• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 01.11.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Venemaa erafirmad ja Moskva välispoliitika

Neist sõnadest nähtub, et see tohutu Vene kontsern ajab elavalt energiamüügiäri ja rajab oma infrastruktuure just neis riikides, mis on seadnud eesmärgiks läänega integreerumise. On tõenäoline, et see Vene erakompanii ei jäta vajaduse korral kasutamata oma positsiooni nende riikide majanduses, kui tekib vajadus kaitsta Venemaa valitsuse poliitilisi huve.
Ka mitmetes teistes riikides tooret, relvi jm kaupu müüvad Vene firmad tegutsevad kooskõlas oma valitsusega, aeg-ajalt kaitstes Vene riigi huve ning aeg-ajalt nõudes riigilt oma huvide kaitsmist. Niisugune koostöö erafirmade ja valitsuse vahel leiab aset paljudes riikides, kuid Venemaa jaoks on sellel mitmel põhjusel eriline tähtsus.
Ühelt poolt ei ole olnud hiljuti erastatud Vene firmadel ja Venemaa valitsusel piisavalt aega oma suhete määratlemiseks. Selle asemel on nii firmad kui valitsus jäänud arvamusele, et firmade kohus on teenida riigi huve. Teisest küljest peavad paljude lääneriikide valitsused erastatud Vene firmade head käekäiku positiivseks ning nende aktiivsust välismaal täiesti loomulikuks, vaevumata seda arvustama.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Neid asjaolusid arvestades on mõistetav, et niisugused sidemed esitavad õige tõsise väljakutse nii Venemaa naabritele, rahvusvahelisele üldsusele kui ka Moskvale endale.
Venemaa lähemad naabrid ja eriti endised liiduvabariigid, kus mõnedel erastatud Vene firmadel on kaalukas osa, on ilmselt kõige suuremas ohus. Niisuguste hiigelkontsernide nagu Gazprom majandushaare on seal nii tugev, et see võimaldab hõlpsalt mõjutada, kui mitte dikteerida poliitikat paljudes küsimustes.
Läänemaailma hoolimatu tähelepanu tõttu saavad need firmad teha seda tihti palju efektiivsemalt kui Venemaa valitsus. See seab nii nende riikide kui ka lääneriikide ette, kes on huvitatud endise idabloki majandusarengust, julgeolekust ja kogu selle piirkonna stabiilsusest, mitmeid ülesandeid. Seejuures on erilise tähtsusega kolm aspekti.
* Hiljuti erastatud Vene firmad laiendasid nõukogude minevikus oma tegevuse praeguseks iseseisvunud riikide territooriumile. Paraku ei käsita nende firmade juhtkond neid riike ikka veel iseseisvana. Seetõttu nad pahatihti lihtsalt ignoreerivad kohalikku võimu.
* Vene firmad kasutavad tihti oma majanduslikku jõudu ja võimu selleks, et saavutada neilt riikidelt poliitilisi järeleandmisi Moskvale, kes kuidagi ei ole seotud nende firmade majandustegevusega. On ilmne, et see on ebaseaduslik, kuid seni ei ole need riigid ega lääs leidnud selle vastu rohtu.
* Tihti püüavad need firmad saavutada oma majanduslikke ja poliitilisi eesmärke Venemaa valitsuse otsesel toel. Näiteks viivitab Venemaa valitsus rahaliste väljamaksetega, et sundida kohalikke valitsusi müüma ettevõtteid Vene suurkontsernidele.
Nagu öeldud, ei ole need riigid seni leidnud tõhusat rohtu niisuguse väljakutse vastu. Samas kujutab see ka Moskvale teatud ohtu, mida niisugused sidemed tekitavad igasugusele valitsusele, kes tahab ära kasutada oma välismaal tegutsevate firmade mõju.
Nagu ilmneb Moskva pressis ilmunud kommentaaridest, hakkab Moskva taipama, et Vene erafirmade aktiivsus välismaal on kahe otsaga asi. Muidugi võivad firmad kaasa aidata Venemaa huvide kaitsmisele, kuid samas võivad nad valitsusele kaasa tuua kohustusi ning sundida teda soovimatuteks sammudeks.
Niisuguse nähtusega on keeruline toime tulla kõigil osapooltel. Esimeseks sammuks selles suunas võiks olla mööndus, et niisugune nähtus eksisteerib. PAUL GOBLE, RV-RVE-B&B

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele