Möödunud on kolm kuud ajast, mil kaotati 40 aastat kestnud nafta ekspordikeeld. Selle mõju globaalsele naftaturule on juba näha.
- Naftatanker Seaqueen saabumas Rotterdami sadamasse Foto: epa
Muuhulgas on naftakompaniid Exxon Mobil ja China Petroleum and Chemical Corp liitunud sõltumatute tarnijatega, et eksportida USA naftat, kirjutab Bloomberg.
Energy Aspectsi naftaanalüütik Amrita Sen lausus, et kuna USA naftaeksport kogub hoogu, mõjub see turgudele hirmutavalt.
Naftatankerid USA naftaga on jõudnud näiteks Saksamaale, Prantsusmaale, Hollandisse, Iisraeli, Hiina ning Panamasse. Naftafirmade sõnul on ka teised sihtkohad võimalikud, tarnemahud Euroopasse ning Vahemere-piirkonda suurenevad.
Siiski tundub, et USA naftaekspordi mahud jäävad tulevikus tagasihoidlikuks ning moodustavad vaid marginaalse osa suurte naftagigantide nagu Saudi Araabia, Iraani, Iraagi ning Venemaa tarnete kõrval. Ent isegi kui nii, ei saa märkimata jätta, et USA naftaeksport siiski kasvab, tanker tankeri haaval.
USA naftasadamate üks suuremaid operaatoreid Enterprise Products Partners LP teatas sel kuul investoritele, et esimeses kvartalis plaanitakse nii nafta kui ka naftakondensaatide keskmist päevast eksporti tõsta 165 000 barreli võrra. Seda on 28 protsenti rohkem kui möödunud aastal.
Odavam transport
Üks USA naftaekspordi suurendamise põhjuseid on madalad transpordikulud. Nimelt kehtivad nii raudtee kui ka torujuhtme kaudu transporditavale naftale madalad maksud, mistõttu on odav naftat Texasest, Oklahomast ning Põhja-Dakotast Mehhiko lahe ääres asuvatesse sadamatesse liigutada. Teine põhjus on aga see, et USA nafta on Brenti naftaga võrreldes odavam, mis tähendab, et tarnijatel on naftat ühest Atlandi ookeani äärest teise kasulik transportida.
Nafta suurenenud eksportimine tähendab ka vähenevat survet nafta hoiustamismahtudele: Energiainformatsiooni Administratsiooni andmeil on 92,5 protsenti USA nafta hoiustamismahutitest täis.
Texasest Sitsiiliasse
USA naftaekspordikeeld kehtestati pärast 1974. ja 1974. aasta naftakriisi, mil OPECisse kuuluvad Araabia maad kehtestasid USA vastu embargo. See tegi USA majandusele palju kahju ning näitas, kuivõrd suures sõltuvuses on USA majandus impordist.
Enne seda, kui naftaekspordi keeld kaotati, müüs USA väljapoole vaid 500 000 barrelit naftat päevas. Piirkonnad, kuhu naftamüük oli lubatud, olid reguleeritud föderaalseaduses.
USA suurtootja Exxon Mobil oli esimene, kes USAs toodetud naftat mujale tarnis. Maran Sagitta naftatanker reisis Texasest Itaaliasse Sitsiiliasse.
Eelpool mainitud arenguid silmas pidades võib tekkida uus turuolukord. Naftafirmad hakkavad eksportima USA naftat, et seda siis mujal ladustada ning seejärel hinna tõustes kallimalt müüa. Näiteks on tooraine edasimüüja Gunvor Group eesmärgiks võtnud 600 000 barreli nafta tarnimise Panama hoiustamisterminali. Millalgi peaks see nafta jõudma aga tõenäoliselt Euroopasse.
Seotud lood
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.