Fredy-Edwin Esse • 5. oktoober 2015 kell 10:45

Uudiskiri - laisa või aruka investori abivahend?

Warren Buffetti koostatud uudiskiri on teistele eeskujuks.  Foto: Scanpix

Investoritel pole üldiselt aega teha ettevõtete süvaanalüüse, mistõttu teevad selle töö ära teised, kes müüvad infot uudiskirjades.

Investorite uudiskirja alged USAs ulatuvad 19. sajandisse. Isegi nüüdne suur ajaleht The Wall Street Journal oli alguses investeerimise uudiskiri. 1883. aastal asutasid Charles Dow ja Edward Jones uudiskirja “The Customer’s Afternoon Letter". Kuus aastat hiljem muutsid Dow ja Jones selle uudiskirja nime Wall Street Journaliks. Nüüd on ajalehest saanud USA üks suuremaid ja mõjukamaid ajalehti.

Praeguse aja kõige kuulsam uudiskiri, kui seda saab niiviisi nimetada, on kindlasti Warren Buffetti koostatav iga-aastane pöördumine Berkshire Hathaway aktsionäride poole. Selles võtab maailma legendaarseim investor möödunud aasta kokku ja avaldab arvamust, mis saama hakkab. Buffett on kujunenud investeerimismaailma iidoliks, sest tema investeeringute keskmine aastane tootlus alates 1964. aastast on 21,6%.

Seetõttu võrreldakse enamikku, kui mitte kõiki uudiskirju just Buffetti omaga. Uudiskirjaga peab olema seotud mingi autoriteet, inimesed peavad tahtma seda tellida. Kõige parem viis selle tagamiseks on suured ja järjepidevad tootlused.

Maailma kuulsaima uudiskirja autori Warren Buffetti allkiri.  Foto: Bloomberg

Uudiskirjadega kaasnevad ohud

Uudiskirjade koostajad võivad väita, et on oma süsteemiga saavutanud ulmelisi tootlusi. Need võivad olla numbrid nagu 50% aastas pikema ajavahemiku peale. Sellisel juhul pole mõtet pikemalt süvenedagi, sest tegu on pettusega. Kui maailma parimaks investoriks nimetatud Warren Buffett suudab 50 aasta peale näidata veidi üle 20% aastast tootlust, siis ei tee keegi tundmatu mingi suvalise uudiskirjaga kohe kindlasti Buffettile silmi ette.

Suurim abi uudiskirja valikul on seega kaine mõistus. Inimene, kes suudab nii uhkeid summasid teenida, ei pingutaks selle nimel, et müüa oma uudiskirja paarikümne dollari või euroga kuus. Kui tegu oleks rahamasinaga, jookseks see inimene ummisjalu institutsionaalsete investorite poole.

Tähelepanelik tasub olla ka siis, kui uudiskiri promob aktiivselt ühte kindlat aktsiat. Siis tekib kahtlus, et uudiskirja koostaja saab aktsia liikumisest kasu. Uudiskirjade koostajad peavad olema oma investeeringutes läbipaistvad ja kui see info pole avalik või on kuskil infomüras peidus, siis see on kahtlane.

Kindlasti ei tasu informatsiooni oma aktsiatehingute ja positsioonide kohta jagada uudiskirja esindajatele.

Lühidalt, ole ettevaatlik, kui:a) lubatakse suuri ja kindlaid tootlusi,b) survestatakse kohe ostma või kiiresti reageerima,c) tehing kõlab lihtsalt liiga hea, et tõsi olla.

Keda tasub jälgida?

Võtame võrdluseks kõrvale Buffetti uudiskirja ja vaatame, milliste uudiskirjade tellimist võiks investor kaaluda.

Hulbert Financial Digest

Üks minu lemmikuid on Mark Hulbert, kes on juba aastakümneid investeerimisuudiskirju jälginud. Põhimõtteliselt on tegu uudiskirjade uudiskirjaga. Praegu jälgib ta koguni 200 uudiskirja. Hulberti info toel saab päris kiiresti üldise pildi kätte ning leiab huvitavaid ja omapäraseid nurki, kuidas investeerimisele läheneda. Lisaks oma uudiskirjale on Hulbert ka Dow Jonesi kolumnist. Ta kirjutab lugusid The Wall Street Journalile, investeerimisajakirjale Barrons ning finantsuudiste portaalile MarketWatch.

Nate’s Notes

Tuntud uudiskirja koostaja Nate Pile on agressiivne kaupleja, kes kasutab oma uudiskirjades kahte näidisportfelli. Tema viimase 15 aasta keskmine aastane tootlus on 13,5%.

Investment Reporter

Sarnaselt Buffettiga toetub uudiskirja koostaja Marc Johnson enda aktsiavalikutes samasugustele kriteeriumitele nagu fundamentaalanalüüsi isa Benjamin Graham. Viimase 15 aastaga on Johnsoni uudiskiri suutnud näidata aastas keskmiselt 11,9% tootlust.

Investor Advisory Service

Koostaja Douglas Gerlach valib aktsiaid samade kriteeriumite järgi nagu Ühendriikide investorite assotsiatsioon (NAIC), mis on tuhandete investeerimisklubide emaorganisatsioon. Need kriteeriumid näevad ette väikeste kasvuettevõtete valimist madala kasumi-hinna suhtega (P/E). Gerlach on suutnud selle taktikaga näidata keskmiselt 11,2% tootlust.

Terve internet on uudiskirju täis. Uudiskirja võib leida kõige kohta, tahad sa investeerida autotööstusesse või armsasse karvasesse kutsikasse. Enne tellimist on tähtis teha taustatöö ning veenduda uudiskirja asjatundlikkuses.

Investor Toomase uudiskiri

Äripäeva väljamõeldud, kuid päris rahaga tegutsev investor Toomas on endale aastatega palju fänne saanud. Tema portfelli väärtus on alates 2002. aastast mitmekordistunud ning igal argipäeval kirjutab ta kommentaari mõne börsil toimuva sündmuse kohta. Nõudlus investor Toomase uudiste järele on suur, mistõttu saadab ta igal reedel välja uudiskirja. Uudiskirja saamiseks vajaliku registreerimisvormi leiab iga börsiuudise allosast.

Hetkel kuum