Raudteel kaubaveoga tegeleva ja 615 miljoni Eesti kroonise käibega Omni TRAXi president Dwight Johnson tunnistas, et firma eesmärk on erastamise käigus saada enamusaktsiate omanikuks. Vähemusaktsiad võiks esialgu jääda valitsusele ning need võiks tema sõnul panna hiljem börsil müüki. Ta ütles, et loodetavasti selguvad Eesti Raudtee erastamistingimused võimalikult ruttu.
Johnsoni sõnul on firma esindajad kohtunud ka valitsuse esindajatega ning kohtumise lõpuks jõuti arusaamisele, et Eesti Raudtee tuleb erastada. Tema sõnul on tõenäoline, et erastamisse kaasatakse ka Eesti partner.
Kuna sadamate areng käib käsikäes raudtee omaga, tunneb ligi kümme aastat tegutsenud Omni TRAX huvi ka mõne Muuga sadama ehitise erastamise vastu. Tema sõnul on üks firma spetsialiste juba mitu päeva tutvunud sadamaga.
Johnsoni sõnul on selge, et Eesti Raudtee vajab märkimisväärset investeeringut, et lähitulevikus ellu jääda.
Ta rääkis, et firma on teinud mitu uuringut, selgitamaks välja investeeringuvajadusi. Johnson lisas, et ameeriklaste arvates tuleks suuri investeeringuid teha lisaks infrastruktuurile ka veeremkoosseisu.
Johnsoni sõnul tooksid nad Eestisse kaasa Põhja-Ameerika parima raudteealase tehnoloogia ja -teadmised. Samas lisas ta, et ei taha veel rääkida kõikidest plaanidest, mis on seotud firma tegevusega pärast Eesti Raudtee erastamist.
Johnson rääkis, et kindlasti kavatsetakse tulevikus Tallinna--Narva liini kasutegurit parandada, sest ka ameeriklaste arvates on tegu olulise transiidikoridoriga. Samas lisas ta, et kasumit võiks toota ka mingi teine raudteeliin.
RE Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch ütles, et ameeriklaste puhul on tegu lihtsalt ühe pakkumusega, millega tuleb arvestada, kuid mis ei tähenda veel seda, nagu oleks raudtee juhtkond ära otsustanud, et Eesti Raudtee peaks erastatama just see firma.
Juchnewitsch ütles, tema andmetel on seni Eesti Raudtee erastamise vastu tõsist huvi tundnud vaid Omni TRAX.
Ta rääkis, et ühel päeval käisid temaga vestlemas ka Rootsi raudtee esindajad, kuid nende puhul oli tegemist tavalise infovahetusega. Juchnewitsch ütles, et temale pole ameeriklased koostööks erastamise vallas mingit ettepanekut siiani teinud.
Parbo Juhchnewitsch ütles, et seni, kuni pole riiklikku ideed, kuidas erastamist korraldada, on raske pakkujatega midagi konkreetset arutada. Tema sõnul peaks raudtee erastamise kava valmima käesoleva aasta lõpuks. Eestis infrastruktuuride erastamist nõustav Phare programmi koordinaator Anton van Heerwaarden soovitab erastamisotsustega mitte venitada, sest erastatud ettevõtted on riigi majanduskliimale siiski kasulikumad kui riiklikud monopolid.
Hetkel kuum
Kuula ka podcasti rahvusvahelisest õppest
Muus maailmas on raudteestruktuurid üles ehitatud teistel põhimõtetel kui Euroopas, ütles Juchnewitsch. Ta rääkis, et ta tutvus maailmapanga ja muu maailma raudteed käsitlevate materjalidega, mis meie finants- ja tehnilistes tingimustes sobivad hästi. Tema sõnul sobivad Eestile hästi USA raudtee ülesehitus ja teadmised.
Parbo Juchnewitsch välistas, et nimetatud USA ettevõtte puhul loodaks sama pretsedent, mis on seotud valitsuse ja USA kompanii NRG ühisfirma loomisega energiatootmiseks.
Johnson ütles, et tema enda arvates on otseläbirääkimiste pidamine Eesti Raudtee juhtkonnaga hea, sest otsekontaktid on alati paremad kui vahendatud.
Ta rääkis, et nad on kohtunud ka erastamisagentuuri esindajatega, kuid need kohtumised on olnud lihtsalt tavalise infovahetuse tasemel.
Anton van Heerwaarden on hoiatanud Eesti valitsust ning erastamisega tegelevaid struktuure selle eest, et läbirääkimisi ei peetaks mingi väljavalitud seltskonnaga, andmata võimalust teistele pakkujatele. Ohtliku näitena tõi ta just valitsuse ja USA kompanii NRG poolt loodava ühisfirma loomise.
Omni TRAXi kontaktid Eesti Raudteega said alguse Eesti Washingtoni saatkonnas töötava Andres Tringi kaudu selle aasta kevadel.
«Andres Trink on teie maa üks paremaid müüjaid väljaspool Eestit,» väitis Johnson.