1 mai 1997

Enn Rohula jätkab laevandussõda

15. aprillil välja saadetud pankrotihoiatuses nõudis Inreko Laeva AS Hansateelt kümne päeva jooksul viie miljoni krooni suuruse leppetrahvi tasumist, sest Hansatee pole Inreko Laeva väitel täitnud 27. novembril 1996 sõlmitud neljapoolset kokkulepet ega vabastanud Inreko Laeva Ühispanga käendusest. Kokkulepe on sõlmitud Tallinna Panga, Ühispanga, ASi Hansatee ja Inreko Laeva ASi vahel.

Inreko Laeva peadirektor Enn Rohula ütles, et kuna Hansatee on põhjendamatult viivitanud omapoolsete kohustuste täitmisega, pole Inreko Laeva AS eelmisel aastal sõlmitud kokkuleppest huvitatud ja taotleb kokkuleppe eelse olukorra ennistamist.

Inreko Laeva AS nõudis 28. aprilliks tagasi ka 45 protsenti talle kuulunud ASi Hansatee aktsiatest. Inreko Laeva käes olnud aktsiad läksid eelmise aasta jooksul üle Ühispanga tütarfirmale AS Ühisinvesteeringud. Praegu kuulub Ühisinvesteeringutele 33% Hansatee aktsiatest.

Inreko Laeva AS nõudis pankrotihoiatuses ka 35 mln krooni tasumist eelmisel aastal saamata jäänud laeva Vana Tallinn prahitasude eest. Peale selle nõuab praegu ainult tiiburlaevu Tallinna-- Helsingi liinil kasutav Inreko Laeva AS maksmisega viivitamise tõttu tekkinud kahju ja saamata jäänud kasu eest 40 mln krooni.

Inreko Laeva AS annab 75 miljoni krooni tasumiseks Hansateele aega kaks kuud ja see summa peab olema pankrotihoiatuse kohaselt tasutud 15. juuniks.

Korra varem on Inreko Laeva AS firma juhatuse esimehe Henn Ruubeli isikus nõudnud Vana Tallinna prahitasude maksmist, siis pandi reisilaev rohkem kui poolteiseks kuuks seisma. Inreko Laeva ja Hansatee vahel 27. novembril sõlmitud kokkuleppe kohaselt olid firmad nõus loobuma vastastikustest nõuetest.

Vastuses pankrotihoiatusele teatas Hansatee peadirektor Enn Pant, et firma on täitnud 27. novembri kokkuleppega võetud kohustused, mille kinnituseks on Ühispanga presidendi Ain Hanschmidti allkirjaga kiri 29. novembrist 1996, millega Ühispank teatas nõusolekust lõpetada Inreko Laevaga sama aasta 12. jaanuaril sõlmitud käendusleping. Otsuse käendusleping lõpetada võttis Ühispanga laenukomitee vastu 30. detsembril 1996.

Käendusleping sõlmiti Hansateele Ühispanga poolt avatud 70 miljoni kroonise arvelduskrediidi garanteerimiseks. Poole summa ulatuses käendas Hansateed RAS Eesti Merelaevandus.

AS Hansatee leiab, et Inreko Laeva pankrotihoiatusel puudub igasugune alus, kirjutas Enn Pant 28. aprillil Inreko Laeva nõukogu esimehele Rein Ojasaarele saadetud vastuses. Ta lisas, et loodetavasti on pankrotihoiatuse näol tegemist eksituse ja ebateadliku provokatsiooniga.

Hansatee nõuab omakorda Inreko Laevalt Vana Tallinnal oleva põhivara eest tasumist. Vara kuulus varem ASile Eminre, mille üks osanikke oli Inreko Laeva AS.

Eminre juhatuse 6. jaanuari 1997 koosoleku otsuse kohaselt ning Eminre ja Hansatee vahel sõlmitud kokkuleppest kolm päeva hiljem läks Eminre Vana Tallinnal oleva vara omandiõigus üle Hansateele. Selle vara maksumuseks hindas Hansatee veebruaris koos käibemaksuga 2,7 mln krooni. Tänaseks on see vara Enn Pandi sõnul amortisatsiooni tõttu kahanenud umbes kahe miljoni kroonini.

Kuu aega tagasi lubas Pant, et Hansatee esitab pankrotihagi Inreko Laeva vastu, kuna viimane on jätnud maksmata Hansatee bilanssi antud Eminre varade eest.

Inreko Laeva AS on omakorda andnud kohtusse hagi Vana Tallinnal oleva vara kuuluvuse kohta, mis tuleb Rohula sõnul arutlusele 29. mail Tallinna linnakohtus.

AS Hansatee opereerib praegu reisilaevadega Normandy, Georg Ots ja Meloodia ning katamaraaniga Tallink Express. Inreko Laeva AS korraldab Tallinna--Helsingi vahel reise kahe tiiburlaevaga.

Hetkel kuum