Detski Mir testib börsidebüüdiga vett

Detski Mir  Foto: Scanpix/Reuters
Sirje Rank • 8. veebruar 2017
Jaga lugu:

Reedel alustavad Moskva börsil kauplemist riigi suurima ja ligi 70aastase ajalooga lastekaupade keti Detski Mir aktsiad.

See on Venemaal esimene suurem aktsiate esmasemissioon (IPO), mis on ühelt poolt märk investorite usalduse taastumisest mitu aastat sanktsioonide all olnud majanduse vastu, teisalt testib selle usalduse kindlust.

IPO hindab ettevõtte väärtuse ligi 1,1 miljardile dollarile. Täna teatas firma, et aktsia hind on 85 rubla (1,4 dollarit).

Eratarbimine on Venemaal viimastel aastatel kannatanud, kuid Detski Mir on seda trendi trotsinud ning avanud viimasel kahel aastal üle 200 uue kaupluse. Aastane käibe kasv on olnud ligi 30% ning kasum ruutmeetri kohta kasvanud. Järgmisel kolmel aastal plaanitakse avada veel 250 kauplust, mis teeb kokku üle 700 kaupluse. Lisaks müüb hästi ka firma veebipood, vahendas agentuur Bloomberg.

“Detski Mir on võimendanud oma ajaloolist kaubamärki, et viia ellu strateegia, mis näeb ettevõtet sektori vaieldamatu liidrina,“ ütles ettevõtte emafirma Sistema PJSC FC tegevjuht Mihhail Šamolin läinud kuul tehtud avalduses.

Laste pealt ei koonerdata

Detski Mir avati kaks aastat pärast teise maailmasõja lõppu. Aastatuhande alguses tegi firma läbi uuenduskuuri, seades sihtgrupiks Venemaa kasvava keskklassi. Müüakse kõike porgandipüreest jalgrataste ja piduriieteni. Lastele on kauplustes mängualad. Kõik see on saanud vanemad oma rahakotiraudu avama, ehkki 84% venemaalastest vastas konsultatsioonifirma Nielsen hiljutises küsitluses, et praegu pole kulutusteks kõige parem aeg.

Venemaal pole suure tarbekaupade firma IPOt olnud ligi kolm aastat. Aktsiate müügiga loodetakse saada vähemalt 355 miljonit dollarit. 2014. aastal jäid Detski Miri börsidebüüdi plaanid katki, kui Venemaa annekteeris Krimmi. USA uue presidendiga eeldatakse nüüd sanktsioonide leevenemist ja nii on see IPO omamoodi lakmustest.

„Investorite suhtumine on paranenud, ka teised Venemaa ettevõtted võivad kaaluda aktsiate müüki,“ ütles Bloombergile Moskvas asuva Verno Capitali analüüsiosakonna juht Nataša Zagvozdina.

Riiklik programm parandab sündivust

Lastekaupade müüjatel on majanduslanguse ajal läinud paremini kui teistel jaemüüjatel. Üheks põhjuseks on ka sündivuse kasv, mida tõukab tagant nn emakapital. See on riiklik programm, mis maksab naisele esimese lapse sünni järel iga järgmise lapse sünni korral 453 000 rubla (7700 dollarit). Samuti on tavaline, et ka rasketel aegadel laste pealt võimalusel ei koonerdata.

Investoreid võib siiski murelikuks teha see, et suured odavketid võivad hakata Detski Miri äri üle lööma. Nii nagu juhtus USA firmaga Toys R Us, millele astusid kanda Wal-Mart Stores Inc. ja Target Corp. Samuti võivad negatiivselt mõjuda emafirma probleemid – 2014. a veetis Sistema asutaja miljardär Vladimir Jevtušenkov mitu kuud koduarestis, kui vaieldi kahtlase tehingu üle naftafirmaga Bashneft. Ehitusala tütarfirma Hals Development, mille Sistema 2006. a Londoni börsil noteeris, sattus finantskriisis raskustesse ja jõudis lõpuks riigi kontrolli all VTB panga kätte. Ja Venemaa tarbija on siiski jätkuvalt kulutustega ettevaatlik.

Morgan Stanley analüütikud on aga selle IPO suhtes optimistlikud. Detski Miril on võimalik kasu saada mastaabiefektist – see tagab väiksemate rivaalidega võrreldes soodsamad kokkulepped nii tarnijate kui ka kauplusepindade rendile andjatega. See tagab soodsama hinnataseme. Rubla odavnemine on küll sundinud ettevõtet importkaupade hindu tõstma, kuid näiteks Procter & Gamble Co lastemähkmete tootmine toimub Venemaal. Kett on laiendanud oma sortimenti – mänguasjad moodustavad käibest praegu 35%. Kallima hinnaga tooted nagu Lego klotsid on liigitatud arendavate toodete alla, mis on õigesti ära tabanud, et sellisel eesmärgil on vanemad valmis rohkem kukutama. Vähe oluline pole seegi, et firma lõikab kasu nõukogude aja pärandist, olles lastevanemate jaoks esimene koht, kust minnakse lastekaupu otsima. „See oli laste jaoks see AINUS kaubamärk,“ ütles brändingufirma Landor Associates strateegiajuht Oleg Kuzmin. Usaldus on väga oluline.

Wall Street Journal kirjutas, et alla 10% Detski Miri aktsiate ostusoovidest tuleb Venemaa investoritelt. Ülejäänud moodustab nõudlus Euroopa, Lähis-Ida ja Aasia institutsionaalsetelt investoritelt. 30% ostusoovidest tuleb USAst.

Detski Miri tegevjuht Vladimir Tširakov on väljavaadete osas optimistlik. „Ootame 2016. a ajaloo tugevamaid tulemusi ning plaanime jätkata laienemist ja turuosa kasvatamist,“ tsiteeris WSJ.

Jaga lugu:
Hetkel kuum