• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 08.02.17, 13:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Detski Mir testib börsidebüüdiga vett

Reedel alustavad Moskva börsil kauplemist riigi suurima ja ligi 70aastase ajalooga lastekaupade keti Detski Mir aktsiad.
Detski Mir
  • Detski Mir
  • Foto: Scanpix/Reuters
See on Venemaal esimene suurem aktsiate esmasemissioon (IPO), mis on ühelt poolt märk investorite usalduse taastumisest mitu aastat sanktsioonide all olnud majanduse vastu, teisalt testib selle usalduse kindlust.
IPO hindab ettevõtte väärtuse ligi 1,1 miljardile dollarile. Täna teatas firma, et aktsia hind on 85 rubla (1,4 dollarit).
Eratarbimine on Venemaal viimastel aastatel kannatanud, kuid Detski Mir on seda trendi trotsinud ning avanud viimasel kahel aastal üle 200 uue kaupluse. Aastane käibe kasv on olnud ligi 30% ning kasum ruutmeetri kohta kasvanud. Järgmisel kolmel aastal plaanitakse avada veel 250 kauplust, mis teeb kokku üle 700 kaupluse. Lisaks müüb hästi ka firma veebipood, vahendas agentuur Bloomberg.

Artikkel jätkub pärast reklaami

“Detski Mir on võimendanud oma ajaloolist kaubamärki, et viia ellu strateegia, mis näeb ettevõtet sektori vaieldamatu liidrina,“ ütles ettevõtte emafirma Sistema PJSC FC tegevjuht Mihhail Šamolin läinud kuul tehtud avalduses.
Laste pealt ei koonerdata
Detski Mir avati kaks aastat pärast teise maailmasõja lõppu. Aastatuhande alguses tegi firma läbi uuenduskuuri, seades sihtgrupiks Venemaa kasvava keskklassi. Müüakse kõike porgandipüreest jalgrataste ja piduriieteni. Lastele on kauplustes mängualad. Kõik see on saanud vanemad oma rahakotiraudu avama, ehkki 84% venemaalastest vastas konsultatsioonifirma Nielsen hiljutises küsitluses, et praegu pole kulutusteks kõige parem aeg.
Venemaal pole suure tarbekaupade firma IPOt olnud ligi kolm aastat. Aktsiate müügiga loodetakse saada vähemalt 355 miljonit dollarit. 2014. aastal jäid Detski Miri börsidebüüdi plaanid katki, kui Venemaa annekteeris Krimmi. USA uue presidendiga eeldatakse nüüd sanktsioonide leevenemist ja nii on see IPO omamoodi lakmustest.
„Investorite suhtumine on paranenud, ka teised Venemaa ettevõtted võivad kaaluda aktsiate müüki,“ ütles Bloombergile Moskvas asuva Verno Capitali analüüsiosakonna juht Nataša Zagvozdina.
Riiklik programm parandab sündivust
Lastekaupade müüjatel on majanduslanguse ajal läinud paremini kui teistel jaemüüjatel. Üheks põhjuseks on ka sündivuse kasv, mida tõukab tagant nn emakapital. See on riiklik programm, mis maksab naisele esimese lapse sünni järel iga järgmise lapse sünni korral 453 000 rubla (7700 dollarit). Samuti on tavaline, et ka rasketel aegadel laste pealt võimalusel ei koonerdata.
Investoreid võib siiski murelikuks teha see, et suured odavketid võivad hakata Detski Miri äri üle lööma. Nii nagu juhtus USA firmaga Toys R Us, millele astusid kanda Wal-Mart Stores Inc. ja Target Corp. Samuti võivad negatiivselt mõjuda emafirma probleemid – 2014. a veetis Sistema asutaja miljardär Vladimir Jevtušenkov mitu kuud koduarestis, kui vaieldi kahtlase tehingu üle naftafirmaga Bashneft. Ehitusala tütarfirma Hals Development, mille Sistema 2006. a Londoni börsil noteeris, sattus finantskriisis raskustesse ja jõudis lõpuks riigi kontrolli all VTB panga kätte. Ja Venemaa tarbija on siiski jätkuvalt kulutustega ettevaatlik.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Morgan Stanley analüütikud on aga selle IPO suhtes optimistlikud. Detski Miril on võimalik kasu saada mastaabiefektist – see tagab väiksemate rivaalidega võrreldes soodsamad kokkulepped nii tarnijate kui ka kauplusepindade rendile andjatega. See tagab soodsama hinnataseme. Rubla odavnemine on küll sundinud ettevõtet importkaupade hindu tõstma, kuid näiteks Procter & Gamble Co lastemähkmete tootmine toimub Venemaal. Kett on laiendanud oma sortimenti – mänguasjad moodustavad käibest praegu 35%. Kallima hinnaga tooted nagu Lego klotsid on liigitatud arendavate toodete alla, mis on õigesti ära tabanud, et sellisel eesmärgil on vanemad valmis rohkem kukutama. Vähe oluline pole seegi, et firma lõikab kasu nõukogude aja pärandist, olles lastevanemate jaoks esimene koht, kust minnakse lastekaupu otsima. „See oli laste jaoks see AINUS kaubamärk,“ ütles brändingufirma Landor Associates strateegiajuht Oleg Kuzmin. Usaldus on väga oluline.
Wall Street Journal kirjutas, et alla 10% Detski Miri aktsiate ostusoovidest tuleb Venemaa investoritelt. Ülejäänud moodustab nõudlus Euroopa, Lähis-Ida ja Aasia institutsionaalsetelt investoritelt. 30% ostusoovidest tuleb USAst.
Detski Miri tegevjuht Vladimir Tširakov on väljavaadete osas optimistlik. „Ootame 2016. a ajaloo tugevamaid tulemusi ning plaanime jätkata laienemist ja turuosa kasvatamist,“ tsiteeris WSJ.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele