Eriti puudutab omavastutuse kindlustuspoliisi puudumine väiksemaid firmasid, kelle omakapital ei ole piisavaks garantiiks kaubavedajatele võimalike õnnetuste korral. «Võimalik klient ei hinda mitte ainult tariife oma kauba teekonda planeerides, vaid ka võimalust, kuidas firma lahendab probleemid, mis võivad tekkida,» kinnitas Kanareikin. «Kahjuks paljud firmad teadvustavad endale probleemi alles pärast õnnetust, mis toob kaasa suuri finantsnõudmisi või isegi pankroti.»
Kaubamüüjad või -ostjad kindlustavad oma kauba enamasti kogu teekonnaks ja seetõttu kujuneb kaubateekonna valikul oluliseks ka kindlustusseltsi nõue, et kaubaga kokkupuutuvatel firmadel oleks omavastutus kindlustatud. «Võimalus saada rahalist kompensatsiooni on üks olulisemaid tegureid kaubaveo suuna valikul,» kinnitas Kanareikin.
TT Clubil, kellele kuulub maailma merekonteinerite kindlustusturust 70%, on juba aastatepikkused kogemused. «Suured laevakompaniid näiteks küsivad meilt sageli -- keda võiks Eestis usaldada, kes on võimelised vastutama kauba eest,» rääkis Alan Wilkins. «Me olemegi siin oma suurklientide pärast, tahame leida partnereid, kes on võimelised oma tööd tegema professionaalselt ja vastutama seejuures oma tegude eest. Muidugi oleme huvitatud ka võimalusest kindlustada siinsete firmade tegevust.»
TT Club on Eestis kindlustamisega tegelenud juba neli aastat, mitte oma põhiala meretransporti, vaid rahvusvahelisi autovedusid kindlustades. «Oleme nende kaudu oma vedajate vastutust kindlustanud,» kinnitas Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Toivo Kuldkepp.
«Tänu TT Clubi klubilisele põhimõttele ei ole nad tariife väga kõrgeks kruvinud ning see kindlustusmaksete ja hüvitiste suhe on olnud optimaalse 70 protsendi ligidal. Omavastutuse kindlustus on meile hädavajalik, sest transpordifirmad ise ei suuda enamikus kinni maksta võimalikke kahjusid ning ka kaubaomanikud nõuavad poliise.»
Lähitulevikus planeerib ERAA omavastutuse kindlustamisega seotud asjaajamise üle anda Eesti transpordikindlustusele, kes hakkaks ise suhtlema TT Clubiga. «Kui Eestis sellega tegeletakse, siis miks mitte neid kasutada,» leidis Kuldkepp. «Nii ei pea me enda jaoks nii kauge ala kui kindlustamise-ga tegelema.»
RE Tallinna Sadam finantsosakonna juhataja Sandor Liive sõnul tegeleb Tallinna Sadam viimasel ajal tõsiselt osa riskide võimaliku kindlustamise põhimõtete väljatöötamisega. «Mõtlema on pannud juhtumid, kus meie süül on juhtunud õnnetus,» rääkis Liive.
«Vajalik oleks kindlustada ennast selliste suurte õnnetuste vastu, mille kahju me ise ei suudaks hüvitada ilma oma finantsmajanduslikku seisu halvendamata. Näiteks kui kukuks üks elektroonikat täis konteiner meie süül maha või midagi taolist,» lausus Liive.