Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Katari LNGst, Eestist ja Veolia Dalkiast

    Energoprojekti Katari energiasektori uute arendusprojektide konsultant Martin-Peter Kask kirjutab, et Eesti poliitringkondi hullutaval Veoliale kuuluval Dalkial võiks juba lähiaastatel tekkida huvi osta Euroopa gaasiettevõtetes ja jaotusvõrkudes osalusi.

    LNG ehk vedelatud maagaas on üha kasvava tähtsusega energiaallikas. Olles puhas ning lihtsasti transporditav on LNG energiakandjaks nii elektritootmises kui ka tööstus- ja eratarbijatele. 
    Kuna veel ei ole tekkinud LNG kartelli, sarnaselt OPECile, siis on hind paindlik ning läbirääkimiste küsimus. Kasvavad tootmismahud suurendavad pakkumist maailmaturul, lisaks on LNG tootjate hulk suur.
    Turu paindlikkusele kliendi seisukohast aitab kaasa ka asjaolu, et LNGd ja tavaliselt maagaasi saab kasutada samas võrgus, ehk hinnasurve tootjatele on suur.
    Katari edu võtmeks on pikaajaline planeerimine ning rahvusvahelisel tasemel tähtsatesse ettevõtetes vähemusosaluste ostmisel. Katar soovib jääda maailma suurimaks LNG tootjaks ning praegune investeeringute maht ei jäta kahtlust Katari positsiooni säilimises.
    Vedelgaasi osa maailma gaasitarbimises on ca 18% (aastal 2002 vaid 10%). Tootmisvõimususte kiire kasv on tekitanud tarbijariikides vajaduse rajada vedelagaasi terminale. Reeglina alternatiivina gaasimaardlatest tarnitavale maagaasile.
    LNG transport on muutunud kiireks ja globaalseks. Kokku on meredel seilamas või kohe valmimas peaaegu 400 LNG laeva. Ligikaudu 90% laevadest kuuluvast LNG tootjatele ning sidusettevõtetele.
    Samas on märgatav trend, kus LNG laevad on sarnaselt teistele kaubalaevadele investeerimisobjektid mida reederid opereerivad. Paindliku ning sõltumatu LNG tarneahela võtmeks on just see osa laevatikust.
    LNG toodangust müüakse 70-80% pikaajaliste tarnelepingute alusel. Nii varustab Katar LNGga terminale Jaapanis, Koeras ja South Hooki terminali Lõuna-Inglismaal.
    Nn vaba maht müüakse spot-hinnaga ning hind on seal väga muutuv. Kuna LNG tootmine on mahuäri, siis müüakse LNGd sageli turuhinnast odavama hinnaga nn mittestrateegilistele klientidele.
    Katar on maailma suurim LNG eksportija. Lähiajal valmiv tootmisvõimus on 77 miljonit tonni aastas - 170 mln m3 ehk 170-kordne aastane gaasitarbimine Eestis - ning ühtlasi oluline investor energeetika infrastruktuuri kogu maailmas. LNG hind muutub konkurentsivõimeliseks alates 2000 km vahemaast. Seega oleks LNG transpordi hind sisuliselt sama nii Suurbritannia kui ka Eesti jaoks.
    Siinse regiooni gaasieksperdid soovitavad klientidel hoida terminalis ca 70 päeva varu juhul, kui enamus LNGst ostetakse ühekordsete lepingute alusel. Samas on turg arenev ning tulevikus piisab tarnekindluse tagamisel ka vaiksemast varust.
    Katari riiklikud fondid investeerivad ka lisaks LNG laevastikule ka ülejäänud osadesse tarneahelast. Sobiv näide on siinkohas Souhth Hooki terminal, kuid väidetavalt käivad läbirääkimisest ka Lääne-Euroopa gaasi jaotusvõrku omavate ettevõtetega.
    Tänavu mais allkirjastati memorandum, mille kohaselt Katari investeerib Kreekasse 6,6 miljardit USA dollarit LNG terminali, elektrijaama - see müüks elektrit ka Itaaliasse - ning seotud infrastruktuuri rajamisse. Lisaks eelnevale, tarnib Katar Poola nelja aasta pärast miljon tonni LNGd aastas. See on umbes 2,3kordne Eesti aastane gaasi tarbimine.
    Vaadates Dalkia strateegiat ning selle sobivust Katari riikliku investeerimisstrateegiaga, võib osaluste ostmine Euroopa gaasiettevõtetes ja jaotusvõrkudes olla lähiaastate küsimus.
    Katari eripäraks on investeeringute tegemine koos strateegilise partneriga või vähemusosaluse ost. Põhjuseks on väike administreerimisvõimekus, samuti portfelli kirjusus.
    Katari poolt vaadates võiks Eesti jaotusvõrk ja terminalid huvi pakkuda vaid siis, kui nende kaudu tekib ligipääs kogu regiooni gaasiturule. Esimesena turule tulev terminal saab tugeva konkurentsieelise ning muudab mõttetuks edasiste terminalide rajamise.
    Vabanev gaasiturg vähendaks Eesti, Läti Leedu ja Soome sõltuvust Venemaa gaasist. Arvata võib, et Vene tarnijatele ei ole meelepärane mõju vähenemine regioonis, kus on üle 10 miljoni gaasitarbija.
    Nii gaasivõrkude ostmiseks tehtava investeeringu kui ka võimaliku LNG terminali rajamist tuleb näha osana investeeringust EL-i energiajulgeolekusse ning seetõttu on oluline ka selle rahastamine euroliidu vahenditest.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Olev Remsu: Eesti piir ja Hiina müür. Teeks äkki ise ühe leppe?
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Suur analüüs: üks vana strateegia aitab laisal investoril turgu edestada
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eesti 200 saab Tallinnas kaks abilinnapea kohta
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Vene teetootja teeskleb tootmist Lätis, eestlased müüvad ja kehitavad õlgu
“Meile teatati, et meil on võimalik võtta Läti firmast, kes toodab, ja kuna tarbija on oodanud seda teed, siis ma ei näinud mingit probleemi, miks ei võiks osta Läti firmast ja Eestis müüa.”
“Meile teatati, et meil on võimalik võtta Läti firmast, kes toodab, ja kuna tarbija on oodanud seda teed, siis ma ei näinud mingit probleemi, miks ei võiks osta Läti firmast ja Eestis müüa.”