Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    USA ekspordib naftat kõikjale

    Naftatanker Seaqueen saabumas Rotterdami sadamasseFoto: epa

    Möödunud on kolm kuud ajast, mil kaotati 40 aastat kestnud nafta ekspordikeeld. Selle mõju globaalsele naftaturule on juba näha.

    Muuhulgas on naftakompaniid Exxon Mobil ja China Petroleum and Chemical Corp liitunud sõltumatute tarnijatega, et eksportida USA naftat, kirjutab Bloomberg.
    Energy Aspectsi naftaanalüütik Amrita Sen lausus, et kuna USA naftaeksport kogub hoogu, mõjub see turgudele hirmutavalt.
    Naftatankerid USA naftaga on jõudnud näiteks Saksamaale, Prantsusmaale, Hollandisse, Iisraeli, Hiina ning Panamasse. Naftafirmade sõnul on ka teised sihtkohad võimalikud, tarnemahud Euroopasse ning Vahemere-piirkonda suurenevad.
    Siiski tundub, et USA naftaekspordi mahud jäävad tulevikus tagasihoidlikuks ning moodustavad vaid marginaalse osa suurte naftagigantide nagu Saudi Araabia, Iraani, Iraagi ning Venemaa tarnete kõrval. Ent isegi kui nii, ei saa märkimata jätta, et USA naftaeksport siiski kasvab, tanker tankeri haaval.
    USA naftasadamate üks suuremaid operaatoreid Enterprise Products Partners LP teatas sel kuul investoritele, et esimeses kvartalis plaanitakse nii nafta kui ka naftakondensaatide keskmist päevast eksporti tõsta 165 000 barreli võrra. Seda on 28 protsenti rohkem kui möödunud aastal.
    Odavam transport
    Üks USA naftaekspordi suurendamise põhjuseid on madalad transpordikulud. Nimelt kehtivad nii raudtee kui ka torujuhtme kaudu transporditavale naftale madalad maksud, mistõttu on odav naftat Texasest, Oklahomast ning Põhja-Dakotast Mehhiko lahe ääres asuvatesse sadamatesse liigutada. Teine põhjus on aga see, et USA nafta on Brenti naftaga võrreldes odavam, mis tähendab, et tarnijatel on naftat ühest Atlandi ookeani äärest teise kasulik transportida.
    Nafta suurenenud eksportimine tähendab ka vähenevat survet nafta hoiustamismahtudele: Energiainformatsiooni Administratsiooni andmeil on 92,5 protsenti USA nafta hoiustamismahutitest täis.
    Texasest Sitsiiliasse
    USA naftaekspordikeeld kehtestati pärast 1974. ja 1974. aasta naftakriisi, mil OPECisse kuuluvad Araabia maad kehtestasid USA vastu embargo. See tegi USA majandusele palju kahju ning näitas, kuivõrd suures sõltuvuses on USA majandus impordist.
    Enne seda, kui naftaekspordi keeld kaotati, müüs USA väljapoole vaid 500 000 barrelit naftat päevas. Piirkonnad, kuhu naftamüük oli lubatud, olid reguleeritud föderaalseaduses.
    USA suurtootja Exxon Mobil oli esimene, kes USAs toodetud naftat mujale tarnis. Maran Sagitta naftatanker reisis Texasest Itaaliasse Sitsiiliasse.
    Eelpool mainitud arenguid silmas pidades võib tekkida uus turuolukord. Naftafirmad hakkavad eksportima USA naftat, et seda siis mujal ladustada ning seejärel hinna tõustes kallimalt müüa. Näiteks on tooraine edasimüüja Gunvor Group eesmärgiks võtnud 600 000 barreli nafta tarnimise Panama hoiustamisterminali. Millalgi peaks see nafta jõudma aga tõenäoliselt Euroopasse.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.