• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 12.04.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

TIR-süsteemi ähvardab kaos

Saksamaa on juba TIR-süsteemi hüljanud. Nüüd kaaluvad Belgia, Itaalia ja Hispaania põllusaadustega TIR-autode läbilaskmise keelustamist.
Tulemusi ei andnud ka nädal tagasi Genfis toimunud riikide kriisikohtumine, kus arutati TIR-süsteemi tulevikku. Suureneb oht, et kaubaautosid võidakse hakata iga riigi piiril uuesti kontrollima.
TIR (Transports Internationaux Routiers) märk autol tähendab, et kaubaauto, mis on kontrollitud ja plommitud ühes riigis, võib teiste riikide piiri ületada tollikontrollita. TIR-konventsioon töötati välja 1848. a ja praeguseks on sellega ühinenud 54 riiki.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui selgub, et TIR-süsteemi on kuritarvitatud, siis võib kahju kandnud riik taotleda kahjutasu rahvusvaheliselt maanteetranspordiliidult (IRU), mis omakorda nõuab selle summa sisse TIR-tõendi välja andnud riigilt.
Kuritarvitused on tingitud eelkõige sellest, et transpordifirmad on petnud Euroopa Liidult põllumajandussaaduste eksporditoetusi. Nad on võltsinud TIR-süsteemis dokumente ja kasutanud neid tõendina, nagu oleksid nad toimetanud põllusaadusi väljapoole Euroopa Liitu, kuid tegelikult pole niisuguseid veoseid kunagi olnud.
Saksamaal sai TIR-süsteemi kuritegelikust ärakasutamisest villand ning eelmise aasta detsembris oli Euroopa komisjon sunnitud nõustuma Saksamaa väljaastumisega TIR-süsteemist.
Saksamaa samm on mõjutanud Itaaliat, Belgiat ja Hispaaniat, kes Genfi kohtumisel teatasid, et peatselt keelustavad nad põllumajandussaadustega TIR-autode läbilaskmise oma piiril.
Paljude riikide transpordiorganisatsioonid on hakanud kartma, et kui järjest enam riike lahkub TIR- ja ka ELi analoogsest T-süsteemist, siis annab see rahvusvahelisele kaubandusele halva tagasilöögi. DI--DN

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 13 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele