• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 29.10.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ekspedeerija vastutus kliendi ees kombineeritud transpordi konossemendi (FBL) kasutamisel

Multimodaalse transpordi operaatorina tegutsev konsolideerimisteenust osutav ekspedeerija peab omaenda tariifide alusel kaupa veoks vastu võttes võtma endale ka vedaja vastutuse. Samas sai ta seni praktikas kliendile välja anda ainult kas tegelike vedajate veodokumendid või siis nn firmakonossemendi.
Seega esines ta tegelikult vedaja agendina, vastutades ainult ekspedeerija vastutuse ulatuses. Pretensioonide tekkides pidi ekspedeerija klient pöörduma ikkagi tegeliku vedaja poole. Kliendid ei tahtnud mõista, miks vedaja tariifide alusel veotasu võttev ekspedeerija väldib vedajale omast vastutust.
FIATA (rahvuslike ekspedeerijate assotsiatsioonide rahvusvaheline föderatsioon) on olukorra lahendamiseks välja töötanud kombineeritud transpordi konossemendi (FBL). FBLi välja andes võtab ekspedeerimisfirma endale kliendi ees vas-tutuse kauba transpordi eest alates selle vastuvõtust kauba saatjalt kuni loovutamiseni määratud saajale. FBLi kasutamisel vastutavad ekspedeerija alltöövõtjad (vedajad, teised ekspedeerijad) ekspedeerija, kuid mitte selle kliendi ees.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Vastutuse piiride määramise põhiprintsiip on järgmine: kui on võimalik kindlaks teha, et kahju on tekkinud mingi kindla transpordiliigiga vedamise käigus, siis vastutab vedaja selle transpordiliigi kohta kehtivate seaduste järgi.
Kui kahju ei ole võimalik kindlale transpordiliigile lokaliseerida, vastutab multimodaalne vedaja Haagi/Visby mereveoreeglite alusel. Need sätestavad vedaja vastutuse ülempiiriks nõude esitaja valikul kas 2 SDRi (SDR on kokkuleppeline ühik, mille väärtus kalkuleeritakse USA dollarist, Saksa margast, Jaapani jeenist, Prantsuse frangist ja Inglise naelast koosneva valuutakorvi alusel; 1 SDR = ca 18 Eesti krooni) veetud kauba brutokilogrammi kohta või 666,67 SDRi kaubaühiku (näiteks konteineri) kohta.
Merevedaja vastutus on üldise vastutuse aluseks valitud kui kõige sagedamini kasutatav transpordi liik FBLi multimodaalse transpordilepingu korral. Võrreldes maismaa- (maantee- ja raudteetransport) ja õhuvedaja vastutusega on merevedaja vastutus ka paindlikum, mis lihtsustab rahvusvaheliste vaidluste puhul osapoolte vahel konsensuse saavutamist.
Kui FBLi kasutatakse veoahela puhul, kuhu meretransport ei kuulu, on FBLi väljaandja üldise vastutuse ülempiiriks analoogiliselt CMRiga 8,33 SDRi kaotsiläinud või kahjustunud kauba brutokilogrammi kohta.
Kui kaubasaatja soovib, et FBLi välja andev ekspedeerija võtaks endale kõrgema vastutuse, kui FBLi tingimustes ette nähtud ning ekspedeerija seda aktsepteerib, deklareerib kaubasaatja enne kauba üleandmist või väärtuse järgi veotasu maksmist selle hinna, mille ekspedeerija FBLi märgib.
Tagamaks FBLi rahvusvahelist reputatsiooni ning kontrolli kasutamise üle, võivad seda välja anda vaid ekspedeerimisfirmad, mis on FIATAsse kuuluva rahvusliku ekspedeerijate organisatsiooni liikmed ning omavad vedajana tegutseva ekspedeerija vastutuse kindlustust. Käesoleva aasta suvest on Eestis FBLi väljaandmise õigus Eesti ekspedeerijate assotsiatsiooni liikmesfirmadel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele