Veebimaksete uus kuningas on sündinud

Stripe'i tegevjuht Patrick Collison  Foto: Bloomberg
Fredy-Edwin Esse • 16. detsember 2016 kell 9:00

Veebimaksete idufirma Stripe on saavutanud kiiresti üüratu edu, mis peaks köitma börsifirmade PayPali ja Square’i investorite tähelepanu.

Stripe on värske finantstehnoloogia (fintech) ettevõte, mis laseb ettevõtetel veebis võtta vastu erinevas vormis makseid. Lisaks Stripe’ile on ametlikult erakätes fintech-ettevõtted nagu Adyen ja WePay, kuid tarbija harjumuste muutustest üritavad kasu lõigata isegi suuremad ja tuntumad börsifirmad nagu PayPal ja Square. 

Praegu peetakse Stripe’i fintechi-maailma üheks säravaimaks tegijaks. Mullu 5 miljardi dollari peale hinnatud firma suutis oma turuväärtuse aastaga ligi kahekordistada, 9,2 miljardi dollari peale.

Uudis Stripe’i rahakaasamisest ja hiiglaslikust turuväärtusest tuli musta reede paiku, mis tõestas, et e-kaubandus on olulisem kui kunagi varem. Ühendriikide riikliku jaekaubanduse föderatsiooni andmeil külastas mustal reedel poode 99 miljonit ostlejat. Veebis oli ostlejaid 109 miljonit.

Mustal reedel tellisid inimesed Ühendriikides kokku 3,34 miljardi dollari eest kaupa, mis Adobe Digital Insightsi teatel on 22% rohkem kui 2015. aastal. Kasv on kiirenenud, sest 2015. aastal kasvas veebimüük aastases võrdluses vaid 11%. Kasvule aitab kaasa mobiilseadmete laialdasem levik. Mustal reedel tehti 36% kõigist veebitellimustest mobiilseadmega ning 55% kogu e-kaubanduse veebiliiklusest tuli mobiilseadmetelt.

Tänavu pole olnud viimaste aastate valguses kõige parem aasta idufirmadele, sest riskiinvestorite vaimustus on raugenud ja investeerimisel on oldud ettevaatlikumad. Asjatundjate sõnul näitab Stripe’i rahakaasamine, et see konkreetne sektor on nõudluses ja investorid näevad veel palju ruumi kasvuks.

Peidetud väärtus PayPalis

Stripe’i lähim konkurent oli idufirma Braintree, mille PayPal ostis 2013. aastal 800 miljoni dollari eest. Firma sõnul haldasid nad toona 12 miljardi dollari väärtuses makseid aastas ning tänavu ütles, et 2015. aastal oli see summa juba 50 miljardit. Stripe pole enda numbreid avalikustanud, kuidas The Wall Street Journali allikate sõnul liginevad Stripe’i numbrid Square’i omadele, mis kõige viimases kvartalis haldas 13,2 miljardi dollari väärtuses makseid. Kõik kolm ettevõtet on üsna võrdse tehingute mahuga.

PayPali praegune turuväärtus on umbes 47 miljardit dollarit ning kuna firma ei avalikusta Braintree numbreid, siis täpselt ei tea, kui palju on firma väärtusest PayPali sisse hinnatud. Omistades Stripe’i hiljutise raundi valuatsiooni Braintreele, siis firma väärtus võib vabalt olla üle 10 miljardi dollari. Ärme unusta, et PayPalil on veel populaarne Venmo rakendus ja OneTouch teenus, mis võivad tervikuna PayPalist üsna atraktiivse aktsia teha, kui turg pole päris adekvaatselt hinnanud Braintree ja Venmo osalust PayPali turuväärtuses.

Stripe’i puhul on meie ehk avalikkuse suurim mure endiselt teadmatus, kuidas nende ärimudel erineb Square’i või PayPali omast kasumlikkuse või kasvu väljavaadete poolest. Analüütikud on lubanud hakata Stripe’i põhjalikumalt uurima, kuid seni pole ma ühtegi märkimisväärset analüüsi veel leidnud.

Võtmesõna on kasv

Stripe on ise öelnud, et nad erinevad teistest maksefirmadest seetõttu, et nad pakuvad põhjalikumat tehnoloogilist infrastruktuuri, mistõttu nad on nii-öelda hübriid tarkvara ja maksete ettevõte, mida investorid peaksid ka teistmoodi hindama.

Firma kõrge turuväärtus ja edu eraturul on mõistagi tekitanud ka sahinaid börsidebüüdist. Stripe’i juhtkond pole sellele kordagi isegi vihjanud mitte, kuid kui turg peaks järgmisel aastal Trumpi vedamisel rallima ja Snapchati omanikfirma Snap teeb eduka debüüdi, oleks rumal välistada Stripe’i saamist avalikuks ettevõtteks.

Tänavu prognoositakse, et üle maailma tehakse mobiilseadmetega 620 miljardi dollari väärtuses makseid, mis 2019. aasta lõpuks tõuseb juba 1,08 triljoni dollarini ehk 38%. Isegi kui Stripe suudab enda turuosa praegusel tasemel hoida (enamik analüütikud on arvamusel, et nad kasvatavad turuosa), siis firma käive võib 2019. aastal tõusta ligi 800 miljoni dollarini. Tõenäoliselt alistavad nad miljardi dollari piiri oluliselt varem.

Sellest ei saa kuidagi üle ega ümber – online-maksed muutuvad järjest tähtsamaks ja selles sektoris on kõvasti ruumi kasvuks. Stripe oleks kindlasti üks väga huvitav investeering börsiinvestoritele, aga seni, kuni nad veel idufirma staatuses on, soovitan ma uurida PayPali aktsiat. Venmo ja Braintree tõttu võib seal palju potentsiaali peidus olla.

Hetkel kuum