«Mu jumal, ta räägib!» oli Brasiilia imperaator Pedro II reaktsioon, kui ta nägi 1876. aastal Philadelphia juubelinäitusel esimest korda telefoni. Kui Pedro oleks suutnud ajas reisida ja näha tänast päeva, oleks ta arvatavasti kõnevõime sootuks kaotanud.
Telefonikompaniid on rakendanud arvutitehnoloogia, et pakkuda tarbijale seninägematuid võimalusi. Üheainsa juhtmeta telefoni abil on võimalik edastada või vastu võtta kõnesid ning võtta vastu signaali ka satelliitidelt. Arvuti abil on võimalik selekteerida soovitavad ja ebasoovitavad telefonikõned. Ärimehed ja ajakirjanikud võivad ühendada oma sülearvutid mobiiltelefoniga ja saata andmed või artiklid baasi.
Õige pea on videotelefon muutunud igapäevaseks tarbeasjaks ning paljud kompaniid loovad videoühenduse oma kontoritega kogu maailmas.
Interaktiivseid telefoniteenuseid hakatakse pakkuma telefoniliine pidi, mis võimaldab vaid mõne liigutusega hiirel teha sisseoste, sooritada pangatehinguid, korraldada reise ja lugeda ajalehti.
Tehnoloogia areng muudab kõik võimalikuks ning ainus reaalne õhku rippuma jääv küsimus on: kas rahvas tahab tavalisest telefonist enamat?
International Data Corpi analüütik Josee van den Berg kahtleb selles. «Multimeedia kodudes võib ju olla kiirem ja mitmekülgsem, kuid keegi ei ole tegelikult kindel, kas tarbija on valmis selle eest maksma,» ütles ta.
Tehnoloogiakonsultant Francois Kornmann on täpselt samal seisukohal. «Esimesed eksperimendid interaktiivse TV ja multimeediateenustega ei ole näidanud, kui suurt tähtsust nad tulevikus omavad. Turgu veel ei ole ja tema tekkimine ei ole piisavalt tõestatud, õigustamaks hiiglaslikke investeeringuid,» ütles ta.
Telefonikompaniid on mõelnud välja uusi kasutusvõimalusi traditsioonilisele vasktraadile, kuid tulevikuvõimalused on seotud peamiselt kiudoptilise kaabliga. Pidevalt on täiustatud ka raadiosidetehnoloogiat.
Raadioside on nüüd nii usaldusväärseks muutunud, et arengumaad võivad minna mööda kallist telefoniliinide ehitamise faasist ja asuda ehitama odavamaid, kuid kaasaegsemaid mobiiltelefonisüsteeme.
«Võitjaks on tarbija. Hinnad langevad ja operaatorfirmad pakuvad lisateenuseid, kusjuures tarbija kasutab ära uued võimalused,» kommenteeris Tim Devine Londoni PA Consultingist. Devine'ile meeldib, et sissetulevaid kõnesid on võimalik filtreerida arvuti kaudu. «Varsti peaks olema võimalik anda telefonile korraldus saata endise abikaasa advokaadi kõned kõneposti,» ütles ta. Reuter- BNS
Seotud lood
Poola Keskpank oli kolmandas kvartalis juba teist kvartalit järjest maailma suurim kullaostja ning üldiselt on märgata Ida-Euroopa riikide aktiviseerumist kullaturul, selgub Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldatud andmetest.