Kolmes Balti riigis kavandatud seminari on organiseerinud neli maailmas oma valdkonnas juhtpositsioonil olevat firmat: C-Containers (maailma suuremaid spetsiaalkonteinerite rentijaid), TT Club (transpordikompaniide kindlustusassotsiatsioon), ITIC (transpordiagentide, laeva lossijate klubi) ja Hill Taylor & Dickinson (juriidiline organisatsioon).
«Seminar on pühendatud probleemidele, mis sadamakompaniide koostöö puhul võivad tekkida,» selgitas TT Clubi esindaja Dmitri Y. Kanareikin. «Eeskätt käsitletakse vastutust, mida nad endale tööd tehes võtavad ning selle vastutuse juriidilisi aspekte. Seda probleemi ei ole veel endale teadvustanud tegevust alustanud firmad. Omavastutuse kindlustamine ei ole Eestis, nagu kõigis endise NSV Liidu vabariikides, eriti levinud.»
Kanareikini sõnul pole omavastutuse kindlustamine selles geograafilises piirkonnas levinud eeskätt seetõttu, et endised riiklikud monopolid ei võtnud endale kunagi vastutust lepingujärgsete ülesannete täitmisel. «Nii tegutsevad ka uued erafirmad, mis nende asemele tekkisid, vanade traditsioonide järgi,» lisas Kanareikin.
Eriti puudutab omavastutuse kindlustuspoliisi puudumine väiksemaid firmasid, kelle omakapital ei ole piisavaks garantiiks kaubavedajatele võimalike õnnetuste korral. «Võimalik klient ei hinda mitte ainult tariife oma kauba teekonda planeerides, vaid ka võimalust, kuidas firma lahendab probleemid, mis võivad tekkida,» kinnitas Kanareikin. «Kahjuks paljud firmad teadvustavad endale probleemi alles pärast õnnetust, mis toob kaasa suuri finantsnõudmisi või isegi pankroti.»
Kaubamüüjad või -ostjad kindlustavad oma kauba enamasti kogu teekonnaks ja seetõttu kujuneb kaubateekonna valikul oluliseks ka kindlustusseltsi nõue, et kaubaga kokkupuutuvatel firmadel oleks omavastutus kindlustatud. «Võimalus saada rahalist kompensatsiooni on üks olulisemaid tegureid kaubaveo suuna valikul,» kinnitas Kanareikin.
TT Clubil, kellele kuulub maailma merekonteinerite kindlustusturust 70%, on juba aastatepikkused kogemused. «Suured laevakompaniid näiteks küsivad meilt sageli -- keda võiks Eestis usaldada, kes on võimelised vastutama kauba eest,» rääkis Alan Wilkins. «Me olemegi siin oma suurklientide pärast, tahame leida partnereid, kes on võimelised oma tööd tegema professionaalselt ja vastutama seejuures oma tegude eest. Muidugi oleme huvitatud ka võimalusest kindlustada siinsete firmade tegevust.»
TT Club on Eestis kindlustamisega tegelenud juba neli aastat, mitte oma põhiala meretransporti, vaid rahvusvahelisi autovedusid kindlustades. «Oleme nende kaudu oma vedajate vastutust kindlustanud,» kinnitas Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Toivo Kuldkepp.
«Tänu TT Clubi klubilisele põhimõttele ei ole nad tariife väga kõrgeks kruvinud ning see kindlustusmaksete ja hüvitiste suhe on olnud optimaalse 70 protsendi ligidal. Omavastutuse kindlustus on meile hädavajalik, sest transpordifirmad ise ei suuda enamikus kinni maksta võimalikke kahjusid ning ka kaubaomanikud nõuavad poliise.»
Lähitulevikus planeerib ERAA omavastutuse kindlustamisega seotud asjaajamise üle anda Eesti transpordikindlustusele, kes hakkaks ise suhtlema TT Clubiga. «Kui Eestis sellega tegeletakse, siis miks mitte neid kasutada,» leidis Kuldkepp. «Nii ei pea me enda jaoks nii kauge ala kui kindlustamise-ga tegelema.»
RE Tallinna Sadam finantsosakonna juhataja Sandor Liive sõnul tegeleb Tallinna Sadam viimasel ajal tõsiselt osa riskide võimaliku kindlustamise põhimõtete väljatöötamisega. «Mõtlema on pannud juhtumid, kus meie süül on juhtunud õnnetus,» rääkis Liive.
«Vajalik oleks kindlustada ennast selliste suurte õnnetuste vastu, mille kahju me ise ei suudaks hüvitada ilma oma finantsmajanduslikku seisu halvendamata. Näiteks kui kukuks üks elektroonikat täis konteiner meie süül maha või midagi taolist,» lausus Liive.
Samas kinnitas Liive, et sadama piirkonnas töötavatel väiksetel firmadel peaks olema omavastutuse kindlustus. «Muidu võivad nad tulevikus lihtsalt kaotada töö,» selgitas ta.
«Eesti turg on endistest liiduvabariikidest üks esimesi, kus on täheldatud vajadust omavastutuse kindlustamise järele,» rääkis Alan Wilkins.
«Seda on tehtud rohkem autotranspordi ettevõtetes ja laevakompaniides. Sadamapiirkonna firmad on kindlustamisel tagasihoidlikumad olnud,» lisas Wilkins.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.