Logistika on ühe tootmisettevõtte hing – ilma sujuva transpordita ei jõua toodang kliendini nii, nagu ta seda ootab, mistõttu peab kõik olema peensusteni lihvitud.
- Euroopas kaupa vedades tuleb valmis olla ootamatuteks trahvideks. Foto: Raul Mee
Paraku pole ükski ettevõte täiuslik ja tarneahelas võib ette tulla vigu või ootamatusi, mida on võimatu vältida. Küll aga saab ennast ette valmistada, kui lugeda Äripäeva logistika rubriigis ilmunud lugusid, kust on viimase kuue kuuga saanud palju kasulikke nippe ja nõuandeid, kuidas logistika paremini toimima panna. Loomulikult võiksid ka teiste ettevõtete kogemused aidata endal vigu vältida.
Toome ära valiku teiste logistikute soovitustest.
Aasta pärast saabuvad e-arved hoiavad aega kokku
Avaliku sektori organisatsioonidele saab 2017. aastast arveid esitada ainult paberivabade e-arvetena. Ehkki tähtajad on seotud avaliku sektoriga, tasub kõigil ettevõtetel e-arved kasutusele võtta, sest need muudavad arvete töötlemise kiiremaks ja mugavamaks ning suurendavad efektiivsust.
Kuigi paljud ettevõtted on juba e-arved kasutusele võtnud, levib veel hulk müüte, mis vajavad ümberlükkamist.
1. PDF-arve on e-arve. Meili teel edastatavad PDF-formaadis arved ei ole e-arved. PDF-arvetel olevat infot peab majandustarkvarasse enamasti ise kopeerima, e-arve andmed suudab majandustarkvara automaatselt sisse lugeda.
2. E-arvetele üleminekuks peavad kõik hankijad hakkama saatma e-arveid. Kui e-arveid saadaksid kõik hankijad, oleks sääst kõige suurem. Paraku võtab see aega. Dokumendiliikluse operaatorid pakuvad üleminekulahendusi, mis võimaldavad ühes elektroonses keskkonnas menetleda nii paber-, PDF- kui ka e-arveid.
3. E-arved on kasulikud ainult suurtele ettevõtetele. Ka väikesed ettevõtted saavad e-arvete kasutuselevõtuga oma protsesse tõhustada. Väheneb ostuarvete sisestamisele kuluv aeg, esineb vähem vigu ning kulutustest tekib selgem ülevaade. Suurte ettevõtete ajavõit on suurem.
4. E-arved suurendavad kulusid. E-arvete juurutamisega kaasnevad tõesti teatavad kulud ja dokumendiliikluse operaatorid võtavad teenustasu. Ent pikemas perspektiivis e-arved hoopis vähendavad ettevõtte kogukulusid.
Lepitusorgan päästab kohtuteest
Liikluskindlustusvaidlusi võib tekkida igal liiklusõnnetusse sattunud juhil. Keerulisemate konfliktide korral on nii kahju tekitajal kui ka kannatanul võimalik abi saamiseks pöörduda liikluskindlustuse lepitusorgani poole. Organi eesmärk on vaidluste kiire ja tõhus lahendamine kohtusüsteemi kaasamata.
Kui pooled ei suuda isekeskis otsusele jõuda, toetab lepitus vaidlevaid osapooli nii, et nad leiaksid ühise lahenduse. Kui ka lepitajaga koos ühist meelt ei leita, on osapooltel võimalus õiguse saamiseks kohtu poole pöörduda.
Kuidas vältida liikluskindlustusvaidlusi?
1. Fikseeri asjaolud sündmuskohal. Sündmuskohast tuleb teha fotod, mille põhjal saab täpselt hinnata, mis ja kuidas juhtus. Autode pardakaamerad annavad sageli väärtuslikku informatsiooni liiklusõnnetuse asjaolude kohta. Oluline on täita ka korrektselt liiklusõnnetuse teade, siis on hilisem vaidluse tekke oht palju väiksem.
2. Vali hoolega kindlustusseltsi. Kindlustusandja valikut tasub põhjalikult kaaluda. Tuge valikul pakub liikluskindluse fondi tasuta kalkulaator, mille abil on võimalik kindlustuspakkujaid võrrelda.
3. Süvene lepingusse. Kindlustusvaidluste puhul aitaks vähemalt osaliselt vaidlusi ära hoida see, kui kindlustuslepingut sõlmides lepingusse rohkem süvenetaks.
Tarnevead saavad alguse laost
Tarnekindlus on ettevõtte üks olulisemaid võtmenäitajaid, mida igapäevaselt jälgitakse. Enamik tarneahela vigu aga saab alguse laost, mistõttu on välja kujunenud terve rida lihtsaid võtteid, mida tarneahela tööprotsessis vigade vältimiseks rakendatakse.
Kuidas vältida laos tekkida võivaid vigu?
- Laia tootevaliku puhul on mõistlik investeerida laohaldamistarkvarasse.
- Paberkandjate asemel kasuta paberivabu ehk automatiseeritud protsesse.
- Vigu aitab vältida lao ning komplekteerimisala ABC-analüüs, tänu millele saab planeerida toodete paiknemist laos.
- Küsi laotöötajatelt, mis võiks olla teisiti, kaasa mõtlema ärgitab parendusettepanekute eest antav preemia.
- Paku töötajatele pidevat väljaõpet, et nad saaksid ennast arendada.
Euroopas vedades kiusab reguleerimata trahvipoliitika
Rahvusvahelisi vedusid tegevad transpordifirmad kurdavad Euroopa trahvipoliitika üle – trahvide määramisel pole ühtseid standardeid ja vahel tundub ametnike tegevus lausa omavolina. Selle tõttu kannatavad kaubavedajad, kellele tähendab seaduste sasipundar kopsakat väljaminekut.
ELi liikmed ei ole reeglite ühtlustamisega nõus ja kõik soovivad enda seaduste järgi talitada. Sestap peavad vedajad reeglite täitmisel olema alati valvel, sest trahvikirves ripub pidevalt pea kohal. Jääb mulje, et riikide karistamispoliitika eesmärk pole mitte liiklusohutus ja võrdne konkurents, vaid välisvedajate väljatõrjumine ja riigikassa täitmine.
Mille eest võib trahvi saada?
- Liiklusrikkumiste puhul piisab valesti laaditud koormast või lubatud norme ületavast silla kaalust, et trahv määrata. Sellistel puhkudel pole juhil võimalik midagi teha, kuna ta lihtsalt ei näe täpset silla kaalu või pole tema võimuses hakata koormat üksinda ümber laadima.
- Sõiduki seisukorrast tulenevalt saab trahvi määrata ka juhul, kui on läbipõlenud pirn või tulekustuti kontroll aegunud. Põhjuseid võib leida teisigi.
- Paberimajandusest tulenevaid trahve on oht saada juhul, kui näiteks veodokumendid pole korralikult vormistatud või mõni sõidukiga seonduv dokument on hiljuti aegunud.
- Töö ja puhkeaja reeglite rikkumisest tingitud trahvid on enamasti juhtide süü, kuid trahvi saab määrata ka puhkudel, kui tahhomeetrist pole andmed õigel ajal alla laetud.
- Trahvi saab ka juhul, kui kaup ei jõua õigel ajal kohale. Vedaja süül seda palju ei juhtu, küll on üks hilinemise põhjus Euroopas tihti ette tulevad liiklusummikud, mis võivad kohati kulutada ära terve päeva.
Oma ladu ei pruugi rendipinnast odavam olla
Mille põhjal otsustada, kas investeerida oma lattu ja selle tehnikasse või osta teenus sisse?
Oma lao plussid:
+ Odavus tänu lihtsamale ahelale – alused sisse ja samamoodi välja. Pole vaja kaubaga mingeid tegevusi teha ning kaupa võib ladustada kehvemates tingimustes, ilma riiulita üksteise peal.
Miinused:
- Lao suurus vastab optimaalsele mahule, tippmahud tuleb teenindada teenusepakkuja abil.Kui ladu ei ole piisvalt täis, tasub kohe otsida lahendusi – ka 10% pidevalt tühja ruumi on kuludes väga tuntav.
- Ladu on keeruline ära anda – kulud võivad jääda pikaks ajaks koormama.
Teenuse ostmise plussid:
+ Teenust ostes tuleb maksta ainult kasutatud mahu eest.
+ Eelis töötajate palkamisel – inimesed eelistavad töökohana suuri ja tänapäevaseid ladusid.
+ Efektiivsem vigade kontroll – oma töötajatega oled alati leebem kui teenusepakkujaga.
+ Hanked garanteerivad parima võimaliku hinna.
+ Kulumaterjalide ostude konsolideerimine on oluline hinnavõit.
+ Võimalik hooajalised kaubad hoiustada järgmise perioodini.
Miinused:
- Hind.
Seotud lood
Eesti sadamates teenindatud sõitjate arv kasvas 2016. aastal varasema aastaga võrreldes rahvusvahelistel vedudel 4%, kuid sadamate kaubamaht tonnides vähenes 4%, teatas Statistikaamet.
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.