Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Läänemere õlireostuse piiramise projekt
Laevade masinaruumide puhastamisest Läänemerre sattuv reostus saastab rannikualasid ning põhjustab veelindude hukkumist. Puhastusseadmete rajamiseks vajalikud 700 miljonit krooni on olemas, kuid poliitikute huvipuudus takistab projekti käivitumist.
«Midagi ei liigu, poliitikuid selline teema ei sütita,» ütles Tommy Nordin, Rootsi kütusefirmade haruorganisatsiooni Svenska Petroleuminstitutet (SPI) tegevdirektor, kes on lubanud olla programmi koordinaator.
Rootsis saavad laevad masinaruume tasuta puhastada, saasteainete eest kannavad hoolt sadamad. Need kogutakse tsisterni, millest vee eraldamisel järelejäänud naftaproduktid suunatakse rafineerimistehasesse või kasutatakse tööstuses kütusena.
Soomes on teenus tasuline, mujal Läänemere piirkonnas puhastusseadmeid pole.
SPI on haaranud initsiatiivi puhastusseadmete rajamiseks 50 Läänemere sadamas, kus need veel puuduvad, sest sageli süüdistatakse reostuses just kütusefirmasid.
Põhjala investeerimispank, Rootsi Ekspordikrediit ning Euroopa Liit on projekti finantseerimiseks eraldanud ligikaudu 700 miljonit krooni.
SPI vajab Rootsi valitsuse toetust, et veenda eelkõige Venemaa, Balti riikide ja Poola ametivõime taoliste puhastussüsteemide vajalikkuses. Peaminister Göran Persson ei ole projektist seni eriti innustunud. DI