Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transiitkaubandus ja meie naabrid

    Balti riikide majanduslik ja sotsiaalne stabiilsus sõltub ressursside ärakasutamise oskusest. Eesti jaoks erilise tähtsusega on tema soodne asend ida ja lääne vahelisel lühimal kaubateel läbi Balti riikide. Süvasadamad ja arenenud infrastruktuur on Eesti rahvusliku rikkuse tähtis element ning majanduse ja valuuta stabiilsuse tagaja, eriti kui kaubandusbilansi puudujääk süveneb.
    Loomulikult sõltub transiit Venemaa arengust. Kuid sõltumata sellest, kes Venemaa valimistel võimule tuleb, tähendaks katse taastada suletud majandust enesetappu, ja järelikult ei jää Venemaal muud üle kui integreeruda maailma majandusega.
    Kuna Venemaa inimeste elatustase ja majanduse seis sõltuvad üha rohkem impordist, siis on ta paratamatult sunnitud suurendama eksporti, mida aga takistavad piiratud transpordivõimalused. Venemaa transpordiministeeriumi andmetel peaks riigi sadamate veosekäive aastas olema 250 miljonit tonni, kuid 1990. a oli see ainult 190,9 miljonit tonni.
    Venemaa strateegia on pidevalt muutunud. Aastail 1991--1992 oli Venemaa huvitatud transiidi arendamisest naaberriikide kaudu ja sel ajal sõlmis ta Eestiga vabakaubanduse ja veonduse kokkuleppe. 1993.--1994. a, kui Jeltsin nõudis Vene meresõiduhiilguse taastamist, hakati Venemaal rohkem rõhku panema sadamate ehitamisele ja rekonstrueerimisele. 1995. a on jällegi toimunud nihe Vene transpordistrateegias ja panus tehakse nüüd Balti sadamavõimsuste ärakasutamisele, kusjuures majanduslikult tahab Venemaa ära kasutada Balti riikide vahel kasvavat konkurentsi transiidi vallas.
    Eesti naabritest on Venemaaga kõige aktiivsemad transiidisidemete laiendajad Soome ja Läti. Soome on Euroopa Liidu laenudega asunud aktiivselt arendama infrastruktuure idast lääne ja lõuna suunal.
    President Martti Ahtisaari on pidanud läbirääkimisi Kiri?ist Läänemere sadamatesse kulgeva naftajuhtme ühise ehitamise üle. Lisaks on Soome ja Venemaa ministrid kokku leppinud laiendada lähiajal Soome kaudu kulgevate transiitveoste hulka kaks korda.
    Soomlased ei varja, et sajandi lõpuks tahavad nad ELi abiga luua moodsaima infrastruktuuriga ida ja lääne silla Läänemere piirkonnas ning jätta vähemedukad konkurendid tupikusse.
    Lätlased ja leedulased ei kavatse neile jäetud rolliga leppida. Eriti aktiivne on Läti, kellele transiit on majanduse suurim tuluallikas. Balti riikide suurim sadam Ventspils seab praegu lääne ja Vene kapitali osavõtul sisse otsesidemeid Venemaa piirkondadega, soovides suurendada veosekäibe 35--40 miljoni tonnini aastas.
    Leedulased laiendavad samal ajal Butinga sadama naftaterminaali, kust on kavas hakata vedama Araabia naftat SRÜ riikidesse, ning rekonstrueerivad Klaipeda sadamat, mis edukalt konkureerib metallitransiidis.
    Kui soomlased ja lätlased oma plaanid teoks teevad, võib Eesti kaotada aastail 1997--1998 umbes 30% Vene transiitveostest.
    Terav konkurents transiidi vallas loob küll raskusi, kuid ergutab ka aktiivsemalt tegutsema. 1995. a kaheksa kuuga vähenesid kaubaveosed Eesti sadamate kaudu 16%. Nüüd on väga tähtis, et Eestis uusi reaale täpselt arvestataks ja töötataks välja transiidi arendamise terviklik strateegia.
    Selleks on esmalt vaja hankida tõest teavet meie partnerite ja konkurentide plaanide kohta. Ülevaade pidevalt muutuvast olukorrast aitab plaane kiiresti korrigeerida.
    Näiteks rublakursi hiljutine kõikumisulatuse kehtestamine mõjus laastavalt Vene musta metalli ekspordile, mida taheti suurendada kuni 30% aastas.
    Teiseks on vaja meie võimalikke kliente operatiivselt informeerida Eesti transiidi võimalustest, teenustest, garantiidest ja tariifidest. Näiteks naaberriigid annavad Moskvas välja oma infolehte ja püüavad vene ajakirjanike abil konkurentide positsioone õõnestada.
    Väga tähtis on luua head sidemed Vene äri- ja piirkondlike struktuuridega, kes on huvitatud oma import- ja eksportveoste stabiilsest ja odavast transiitveost.
    Selleks tuleb omavahel luua pikaajalised ja kindlad kontaktid.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.