• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 16.12.16, 11:00

Veebimaksete uus kuningas on sündinud

Veebimaksete idufirma Stripe on saavutanud kiiresti üüratu edu, mis peaks köitma börsifirmade PayPali ja Square’i investorite tähelepanu.
Stripe'i tegevjuht Patrick Collison
  • Stripe'i tegevjuht Patrick Collison Foto: Bloomberg
Stripe on värske finantstehnoloogia (fintech) ettevõte, mis laseb ettevõtetel veebis võtta vastu erinevas vormis makseid. Lisaks Stripe’ile on ametlikult erakätes fintech-ettevõtted nagu Adyen ja WePay, kuid tarbija harjumuste muutustest üritavad kasu lõigata isegi suuremad ja tuntumad börsifirmad nagu PayPal ja Square. 
Praegu peetakse Stripe’i fintechi-maailma üheks säravaimaks tegijaks. Mullu 5 miljardi dollari peale hinnatud firma suutis oma turuväärtuse aastaga ligi kahekordistada, 9,2 miljardi dollari peale.
Uudis Stripe’i rahakaasamisest ja hiiglaslikust turuväärtusest tuli musta reede paiku, mis tõestas, et e-kaubandus on olulisem kui kunagi varem. Ühendriikide riikliku jaekaubanduse föderatsiooni andmeil külastas mustal reedel poode 99 miljonit ostlejat. Veebis oli ostlejaid 109 miljonit.
Mustal reedel tellisid inimesed Ühendriikides kokku 3,34 miljardi dollari eest kaupa, mis Adobe Digital Insightsi teatel on 22% rohkem kui 2015. aastal. Kasv on kiirenenud, sest 2015. aastal kasvas veebimüük aastases võrdluses vaid 11%. Kasvule aitab kaasa mobiilseadmete laialdasem levik. Mustal reedel tehti 36% kõigist veebitellimustest mobiilseadmega ning 55% kogu e-kaubanduse veebiliiklusest tuli mobiilseadmetelt.
Tänavu pole olnud viimaste aastate valguses kõige parem aasta idufirmadele, sest riskiinvestorite vaimustus on raugenud ja investeerimisel on oldud ettevaatlikumad. Asjatundjate sõnul näitab Stripe’i rahakaasamine, et see konkreetne sektor on nõudluses ja investorid näevad veel palju ruumi kasvuks.
Peidetud väärtus PayPalis
Stripe’i lähim konkurent oli idufirma Braintree, mille PayPal ostis 2013. aastal 800 miljoni dollari eest. Firma sõnul haldasid nad toona 12 miljardi dollari väärtuses makseid aastas ning tänavu ütles, et 2015. aastal oli see summa juba 50 miljardit. Stripe pole enda numbreid avalikustanud, kuidas The Wall Street Journali allikate sõnul liginevad Stripe’i numbrid Square’i omadele, mis kõige viimases kvartalis haldas 13,2 miljardi dollari väärtuses makseid. Kõik kolm ettevõtet on üsna võrdse tehingute mahuga.
PayPali praegune turuväärtus on umbes 47 miljardit dollarit ning kuna firma ei avalikusta Braintree numbreid, siis täpselt ei tea, kui palju on firma väärtusest PayPali sisse hinnatud. Omistades Stripe’i hiljutise raundi valuatsiooni Braintreele, siis firma väärtus võib vabalt olla üle 10 miljardi dollari. Ärme unusta, et PayPalil on veel populaarne Venmo rakendus ja OneTouch teenus, mis võivad tervikuna PayPalist üsna atraktiivse aktsia teha, kui turg pole päris adekvaatselt hinnanud Braintree ja Venmo osalust PayPali turuväärtuses.
Stripe’i puhul on meie ehk avalikkuse suurim mure endiselt teadmatus, kuidas nende ärimudel erineb Square’i või PayPali omast kasumlikkuse või kasvu väljavaadete poolest. Analüütikud on lubanud hakata Stripe’i põhjalikumalt uurima, kuid seni pole ma ühtegi märkimisväärset analüüsi veel leidnud.
Võtmesõna on kasv
Stripe on ise öelnud, et nad erinevad teistest maksefirmadest seetõttu, et nad pakuvad põhjalikumat tehnoloogilist infrastruktuuri, mistõttu nad on nii-öelda hübriid tarkvara ja maksete ettevõte, mida investorid peaksid ka teistmoodi hindama.
Firma kõrge turuväärtus ja edu eraturul on mõistagi tekitanud ka sahinaid börsidebüüdist. Stripe’i juhtkond pole sellele kordagi isegi vihjanud mitte, kuid kui turg peaks järgmisel aastal Trumpi vedamisel rallima ja Snapchati omanikfirma Snap teeb eduka debüüdi, oleks rumal välistada Stripe’i saamist avalikuks ettevõtteks.
Tänavu prognoositakse, et üle maailma tehakse mobiilseadmetega 620 miljardi dollari väärtuses makseid, mis 2019. aasta lõpuks tõuseb juba 1,08 triljoni dollarini ehk 38%. Isegi kui Stripe suudab enda turuosa praegusel tasemel hoida (enamik analüütikud on arvamusel, et nad kasvatavad turuosa), siis firma käive võib 2019. aastal tõusta ligi 800 miljoni dollarini. Tõenäoliselt alistavad nad miljardi dollari piiri oluliselt varem.
Sellest ei saa kuidagi üle ega ümber – online-maksed muutuvad järjest tähtsamaks ja selles sektoris on kõvasti ruumi kasvuks. Stripe oleks kindlasti üks väga huvitav investeering börsiinvestoritele, aga seni, kuni nad veel idufirma staatuses on, soovitan ma uurida PayPali aktsiat. Venmo ja Braintree tõttu võib seal palju potentsiaali peidus olla.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 17.03.17, 13:30
Adobe'i rekordkvartal
USA tarkvarahiid Adobe teatas rekordkasumist. Heade tulemuste taga on pilveteenus, kirjutab Handelsblatt.
  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele