Pikad järjekorrad vonklevad maksuameti harukontorite uste vahelt välja tänavale. Järjekordade sabad püüavad kinni lähedalt mööduvaid inimesi. Möödujad lisavad ehmunult sammu ja katsuvad mitte tagasi vaadata. Viimaseid päevi üritavad lojaalsed riigikodanikud maksuametile südamelt ära öelda, palju eelmisel aastal rahakottidest, madratsialustest, sukasäärtest ja pangaarvetelt raha läbi käis.
Üksikisiku tuludeklaratsioonide esitamine saab käesoleva nädala jooksul ümber. Nagu teatritesse oodatakse rohket publikut, nii loodab ilmselt ka maksuamet, et tulude deklareerimisest võtab osa senisest rohkem inimesi. Ühest küljest tahab ju täitmist riigieelarve, teiselt poolt peavad maksuametnikud tuleviku huvides näitama, et töötavad paremini ja efektiivsemalt kui mullu.
Kodanikud on 26protsendilise tulumaksumääraga üldiselt rahul. Vähemalt ei ole siiani kuulda olnud selleteemalisi üldrahvalikke nurinaid. Küll aga ei olda nõus sellega, et kopsakast maksurahast saavad mitmed riigimehed endale lubada hüvesid, mida Eesti riik praeguses arengustaadiumis ei tohiks kellelegi võimaldada. Taolised faktid kütavad maksumaksja emotsioonid üles ja siis juhtub, et nii mõnigi saadab maksuameti aadressil lendu ebatsensuurseid hinnanguid, jättes tulud deklareerimata.
Natuke avaramalt mõtlev inimene leiab, et tuludest tuleb riigile siiski aru anda. Vaatamata sellele, et kogu aeg on tõrvatilgad väänkael-ametnike või kurikael-riigimeeste näol meepotis. Riik tahab siiski ülesehitamist. Maksumaksja rahast saavad abi haridus ja kultuur, teadus, meditsiin ning paljud muud hädatarvilikud elualad.
Toimetus leiab, et maksuameti kodanike maksualase harimise töö ja vastavasisuline propaganda jätab tublisti soovida. Kuigi eestlaste rahvuslik eneseteadvus oli juba möödunud sajandil tuntud, esineb veel praegugi hulganisti inimesi, kes ei saa aru, et makse on siiski vaja maksta.
Lisaks võiks lahenduse lei-da järgmised probleemid. Esiteks ei ole deklareerimisel kasutatavatel blankettidel võimalik korralikult kirjeldada kulusid.
Teiseks võiks tulu deklaree-rida igal pool, kus on maksuameti kontor, kuna sissekirjutusejärgne deklareerimine piirab liikumisvabadust. Kolmandaks tuleks kaaluda väikehoiuste intressidelt tulumaksu võtmise lõpetamist. See teeb rohkem tüli kui kasu. Neljandaks peaks leidma võimaluse laste maksustamise lõpetamiseks.
Samas võib täheldada ka mõningaid maksuametipoolseid positiivseid nihkeid. Näiteks see, et selle aasta koolituskulud võib kuue tuhande krooni ulatuses järgmist deklaratsiooni esitades tuludest maha arvata.
«Makse tuleb maksta mitte ausalt, vaid seaduse järgi!» Nii on väitnud maksunõunik Enn Roose. Võib arvata, et enamik füüsilisest isikust maksumaksjaid seadust ei tunne. Nii et makstakse kas ausalt või petetakse suuremal või vähemal määral riiki. Kes ja kuidas möödunud aastal tulu sai, seda hakkavad peagi näitama maksuameti kokkuvõtted ja maksurevisjonid.