Äripäev avaldab täna veidi kohendatud kujul eileõhtuse ETV saate Pealtnägija põhiloo. Selle pretsedenditu sammu põhjuseks on asjaolu, et lugu toob välja prominentsete Tallinna linna tippjuhtide seni varjatud poole –siinsetelt kinnisvaraärimeestelt laeva rentimise, millega veeti lõhkeainet muuhulgas diktaatorlikku Liibüasse.
Äripäeva meelest on kogu selle äriga seotud inimestel, sh prominentsetel linnaametnikel vaja kogu asja kohta praegusest palju rohkem selgitust anda. Seni välja tulnud üsna uskumatu info jätab õhku palju küsimusi, millele vastamata jätmine tõstatab peamise küsimuse - kas ja kui, siis kelle poolt on meie pealinna tippametnikud manipuleeritavad?
Äripäev on alati seisnud ettevõtlusvabaduse eest. Kuid linnajuhtide distantseerumine pealtnäha legaalsetest lõhkeainevedudest (sest keelud Liibüaga tehinguid teha olid selleks ajaks kadunud) näitab, et kui mitte muud, siis eetilised ja moraalsed vastuolud äriga seotud olid.
Aga vastuseid ootavaid küsimusi on palju. Miks lugupeetud kinnisvarahaid Richard Tomingas ja Arti Arakas ikkagi selle kehvas seisukorras ja äsja relvaveoskandaalis olnud laevukese Balkan Star ostsid? Kes selle mõtte peale tuli? Meenutame, et samal ajal ostsid mehed Silja Line tütarfirmalt laeva ja veidi hiljem Vjatšeslav Leedolt neli parvlaeva. Vahepõikena – laevandus meelitas toona muidugi ka teisi Eesti mõjukad äriliidrid, nii olid Baltic Scandinavian Lines valdusfirmas Pakri Marine Investmentsis Tiina Mõis ja kütuseärimees Heiti Hääl.
Kelle militaarse otstarbega kaubaga aga tegemist oli? Kes leidis laevale kauba ja valis sihtkohad? Kes oli üldse selle skeemi taga? Ilmselt loogiline, et ühelt poolt ukrainlased, kuid kas ka eestlased? Ukrainaga, kust lõhkeainet viidi, on ju paljud Eesti ärimehed ja ka poliitikud seotud.
Kui palju Tallinna linnavolikogu esimehe Toomas Vitsuti firma sõjaliste kaupade vedudest kasu teenis? Firma teise osaniku, pärast ühist äri nõuniku kohalt linnaplaneerimisameti juhiks saanud Toomas Õispuu sõnad, et ta kaotas äriga hoopis raha, on … hetkel veidi naljakad. Torkab silma (võimalik, et juhuslik fakt), et Toomas Vitsut sisenes rahvusvahelisse sõjakaupade transpordiärisse vahetult pärast seda, kui ta oli oma vennalt Lauri Vitsutilt saanud osaluse eest OÜs Majanduskaitse Büroo miljon krooni 2005. aasta alguses.
Kuni pole küsimustele vastuseid, võib spekuleerida ka hoopistükkis mõttega, et Tallinna tippametnikud võisid selles äris hoopis tankistide rolli täita, nö kutsutud sellesse ettevõtmisesse osalema. Mingitel seni teadmata põhjustel. Siit omakorda viib mõte ettevõtmise tõeliste niiditõmbajate ja ametnike tänuvõlgadeni ja nende täitmiseni. Kasvõi siinsamas Tallinna linnas. Tallinn aitab.
Autor: 1185-aripaev
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!