Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ameerika müügimudel levib Euroopasse
Rootsi majanduslehe Dagens Industri teatel kavatsevad Skanska ja Ingvar Kampradi erafirma Ikano investeerida 2,7--3,6 miljardit Eesti krooni kümne kaupluslinnaku rajamiseks Euroopa suurimate linnade äärelinnadesse. Esimene linnak avatakse Stockholmis 1998. a.
Factory outlet-kontseptsioon tuleb USAst, kus selliseid linnakuid on 350 ringis.
Äriideeks on koguda margikaupade valmistajatelt rõivaid, jalanõusid, elektroonikat, kosmeetikat, spordivarustust jne ning müüa see otse tarbijale. Hinnad on seejuures 25--80 protsenti madalamad kui uhketel kaubandustänavatel.
Outlet-poodides müüakse nii esmaklassilist kui ka juba moest läinud kaupa. USAs kuulub taolistele kauplustele tänaseks 4--5 protsenti riigi 90 000 miljardi kroonisest jaekaubandusturust (automüüki arvestamata).
Kaotajaks jäävad selle äriidee puhul margikaupade tootjad, kuid firmad ei söanda ettevõtmisest kõrvale jääda. USA outlet-poodides võivad ostjad leida kõigi tuntumate firmade toodangut: Calvin Klein, Burberry, Levi's, Nike, Reebok, Timberland, Adidas, Dexter, Bally, Sony, Canon, Anna Klein, Benetton, Laura Ashley, Nautica, Ann Taylor jm.
USAs on kaupluste kõrvale rajatud restoranid ning laste mänguväljakud, mis võimaldavad vanematel rahus sisseoste teha. Eeslinnades asuvate outlet-linnakute juurde kuulub tavaliselt ka tasuta autoparkla.
Mõnevõrra on seda ideed rakendatud ka Euroopas. Praeguseks on kaupluslinnakuid avatud Prantsusmaal ja Suurbritannias.
Esimese kaupluslinnaku avamine Rootsis on omamoodi võidujooks ajaga. Paar nädalat tagasi teatas Rootsi-Briti ühisettevõte Outlet Centers International, et Arlanda Outlet Village valmib 1998. a kevadel, andes tööd 400 inimesele.
Skanska-Ikano esimene linnak peaks valmima umbes samal ajal. DI