• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ekspedeerija vastutus kliendi ees kombineeritud transpordi konossemendi (FBL) kasutamisel

    Multimodaalse transpordi operaatorina tegutsev konsolideerimisteenust osutav ekspedeerija peab omaenda tariifide alusel kaupa veoks vastu võttes võtma endale ka vedaja vastutuse. Samas sai ta seni praktikas kliendile välja anda ainult kas tegelike vedajate veodokumendid või siis nn firmakonossemendi.
    Seega esines ta tegelikult vedaja agendina, vastutades ainult ekspedeerija vastutuse ulatuses. Pretensioonide tekkides pidi ekspedeerija klient pöörduma ikkagi tegeliku vedaja poole. Kliendid ei tahtnud mõista, miks vedaja tariifide alusel veotasu võttev ekspedeerija väldib vedajale omast vastutust.
    FIATA (rahvuslike ekspedeerijate assotsiatsioonide rahvusvaheline föderatsioon) on olukorra lahendamiseks välja töötanud kombineeritud transpordi konossemendi (FBL). FBLi välja andes võtab ekspedeerimisfirma endale kliendi ees vas-tutuse kauba transpordi eest alates selle vastuvõtust kauba saatjalt kuni loovutamiseni määratud saajale. FBLi kasutamisel vastutavad ekspedeerija alltöövõtjad (vedajad, teised ekspedeerijad) ekspedeerija, kuid mitte selle kliendi ees.
    Vastutuse piiride määramise põhiprintsiip on järgmine: kui on võimalik kindlaks teha, et kahju on tekkinud mingi kindla transpordiliigiga vedamise käigus, siis vastutab vedaja selle transpordiliigi kohta kehtivate seaduste järgi.
    Kui kahju ei ole võimalik kindlale transpordiliigile lokaliseerida, vastutab multimodaalne vedaja Haagi/Visby mereveoreeglite alusel. Need sätestavad vedaja vastutuse ülempiiriks nõude esitaja valikul kas 2 SDRi (SDR on kokkuleppeline ühik, mille väärtus kalkuleeritakse USA dollarist, Saksa margast, Jaapani jeenist, Prantsuse frangist ja Inglise naelast koosneva valuutakorvi alusel; 1 SDR = ca 18 Eesti krooni) veetud kauba brutokilogrammi kohta või 666,67 SDRi kaubaühiku (näiteks konteineri) kohta.
    Merevedaja vastutus on üldise vastutuse aluseks valitud kui kõige sagedamini kasutatav transpordi liik FBLi multimodaalse transpordilepingu korral. Võrreldes maismaa- (maantee- ja raudteetransport) ja õhuvedaja vastutusega on merevedaja vastutus ka paindlikum, mis lihtsustab rahvusvaheliste vaidluste puhul osapoolte vahel konsensuse saavutamist.
    Kui FBLi kasutatakse veoahela puhul, kuhu meretransport ei kuulu, on FBLi väljaandja üldise vastutuse ülempiiriks analoogiliselt CMRiga 8,33 SDRi kaotsiläinud või kahjustunud kauba brutokilogrammi kohta.
    Kui kaubasaatja soovib, et FBLi välja andev ekspedeerija võtaks endale kõrgema vastutuse, kui FBLi tingimustes ette nähtud ning ekspedeerija seda aktsepteerib, deklareerib kaubasaatja enne kauba üleandmist või väärtuse järgi veotasu maksmist selle hinna, mille ekspedeerija FBLi märgib.
    Tagamaks FBLi rahvusvahelist reputatsiooni ning kontrolli kasutamise üle, võivad seda välja anda vaid ekspedeerimisfirmad, mis on FIATAsse kuuluva rahvusliku ekspedeerijate organisatsiooni liikmed ning omavad vedajana tegutseva ekspedeerija vastutuse kindlustust. Käesoleva aasta suvest on Eestis FBLi väljaandmise õigus Eesti ekspedeerijate assotsiatsiooni liikmesfirmadel.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Mihkel Nestor: kütuseaktsiisi tõusu edasilükkamine ei teeni ühiskonna huve
Tugeva lobitöö, hea maksulaekumise ja inflatsioonihirmu tõttu on valitsus otsustanud kütuseaktsiisi tõusu edasi lükata. Kuigi inflatsioonisurvet see tõesti vähendab, siis mitmes teises plaanis on tegemist ühiskonna jaoks kehva otsusega, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Tugeva lobitöö, hea maksulaekumise ja inflatsioonihirmu tõttu on valitsus otsustanud kütuseaktsiisi tõusu edasi lükata. Kuigi inflatsioonisurvet see tõesti vähendab, siis mitmes teises plaanis on tegemist ühiskonna jaoks kehva otsusega, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Brenti toornafta tõusis kolme aasta tippu
Nafta hinnad tõusid reedel juba neljandat päeva järjest ning Brenti toornafta on jõudnud kolme aasta tippudeni. Investorid on keskendunud kitsale pakkumisele ning turuosaliste tugevale riskijanule ning lootusele, et pandeemiast tullakse edukalt välja, vahendab Reuters.
Nafta hinnad tõusid reedel juba neljandat päeva järjest ning Brenti toornafta on jõudnud kolme aasta tippudeni. Investorid on keskendunud kitsale pakkumisele ning turuosaliste tugevale riskijanule ning lootusele, et pandeemiast tullakse edukalt välja, vahendab Reuters.
Raadiohommikus: Enefiti börsidebüüt, krüptovarad ja mure hariduse pärast
Nädala viimases hommikuprogrammis on fookus paljulubavatel investeerimisideedel ja Eesti haridussüsteemi tulevikul.
Nädala viimases hommikuprogrammis on fookus paljulubavatel investeerimisideedel ja Eesti haridussüsteemi tulevikul.
Estraveli omanik: eelmine kriis oli võrreldes praegusega lasteaed
Eesti suurima reisibüroo Estraveli omanik Aivo Takis rääkis Äriplaan 2022 konverentsil, et kui eelmise kriisi ajal kukkus nende käive 20 protsenti, siis koroonakriisiga kukkus nende käive 70 protsenti. “Eelmine kriis oli kui lasteaed, kuid toona tundus see kohutavalt suur kukkumine,” rääkis ta.
Eesti suurima reisibüroo Estraveli omanik Aivo Takis rääkis Äriplaan 2022 konverentsil, et kui eelmise kriisi ajal kukkus nende käive 20 protsenti, siis koroonakriisiga kukkus nende käive 70 protsenti. “Eelmine kriis oli kui lasteaed, kuid toona tundus see kohutavalt suur kukkumine,” rääkis ta.