mõju Eesti majandusele ei olnud rahandusministeerium põhjalikult analüüsinud. Samal ajal on muudatuste tegemisel eeskujuks võetud Soome ja Läti puhul olemas selgelt negatiivsed signaalid. 
Eeskujuliku maksukäitumisega Soomes lootis riik saada lisaraha 90 miljonit eurot, kuid kaotas loodetud tulu asemel 200 miljonit automüügikäibe languse tõttu. Lätis algas kallimate autode soetamine ning ka arvele võtmine Eestis ja selle tulemusena jäävad Lätis kõik vastavad maksud laekumata. 2013. a on registreeritud sel moel 440 autot, järgmisel aastal see number hinnanguliselt kahekordistub, ulatudes ligi tuhande autoni.
Riigikogu rahanduskomisjonis peetud avalikul arutelul tõid ettevõtjad välja hulga probleeme planeeritavates seadusemuudatustes. Inimesed, kes võtavad iga päev vastu oma ettevõtte tegevust puudutavaid otsuseid, oskavad vajadusel olla head nõuandjad ka riigile. Sellest annab tunnistust ka muudatuste praegu menetlusest väljaarvamine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Augud riigieelarves ei ole tekkinud täna ega eile. Riik on kaua tolereerinud maksupettusi erinevates valdkondades, sh käibemaksuskeeme. Autosektoris on AMTEL juhtinud rohkem kui aasta jooksul eri ametkondade tähelepanu tõsistele probleemidele, mis kajastuvad ka riigieelarves. Esimesed konkreetsed sammud on nüüdseks tarbijakaitseamet, maanteeamet ning maksu- ja tolliamet teinud. Loodetavasti saadab neid edu, asjad liiguvad paremuse poole ning paljude ettevõtjate usk riigi võimekusse ja aususesse taastub.
Riik peakski enam panustama ühiselt koos ettevõtjatega seadusandluse puuduste kõrvaldamisse ning võrdsete tingimuste loomisse ettevõtluses, mitte üritama lisamaksustada neid, kes juba täna maksavad lõviosa maksudest.
Seni on Eesti olnud suhteliselt edukas riik. Meil on paljud protsessid väga lihtsad ja loomulikud koos igakülgse vabadusega nii isiklikul kui ka ettevõtluse tasandil. Me ei ole aga veel nii jõukad, et kehtestada kõik rikaste riikide maksud, sest paraku ei ole Eestis välja kujunenud keskklassi, kes suudaks kanda suurt maksukoormat. Ka ettevõtluses puudub meil täna jõukas keskklass: enamik ettevõtteid on väike- ja mikrofirmad, keda planeeritud muudatused oleksid eriti valusalt löönud.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele