Saksamaa on juba TIR-süsteemi hüljanud. Nüüd kaaluvad Belgia, Itaalia ja Hispaania põllusaadustega TIR-autode läbilaskmise keelustamist.
Tulemusi ei andnud ka nädal tagasi Genfis toimunud riikide kriisikohtumine, kus arutati TIR-süsteemi tulevikku. Suureneb oht, et kaubaautosid võidakse hakata iga riigi piiril uuesti kontrollima.
TIR (Transports Internationaux Routiers) märk autol tähendab, et kaubaauto, mis on kontrollitud ja plommitud ühes riigis, võib teiste riikide piiri ületada tollikontrollita. TIR-konventsioon töötati välja 1848. a ja praeguseks on sellega ühinenud 54 riiki.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui selgub, et TIR-süsteemi on kuritarvitatud, siis võib kahju kandnud riik taotleda kahjutasu rahvusvaheliselt maanteetranspordiliidult (IRU), mis omakorda nõuab selle summa sisse TIR-tõendi välja andnud riigilt.
Kuritarvitused on tingitud eelkõige sellest, et transpordifirmad on petnud Euroopa Liidult põllumajandussaaduste eksporditoetusi. Nad on võltsinud TIR-süsteemis dokumente ja kasutanud neid tõendina, nagu oleksid nad toimetanud põllusaadusi väljapoole Euroopa Liitu, kuid tegelikult pole niisuguseid veoseid kunagi olnud.
Saksamaal sai TIR-süsteemi kuritegelikust ärakasutamisest villand ning eelmise aasta detsembris oli Euroopa komisjon sunnitud nõustuma Saksamaa väljaastumisega TIR-süsteemist.
Saksamaa samm on mõjutanud Itaaliat, Belgiat ja Hispaaniat, kes Genfi kohtumisel teatasid, et peatselt keelustavad nad põllumajandussaadustega TIR-autode läbilaskmise oma piiril.
Paljude riikide transpordiorganisatsioonid on hakanud kartma, et kui järjest enam riike lahkub TIR- ja ka ELi analoogsest T-süsteemist, siis annab see rahvusvahelisele kaubandusele halva tagasilöögi. DI--DN