Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aktsiis pärsib vedelgaasi konkurentsivõimelisust

    Vähese gaasifirmade selgitustöö tulemusena kehtib mootorikütusena kasutatava vedelgaasi puhul kõrge aktsiisimaks tõenäoliselt ka järgmisel aastal. Eesti vedelgaasi toimkonna esimehe Aare Roosaare sõnul ei arvesta Eesti maksupoliitika vedelgaasi ökoloogilist puhtust.
    «Aktsiisimaksu kehtestamise tõttu on meie klientide arv muutunud tunduvalt väiksemaks,» rääkis Roosaar. «Müüme vedelgaasi 3,5 krooni liiter ja maksame kilogrammi pealt 1,25 krooni aktsiisimaksu. On selge, et omale jääb väga vähe järele.»
    Olukorras, kus vedelgaasitanklate arv on väike ja gaasi hind samal tasemel bensiini ja diislikütusega, ei ole mootorsõidukiomanikud huvitatud gaasiseadmetest ja keskkonnaohutusest. Juhul kui aktsiisimaks kaoks, tõuseks ilmselt ka gaasiautode hulk märgatavalt, sest rahaline kokkuhoid kompenseeriks tankimisega seotud ebamugavuse ja väheneva mootori võimsuse. «Kui on korralikud gaasiseadmed, siis on läbisõit vedelgaasi ja bensiiniga ühesuurune,» rääkis Roosaar. «Teooria ütleb, et mootor kaotab võimsust 10% ja 10% võiks olla ka suurem gaasikulu. Kui on aga hästi reguleeritud gaasiseade, siis sõidab täpselt samapalju läbi nii vedelgaasi kui bensiiniga.»
    Eesti gaasitanklad töötavad täna 30protsendilise võimsusega ning toovad omanikele suuri kulusid.
    «Jah, kulutused tanklates on suured ja Tallinna regioonis on tanklaid suletud,» kinnitas Tartus gaasitanklat omava ASi Reola Gaas peadirektor Aare Roosaar. «Meie pole küll sulgenud, kuid need plaanid, mis meil olid uute tanklate avamiseks, pole realiseerunud, seda just rahapuuduse tõttu. Samas nõuab ka vananeva tankla renoveerimine raha.» Eestis tarbitakse mootorsõidukites vedelgaasi ligi 1000 tonni aastas, mis aktsiisina toob riigieelarvesse üle 0,5 miljoni krooni.
    Enamiku tarbijatest moodustavad eraisikud, kelle enamasti Hollandist ostetud sõidukil on võimalik lisaks bensiinile kasutada ka gaasi. Suuremate ettevõtete autopark, mis varem kasutas vedelgaasi, on amortiseerunud ja nad on üle läinud diislikütusele.
    Samas kinnitab Roosaar, et nad püüavad tanklat siiski töös hoida lootuses, et keskkonnaprobleemid muutuvad ka Eestis tulevikus aktuaalsemaks. Spetsialistide hinnangul peaks Eestis olema igas linnas oma gaasitankla, Tallinnas võiks neid olla viis ja Tartus kolm, et vajadust nõudluse tõusu korral rahuldada.
    Vedelgaasi, kui ökoloogiliselt puhta kütuse, kasutamise suurendamiseks on mitu Euroopa riiki vabastanud selle enamikust maksudest. Euroopa vedelgaasi liit on soovitanud ka oma liikmesriikide valitsustele viia linnatransport üle vedelgaasile.
    «Näiteks Ungari ostis 150 uut autobussi Hollandist, et Budapesti transport üle viia vedelgaasile,» kinnitas Aare Roosaar.
    «Pöördusime majandusja rahandusministeeriumi poole juba eelmisel aastal, et vabastada vedelgaas aktsiisist,» rääkis Eesti gaasiliidu tegevdirektor Andres Saar. «See võimaldaks tõsta gaasi konkurentsivõimet. Ka sel aastal tõstsime küsimuse rahandusministeeriumis üles, et seda ka eelarve koostamisel arvestataks. Ümarlaua ääres, kus olid kohal kõik selle küsimusega seotud ministeeriumide esindajad, jäi kõlama, et kõik toetavad seda suunda,» meenutas Andres Saar. «Probleem on hinnas -- vajalik on täiustada meie tanklaid ja autobussiparki, mis tähendab kapitaalmahutusi ja mida hetkega teha ei saa. Peaks suurenema gaasiga sõitvate erasõidukite arv, teisalt peaks ka linnatranspordi sellele üle viima.»
    Tallinna Autobussikoondise ASi peadirektori Mati Mägi sõnul ei saa nad gaasile üleminekust unistadagi. «Sellised spetsiaalsete seadmetega bussid on tunduvalt kallimad kui diiselbussid,» selgitas Mägi. «Praegu suudame osta vaid üle kümne aasta vanuseid busse, mis ei aja vähemalt musta suitsu välja nagu vanad Ikarused.»
  • Hetkel kuum
Era- ja riskikapitali ühenduse juht: investeeringutest väljumisi napib, mure lahendamiseks pingutatakse
Investeeringute likviidsuse tagamiseks võtavad fondivalitsejad kasutusele uued strateegiad, kirjutab Eesti Era- ja Riskikapitali Assotsiatsiooni juhatuse esimees Kaari Kink.
Investeeringute likviidsuse tagamiseks võtavad fondivalitsejad kasutusele uued strateegiad, kirjutab Eesti Era- ja Riskikapitali Assotsiatsiooni juhatuse esimees Kaari Kink.
Nõrgad ehitusmahud põhjustavad USA eramajade ülehindamist
Valdav enamus USA kodudest on ülehinnatud ning järsult tõusnud hüpoteeklaenude intressimäärad ja jätkuv eluasemepuudus tõstavad kinnisvara hindu veelgi kõrgemale.
Valdav enamus USA kodudest on ülehinnatud ning järsult tõusnud hüpoteeklaenude intressimäärad ja jätkuv eluasemepuudus tõstavad kinnisvara hindu veelgi kõrgemale.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kunman asus juhtima oma suures kahjumis joogiveefirmat
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Netanyahu vahistamise taotlus lööb lääneriigid kahte leeri
Euroopa riikide valitsused on reaktsioonides rahvusvahelise kriminaalkohtu eilse süüdistuse osas eri meelt, Joe Bideni paneb see aga keerulisse seisu.
Euroopa riikide valitsused on reaktsioonides rahvusvahelise kriminaalkohtu eilse süüdistuse osas eri meelt, Joe Bideni paneb see aga keerulisse seisu.
Uuringud näitavad, et rämpstoit võib ajule kahjulikult mõjuda
Tartu ülikooli teadlaste hiirte peal tehtav uurimistöö näitab, et isegi lühiajaline kokkupuude rämpstoiduga muudab vere-ajubarjääri lekkivamaks ning võib mõjuda halvasti aju tervisele.
Tartu ülikooli teadlaste hiirte peal tehtav uurimistöö näitab, et isegi lühiajaline kokkupuude rämpstoiduga muudab vere-ajubarjääri lekkivamaks ning võib mõjuda halvasti aju tervisele.