• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ekspedeerija vastutus kliendi ees kombineeritud transpordi konossemendi (FBL) kasutamisel

    Multimodaalse transpordi operaatorina tegutsev konsolideerimisteenust osutav ekspedeerija peab omaenda tariifide alusel kaupa veoks vastu võttes võtma endale ka vedaja vastutuse. Samas sai ta seni praktikas kliendile välja anda ainult kas tegelike vedajate veodokumendid või siis nn firmakonossemendi.
    Seega esines ta tegelikult vedaja agendina, vastutades ainult ekspedeerija vastutuse ulatuses. Pretensioonide tekkides pidi ekspedeerija klient pöörduma ikkagi tegeliku vedaja poole. Kliendid ei tahtnud mõista, miks vedaja tariifide alusel veotasu võttev ekspedeerija väldib vedajale omast vastutust.
    FIATA (rahvuslike ekspedeerijate assotsiatsioonide rahvusvaheline föderatsioon) on olukorra lahendamiseks välja töötanud kombineeritud transpordi konossemendi (FBL). FBLi välja andes võtab ekspedeerimisfirma endale kliendi ees vas-tutuse kauba transpordi eest alates selle vastuvõtust kauba saatjalt kuni loovutamiseni määratud saajale. FBLi kasutamisel vastutavad ekspedeerija alltöövõtjad (vedajad, teised ekspedeerijad) ekspedeerija, kuid mitte selle kliendi ees.
    Vastutuse piiride määramise põhiprintsiip on järgmine: kui on võimalik kindlaks teha, et kahju on tekkinud mingi kindla transpordiliigiga vedamise käigus, siis vastutab vedaja selle transpordiliigi kohta kehtivate seaduste järgi.
    Kui kahju ei ole võimalik kindlale transpordiliigile lokaliseerida, vastutab multimodaalne vedaja Haagi/Visby mereveoreeglite alusel. Need sätestavad vedaja vastutuse ülempiiriks nõude esitaja valikul kas 2 SDRi (SDR on kokkuleppeline ühik, mille väärtus kalkuleeritakse USA dollarist, Saksa margast, Jaapani jeenist, Prantsuse frangist ja Inglise naelast koosneva valuutakorvi alusel; 1 SDR = ca 18 Eesti krooni) veetud kauba brutokilogrammi kohta või 666,67 SDRi kaubaühiku (näiteks konteineri) kohta.
    Merevedaja vastutus on üldise vastutuse aluseks valitud kui kõige sagedamini kasutatav transpordi liik FBLi multimodaalse transpordilepingu korral. Võrreldes maismaa- (maantee- ja raudteetransport) ja õhuvedaja vastutusega on merevedaja vastutus ka paindlikum, mis lihtsustab rahvusvaheliste vaidluste puhul osapoolte vahel konsensuse saavutamist.
    Kui FBLi kasutatakse veoahela puhul, kuhu meretransport ei kuulu, on FBLi väljaandja üldise vastutuse ülempiiriks analoogiliselt CMRiga 8,33 SDRi kaotsiläinud või kahjustunud kauba brutokilogrammi kohta.
    Kui kaubasaatja soovib, et FBLi välja andev ekspedeerija võtaks endale kõrgema vastutuse, kui FBLi tingimustes ette nähtud ning ekspedeerija seda aktsepteerib, deklareerib kaubasaatja enne kauba üleandmist või väärtuse järgi veotasu maksmist selle hinna, mille ekspedeerija FBLi märgib.
    Tagamaks FBLi rahvusvahelist reputatsiooni ning kontrolli kasutamise üle, võivad seda välja anda vaid ekspedeerimisfirmad, mis on FIATAsse kuuluva rahvusliku ekspedeerijate organisatsiooni liikmed ning omavad vedajana tegutseva ekspedeerija vastutuse kindlustust. Käesoleva aasta suvest on Eestis FBLi väljaandmise õigus Eesti ekspedeerijate assotsiatsiooni liikmesfirmadel.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Hüvasti Hiina, tere India! Apple kolib uue iPhone tootmist Indiasse
Apple teatas esmaspäeval, et hakkab oma uusimat iPhone 14 tootma Indias. Tehnoloogiagigant kolib tasapisi oma tootmist Hiinast ära.
Apple teatas esmaspäeval, et hakkab oma uusimat iPhone 14 tootma Indias. Tehnoloogiagigant kolib tasapisi oma tootmist Hiinast ära.
Ärikutse: hakkame end sättima – unistuste saarele
Kui praegu teab Eestit 8 protsenti jaapanlastest, siis pärast Osaka maailmanäitust võiks neid olla viiendik, kirjutab Eesti Tokyo saatkonna äri- ja investeeringute nõunik Oliver Ait.
Kui praegu teab Eestit 8 protsenti jaapanlastest, siis pärast Osaka maailmanäitust võiks neid olla viiendik, kirjutab Eesti Tokyo saatkonna äri- ja investeeringute nõunik Oliver Ait.
Hüvasti Hiina, tere India! Apple kolib uue iPhone tootmist Indiasse
Apple teatas esmaspäeval, et hakkab oma uusimat iPhone 14 tootma Indias. Tehnoloogiagigant kolib tasapisi oma tootmist Hiinast ära.
Apple teatas esmaspäeval, et hakkab oma uusimat iPhone 14 tootma Indias. Tehnoloogiagigant kolib tasapisi oma tootmist Hiinast ära.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Raadiohitid: vihjed kasvusektoritele ja hinnalangusele uusarendustes
Kust võiks investorid leida praegusel ajal kasvu, mis viitab peidetud hinnalangusele uusarenduste turul ja kuidas elada üle langusperiood ehituses – need olid sel nädalal raadiokuulajate põletavamad küsimused, millele saadetest vastust otsiti.
Kust võiks investorid leida praegusel ajal kasvu, mis viitab peidetud hinnalangusele uusarenduste turul ja kuidas elada üle langusperiood ehituses – need olid sel nädalal raadiokuulajate põletavamad küsimused, millele saadetest vastust otsiti.
Azovstali omanik plaanib Euroopasse terasetehast
Uudistest kõigile tuntuks saanud Azostali tehase omanikfirma Metinvest tahab rajada Euroopasse Ukraina rauamaagi töötlemise tehase.
Uudistest kõigile tuntuks saanud Azostali tehase omanikfirma Metinvest tahab rajada Euroopasse Ukraina rauamaagi töötlemise tehase.
Azovstali omanik plaanib Euroopasse terasetehast
Uudistest kõigile tuntuks saanud Azostali tehase omanikfirma Metinvest tahab rajada Euroopasse Ukraina rauamaagi töötlemise tehase.
Uudistest kõigile tuntuks saanud Azostali tehase omanikfirma Metinvest tahab rajada Euroopasse Ukraina rauamaagi töötlemise tehase.
Tööandjad: riik peaks energiakriisis ettevõtteid kohtlema võrdselt
Riigi toetused energiakriisis ettevõtetele peaksid olema kõigile võrdsed või täpselt sihitud ning vajaduspõhised. Praegune lahendus ei paista olevat kumbagi, leiab Eesti Tööandjate Keskliidu tegevjuht Arto Aas.
Riigi toetused energiakriisis ettevõtetele peaksid olema kõigile võrdsed või täpselt sihitud ning vajaduspõhised. Praegune lahendus ei paista olevat kumbagi, leiab Eesti Tööandjate Keskliidu tegevjuht Arto Aas.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.