Telekomiäri teeb läbi suuri muutusi ning need kõigutavad alati ka jõudude vahekorda. Pikka aega USA telekomiturgu valitsenud Verizon Communications tunneb juba neid muutusi valusalt omal nahal, ja sellega firma hädad veel ei piirdu.
- Verizon on hädas klinetide kaotamisega. Foto: EPA
Neljapäeval teatas Verizon esimese kvartali majandustulemustest ning midagi rõõmustavat need ei olnud. Firma korrigeeritud puhaskasum aktsia kohta oli 95 senti, jäädes analüütikute ootustele sendiga alla. Käive kolme kuu peale oli 29,8 miljardit dollarit, mis jäid 0,7 miljardi dollariga analüütikute keskmisele prognoosile alla.
Kuid peatähelepanu sai asjaolu, et firma mobiilsideäri ja peamine tuluallikas Verizon Wireless kaotab kliente ning olemasolevatelt klientidelt ei saada rohkem raha kätte. 2017. aasta esimeses kvartalis vähenes Verizoni ajaloos esimest korda netoklientide arv. Kolme kuuga vähenes lepinguliste klientide arv 307 000 võrra.
Klientide väljavoolu peatamiseks toodi üle kuue aasta tagasi turule piiramata andmemahuga paketid, mis pidurdas väljavoolu ja tõi uusi kliente juurde. Häda on aga selles, et piiramata andmemahuga paketid pole nii kasumlikud. Ühelt poolt kaotatakse andmemahu piirangu ületanud klientide lisaandmemahu tasud ning teisalt kallimate pakettidega inimesed vahetavad need välja odavama piiramata andmemahu oma vastu.
Ühendriikide telekomiturul on käimas üleüldiselt väga kõva võitlus klientide pärast ja konkurents on tugev. 2013. aastal alustas Deutsche Telekomi tütarfirma T-Mobile klientide võitmiseks agressiivse strateegiaga, mille raames kaotati ära kohustuslikud kaheaastased lepingud, lisaandmemahtude tasud ning toodi tagasi piiramata andmemahtudega paketid. Seejärel võttis sellest eeskuju ka Sprint ning hiljem järgnesid osaliselt AT&T ning Verizon.
Ei meeldi Yahoo ja AOLi ost
Verizoni muutustele vaatamata on nende elu praegu keeruline. Firma prognoosib selleks aastaks 2016. aasta tasemel püsivat kogukäivet. See tähendab aga üht - käibe ja kasumi kasv aeglustuvad ning aktsia hind jätkab tugeva surve all.
Kuigi firma maksab suhteliselt heldet, 4,7% dividendi, siis isegi see ei meelita mind praegu Verizoni aktsia poole. Viimase viie aastaga on Verizoni aktsia tõusnud 25%, kuid S&P 500 indeks 71%. Võttes arvesse karmi konkurentsi ja rasket tulevikku, siis olen suhteliselt kindel, et see käär indeksi ja aktsia vahel vaid suureneb.
Ja lõpetuseks, mulle ei meeldi Verizoni viimase paari aasta strateegilised ülevõtmised. 2015 suvel otsustati kulutada 4,4 miljardit 1990ndate internetihiiglase AOL ostmisele ning eelmisel aastal sama palju Yahoo ostmiseks.
Olen sellest ka varem kirjutanud, kuidas investorid on hakanud üha rohkem vaatama praegu toodetava kasumi asemel võimalikku tulevikus teenitavat käivet. Kulutada 9 miljardit dollarit kahe aegunud internetireliikvia ostmisele, mis ei lisa aktsiale olulist väärtust, tundub minu jaoks lühinägelik või isegi rumal. Mina hoian Verizoni aktsiast eemale.
Seotud lood
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?